Je kunt het als fabrikant tegenwoordig aardig om de oren krijgen. De automobilist zit er, sloopregelingen of niet, niet echt heel erg op te wachten om grote hoeveelheden geld uit te geven en als ze het al zouden willen, doen de banken wel moeilijk over een lening. Bedrijven zijn ook niet zo scheutig meer met leaseauto’s als voorheen – vroeger was ‘elke twee jaar een nieuwe leaseauto’ heel gebruikelijk, nu worden er met hetzelfde gemak vier- of zelfs vijfjarige contracten afgesloten. En dan moeten die auto’s tegenwoordig, want voordeliger en ‘wij zijn ont-zet-tend bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’, ook nog allemaal A- of B-labels hebben. Als je die als fabrikant niet hebt, kun je net zo goed meteen de tent sluiten en een volkstuintje gaan aanharken. Dat hoeven ze bij Hyundai voorlopig nog niet te doen, want er zit onder het motto ‘Blue Drive’ een hele sloot boomknuffelende modellen aan te komen. De i20 en i30 komen medio 2010, de i30 Blue Drive bijt het spits af.

Wat is er zo revolutionair aan die i30? Nou, eerlijk gezegd niet zo heel veel. Hij heeft een start-stopsysteem gekregen dat ISG is gedoopt: Intelligent Stop & Go. Het werkt als alle andere systemen die je de laatste tijd in Top Gear hebt zien langskomen. Sta stil, zet de bak in z’n vrij en de motor slaat af. Op het moment dat je het koppelingspedaal weer indrukt, start de motor weer en tegen de tijd dat jij je rechtervoet van rem- naar gaspedaal hebt weten te krijgen, is de auto al lang klaar om te gaan rijden.

Het intelligente zit hem er voornamelijk in dat het systeem, o ironie, ook niet kan werken. Bijvoorbeeld als de druk van de rembekrachtiging te laag is, of als de motor zo koud is dat herstarten alleen maar méér brandstof zou kosten – of zó warm dat de ventilatiemotor te hulp moet worden geroepen. Of als je je gordel niet om hebt – dan ‘denkt’ het systeem dat je waarschijnlijk klaar bent met rijden en gaat uitstappen.

Het werkt verder prima. De motor start niet overdreven merkbaar en dat maken we ook wel eens anders mee. Het systeem, dat 7 procent brandstof zou moeten besparen en de komende jaren op álle modellen leverbaar wordt, levert deze i30 in ieder geval een A-label op. Voor de i30-leaser betekent het dat hij voortaan nog maar 20 procent bijtelling hoeft te betalen. Door minder BPM is de Blue goedkoper geworden, en o ja: om van de niet-blauwe i30’s 1.4i af te komen zijn die nu 2.000 euro goedkoper geworden. Wij blij, zij blij, vogels en bloemen blij: iedereen blij.

Reacties