Leent een enorme en comfortabele grand tourer als de 6-serie zich voor een ruim bemeten dieselmotor en vierwielaandrijving? BMW knikt instemmend.
 
Nu de benzineprijs de pan uit rijst en diesel (in Nederland tenminste) nog relatief betaalbaar is, wordt het een steeds aantrekkelijker keuze om over te stappen op het goedje dat ooit door onze eigen Jeremy als ‘de duivelsbrandstof’ werd betiteld. Ook in segmenten waar dat voorheen ondenkbaar was. Ratelen en roken doen moderne diesels allang niet meer, ze zijn vaak sneller en krachtiger dan hun benzine-evenknieën en ze blijven onverminderd zuinig met brandstof omspringen. What’s not to like? Wij, zelf toch verstokte benzinerijders, vragen het ons steeds vaker af.
 
Dieselen in een 6-serie is niets nieuws; het vorige model was al verkrijgbaar als 630d en 635d. Omdat je nooit genoeg koppel kunt hebben, vond de 40d-motor – dankzij twee turbo’s 313 pk en 630 Nm sterk – al eerder zijn weg naar de nieuwe Sechser. Met de introductie van de 640d xDrive, voorzien van BMW’s intelligente 4WD-systeem, kun je de krachten nu ook nog eens zo effectief mogelijk over het asfalt verdelen. Het maakt van de 6-serie een bijzonder geraffineerde machine.
 
Van enig gripverlies dat logischerwijs zou kunnen optreden met al dat geweld, is niets te merken. Het elektronische xDrive-brein stuurt altijd de juiste wielen aan en draagt er voor een groot deel aan bij dat deze 640d zichzelf in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u weet af te schieten. De standaard gemonteerde achttraps automaat is een meester in het selecteren van de juiste versnelling op het juiste moment – mits je de grote knop links van de pook, door BMW liefkozend Driving Experience Control genoemd, op de juiste instelling hebt staan.
 
Met dat laatste bedoelen we vooral: niet in de Eco Pro-stand, want daarmee verwordt de 640d tot een luiaard met een ochtendhumeur. Trage gasrespons, sponzig pedaal, veel te hoge versnellingen bij lage snelheden. Het rijdt vast zuinig, maar dat is de auto van zichzelf ook al, dus die modus is eigenlijk vooral frustrerend. Kies Comfort+ of Comfort, en je beschikt over het zachtste onderstel dat je je kunt voorstellen, gecombineerd met een haast rustgevende motor- en transmissiekarakteristiek. Kies Sport of Sport+, en je hebt de pijlsnelle, strak geveerde en alerte sportieveling waarvoor je eigenlijk de BMW-dealer was binnengewandeld.
 
Een kritiekpunt hebben we wel: de besturing is wat wollig rond de middenstand en biedt wat ons betreft onvoldoende gevoel. Zelfs in Sport+ laat het te wensen over, en dat zou niet zo moeten zijn bij een BMW. Dat het absoluut beter kan, bewijst de M550d waarover je eerder al eens kon lezen. Verschil moet er zijn.
 
Om van de 6-serie diesel de ultieme ontspanningscruiser te maken, was vierwielaandrijving een welkome aanvulling. Met z’n overdaad aan kracht en z’n feilloze manier van doen is de 640d xDrive als een ideale schoonzoon, hoog opgeleid en welgemanierd, die óók een genadeloze kickbokskampioen is. Je kunt weinig tegen ‘m in brengen.

BMW 640d xDrive

 

15/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 5,2 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 5,7 l/100 km

Motor: 2.993 cc, zescilinder in lijn twinturbodiesel

Aandrijving: 4WD

Vermogen: 313 pk

Koppel: 630 Nm

Gewicht: 1.870 kg

CO2: 149 g/km

 

Prijs

NL: € 99.500

BE: € 87.950

 

Vonnis

Heb je last van stemmingswisselingen en zoek je een auto die áltijd bij je past, kijk dan niet verder. De 640d xDrive is rustgevend, opzwepend, en alles ertussenin

Reacties