Even iets anders. Zie hier een machine met meer vermogen dan een McLaren P1 GTR, een Corvette Z06 en een Mazda MX-5 samen. En die hebben geen raketten. Mogen we je voorstellen: de Bell Cobra TAH-1F-helikopter.

Het was dit jaar de duurste deelnemer aan onze TopGear SpeedWeek. Met z’n nieuwprijs van bijna tien miljoen euro kost hij evenveel als wanneer je alle negentien van de overige deelnemers in je garage zou willen hebben. In tweevoud.

Je krijgt dan wel waar voor je geld. Het gevaarte is nog niet eens in beweging, of we worden allemaal weer schooljongetjes, en met onze open monden bieden we op alle foto’s die we met onze mobieltjes nemen dezelfde aanblik. Zelfs McLaren-testman Bruno Senna huppelt met een grote grijns rond, terwijl hij steeds weer nieuwe details ziet om op Instagram te zetten. Knoppen voor de raketten! Lanceerinstrumentarium! Rookkanonnen!

De Bell Cobra TAH-1F, ongelooflijk smal maar indrukwekkend lang, biedt vanuit elke hoek een adembenemende aanblik en straalt een vernietigende kracht uit, ondanks het feit dat hij onschadelijk is gemaakt door de Red Bull-reclame. Zijn rol is veranderd van oorlogstuig tot entertainer, als een van de negentien vliegtuigen en helikopters die de ‘Flying Bulls’-vloot vormen van het merk dat de basis is van de Jägerbom.

Terwijl kleinere helikopters de stunts uitvoeren – piloot Siegfried ‘Blacky’ Schwarz gebruikt er een om zich met een achterwaartse salto in de recordboeken van de helikopterluchtacrobatiek te vliegen – is het bij de Cobra een en al lawaai en snelheid: z’n maximumsnelheid van 350 km/u is al beschikbaar op slechts 10 centimeter van de grond.

De Cobra was de eerste aanvalshelikopter waarin de piloot achter en boven de schutter zat, zodat ze door het betere uitzicht van rol konden wisselen. Hij begon dienst te doen aan het einde van de jaren zestig en bewees zijn waarde in Vietnam door tijdens acties op de grond luchtsteun te bieden en samen met de Scout-observatiehelikopter de dodelijke helft van een ‘hunter/killer’-team te zijn. Voor de pacifisten onder ons: recent wordt de Cobra veelvuldig ingezet bij het bestrijden van bosbranden.

Vandaag heeft hij de lastigere taak om met de fotograaf aan boord achttien rijdende auto’s te volgen. En hij doet een wedstrijdje tegen de McLaren P1 GTR, die hij volgens de stopwatch op het nippertje verliest maar waarbij hij de harten van de ademloos toekijkende toeschouwers voor zich wint.

Het hoort allemaal bij de werkdag van Blacky, die de wereld rondreist om capriolen met helikopters uit te voeren. Hij maakte een benijdenswaardige carrièresprong nadat hij in het leger vlieglessen in helikopters had gegeven en 21 jaar reddingsvluchten in de bergen had uitgevoerd. ‘Ja, ik heb een leuke baan’, luidt zijn daverende commentaar. Ik sprak ongeveer vier minuten met hem, waar ik even doorheen moest om daarna eindelijk te kunnen vragen: ‘Kunnen we nu gaan?’ En zo zit ik op de plek van de schutter en gebruik onwillekeurig het internationale één-vingergebaar voor ‘helikopter opstijgen’, terwijl ik mijn best doe om niet heel per ongeluk met mijn voeten de pedalen te beroeren, die akelig binnen bereik zijn.

Nadat Blacky de Cobra van een huiveringwekkende hoogte in een hoek van negentig graden naar beneden heeft laten duiken, doet hij een snel rondje over het circuit. Dat gaat hard: herinneringen aan bloedstollende snelheden op het rechte eind in de Nismo GT-R vervluchtigen terwijl we verder denderen, op weg naar de onvermijdelijke, spectaculaire klim naar en door de akelig smalle tweede bocht.

Het is verbijsterend en er staat een grijns op mijn gezicht, dat gedeeltelijk schuilgaat achter de pluizige microfoon van mijn drie maten te grote helm. Het uitzicht van hierboven toont genadeloos aan hoe onvolmaakt mijn bochtenwerk in de auto’s was. Het meest verbazingwekkende? Het is één grote sierlijke beweging, zonder het maag-in-de-knoop achtbaangevoel waar ik op had gerekend. Blacky heeft gelijk: de Cobra is een en al lawaai en snelheid, en iedereen is door het dolle heen van enthousiasme. Tien miljoen euro? Z’n prijs meer dan waard.

Bell Cobra TAH-1F aanvalshelikopter

Motor
T53-L-703 gasturbine
1.800 pk

Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
kruissnelheid 300 km/u
top 350 km/u

Verbruik (gemiddeld)
333 l/uur

Afmetingen
13,8 x 3,2 x 4,2 m (l x b x h)
13,4 m (hoofdrotor)
2.994 kg (leeg)
4.536 kg (max. belading)

Prijs
€ 10.000.000 (25%)

Reacties