Feest bij TopGear, want een van de koplopers in onze lijst van Meest Gehate Auto’s, de BMW X6, is van de markt gehaald. De kanttekening: er is een nieuwe BMW X6 voor in de plaats gekomen. Eens zien wat we ervan vinden.

Als we onze afkeer van het model even opzij zetten, moeten we toegeven dat we de BMW X6 altijd op een bepaalde manier hebben bewonderd. Los van dat ie ons vanaf moment één aan een poepend nijlpaard deed denken – iets wat toch weinig andere auto’s ooit voor elkaar hebben gekregen – heeft ie ook iets heel bijzonders bewerkstelligd: hij heeft vraag gecreëerd naar iets waarnaar geen vraag zou moeten zijn.

Immers, de meeste mensen willen kleiner en zuiniger rijden, en zij die toch voor iets groots gaan, willen ruimte. Dus zou een auto die én lastig te parkeren is, én te krap is om fatsoenlijk met vijf mensen en een teckel in plaats te nemen, per definitie verstoten en bespot moeten worden. Nu gebeurde dat laatste veelvuldig, en niet alleen door ons, maar wonder boven wonder: de X6 werd een hit, zodanig dat BMW er zelf van schrok. Liefst 260.000 exemplaren vonden een eigenaar, waarmee meteen proefondervindelijk is vastgesteld dat de mensen met de slechtste smaak ter wereld voornamelijk in Europa, de VS en China wonen.

Genoeg over het monster waarmee het allemaal begon. BMW is niet doof voor kritiek en stond bij het ontwerpen van de tweede generatie dus voor een lastige taak: geven we toe aan de boze tongen, of blijven we degenen die als een blok voor de X6 vielen op hun wenken bedienen? Zoals zo vaak was het antwoord: een beetje van beide.

De nieuwe X6 is fractioneel groter dan de vorige, al is het niet aan ‘m af te zien. Wij zien vooral een rondere, vriendelijker gelijnde auto; meer een uitgestoken tong dan een opgestoken middelvinger. Hij zit vol design-geintjes die ‘m vloeiender en natuurlijker doen ogen dan de pompoenkoets die ‘m voorging; dat stellen we op prijs. Qua praktisch nut raakt het concept van de SUV-coupé natuurlijk nog steeds kant noch wal, maar het moet gezegd: BMW heeft echt z’n best gedaan er iets van te maken. Niet in de laatste plaats omdat je nu ook redelijk fatsoenlijk op de achterbank kunt zitten – deze is merkbaar lager en licht gekanteld ten opzichte van de voorstoelen, zodat je hoofd er ook bij past – en omdat je tot 75 liter méér bagage in de nieuwe X6 kwijt kunt.

BMW’s inmiddels bekende air-breathers – de sleuven in de flanken die turbulente lucht uit de wielkasten afvoeren – zijn mede verantwoordelijk voor een flink lagere luchtweerstandscoëfficiënt: 0,32 is een haast ongelooflijke waarde voor zo’n bakbeest. Het is terug te zien in het verbruik, dat bij de 30d met 19 procent en bij de 50i zelfs met 22 procent daalde. Begaan met de bloemetjes als we zijn, moesten we natuurlijk die laatste uitvoering uitvoerig testen.


We proberen de X6 in de omgeving van zijn geboortefabriek in Spartanburg, in de Amerikaanse staat South Carolina. Elke dag rollen hier 660 X5’en en X6’en van de band, de capaciteit wordt momenteel vergroot naar 690 stuks. Tel daar nog eens een zwik exemplaren van de X3 en X4 bij op, die ook hier worden geproduceerd, en Spartanburg is hard op weg om de grootste BMW-fabriek ter wereld te worden.

Een dikke diesel mag in theorie de beste aandrijflijn zijn voor een auto als de X6; wanneer je de xDrive50i bestuurt op een plek waar benzine een paar duppies kost, wil je nooit meer anders. De achtcilinder is fluisterstil en verfijnd op momenten dat je geen zin in ‘m hebt, loeikrachtig en bulderend als je ‘m stevig aanspreekt. Hij is scherp en vinnig in zijn reactie, waar een diesel – zelfs de oppermachtige M50d – altijd een zekere loomheid heeft. De motor en de achttraps transmissie zijn voor elkaar bestemd en het enthousiasme waarmee ze de zware SUV voortsleuren, doet ons angstvallig aan de realiteit vastklampen: we vrezen de grip erop te verliezen.

Het wordt ons al niet veel makkelijker gemaakt wanneer we bij BMW’s lokale Performance Center een krappe, bochtige en heuvelachtige handling-course afleggen met onze rechtervoet tegen het tapijt. Tik de X6 in de sportmodus, laat de wangen van de stoelen je op je plek knijpen en zet je blik op oneindig, dan vergeet je na een paar seconden dat je in een SUV zit. Het actieve anti-rolsysteem zet zich pijlsnel schrap om het hellen van de carrosserie tegen te gaan, terwijl de adaptieve dempers de wielen optimaal aan de grond houden (behalve soms als we over een heuveltje komen zeilen – jump!) en het achter-differentieel de pk’s en Nm’s altijd de juiste kant op stuurt.

Het is één groot achtergrondballet van techniek – slimmer dan wij – dat zorgt dat de grootte en het gewicht van de X6 ons nooit in de weg zitten. Tijdens een korte slalom gooien we de auto bewust als een hitsige aap tussen de pylonen door, waarbij we de torque-vectoring en andere regelneefjes aan het werk voelen: even de kracht van een voorwiel af, daar wat bijremmen, hier wat doseren, en het ding gaat zonder een kik waar je ‘m wilt hebben. Zelfs noodstops maakt ie keer op keer feilloos; vergeet niet dat we het hebben over ruim 2.200 kilo schoon aan de haak.

Net als we denken dat we niet verder verbijsterd kunnen worden, belanden we op een natte driftcirkel. Of we even de stabiliteitscontrole uit willen schakelen en de X6 in een vierwieldrift willen zetten. Alsof dit daar het type auto voor is. ‘Probeer het nou maar’, zegt de man van BMW. Dus dat doen we, wat lacherig, half verwachtend in de berm te eindigen met twee velgen vol modder en een hoofd vol schaamte. In plaats daarvan vegen we na wat oefenpogingen rondenlang jubelend dwars over het glibberasfalt. We driften in een grote, hoge, zware SUV die tot op de centimeter te plaatsen is en op onze teenbewegingen reageert met de alertheid van een grondeekhoorn. We zijn meestal een mondig stelletje, maar na deze wonderlijke rit konden we nog maar één woord stamelen: allemachtig.


BMW X6 xDrive50i



16/20



Motor

4.395 cc

V8 biturbo

450 pk / 650 Nm



Aandrijving

vier wielen

8v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 4,8 s

top 250 km/u



Verbruik (gemiddeld)

9,7 l/100 km

225 g/km CO2 



Afmetingen

4.909 x 1.989 x 1.702 mm (l x b x h)

2.933 mm (wielbasis)

2.245 kg

85 l (benzine)

580 / 1.525 l (bagage)



Prijzen

NL € 123.100 (25%)

BE € 84.650



Het vonnis

Geheel nieuw, geheel ongelooflijk: de BMW X6 is waanzinnig goed. Het is nog steeds niet moeders mooiste, maar als je je milde wansmaak nou ooit in je voordeel wilt laten werken: grijp je kans met een X6

Reacties