Nadat ze eerst de elektrische Seal U op ons loslieten, duwt BYD nu voorzichtig deze plug-in hybride Seal U DM-i de markt op. Of was het eigenlijk andersom?

Toen we eerder dit jaar met de elektrische versie van de BYD Seal U reden, waren we niet erg onder de indruk. Dit kwam deels doordat de gewone Seal, waar de Seal U buiten zijn naam en snoetje niets mee te maken heeft, eerder zo’n prettige auto bleek. Kan de Seal U DM-i ons wel overtuigen?

Wat is er nieuw aan deze BYD Seal U DM-i?

Zoals gezegd: dit is de plug-in hybride versie van de elektrische Seal U. Hij heeft een 1,5-liter viercilinder die de 18,3-kWh accu bijlaadt wanneer deze de 25 procent lading aantikt. De verbrandingsmotor dient dus als generator en drijft de wielen in principe niet aan.

De Seal U is gebaseerd op de BYD Song Plus, een PHEV die in China alweer een paar jaar meedraait. Een auto die wordt omgebouwd tot EV is zelden zo’n kloppend geheel als een pure EV, en ook de Seal U liet wat steken vallen – vooral op dynamisch gebied. ‘Hij zet BYD’s “oceaanthema” naadloos voort in zijn rijgedrag’, schreven we destijds. Maar deze plug-in hybride BYD Seal U DM-i is de basis waarop de Seal U is gestoeld. Hij zou het dus zomaar eens beter kunnen doen dan z’n afgeleide.

BYD Seal U DM-i (2024) review: zijkant rijdend

Hoe rijdt ie?

Het samenspel tussen de elektro- en verbrandingsmotor verloopt naadloos; je voelt of hoort het nauwelijks als de viercilinder aanslaat. Pas als je echt tempo wilt maken, klimt ie in de toeren, maar dat doet hij gevoelsmatig achter een dikke laag donzen kussens. Overdreven snel is de BYD Seal U DM-i niet (in deze Boost-uitvoering; voor een kleine 8 mille extra heb je de Design met vierwielaandrijving en 323 pk). Maar wie zegt dat elke familiecruiser sportauto’s eruit moet kunnen trekken?

We hadden niet verwacht dat de Seal U DM-i heel anders zou sturen dan de elektrische versie, en dat doet ie dan ook niet. Je deint en drentelt over de weg en het stuur lijkt maar mild geïnteresseerd in communicatie met de voorwielen en vice versa.

Hoe is het interieur van de BYD Seal U DM-i?

BYD is wereldwijd een grote speler en dan mag je verwachten dat de Seal U DM-i niet knullig in elkaar steekt. Het interieur is fraai afgewerkt en van alle gemakken voorzien, ook in deze Boost-instapversie. Het grote centrale scherm kan een kwartslag draaien, een bekende BYD-gimmick die af en toe best handig is – rechtop voor navigatie, liggend voor entertainmentdingen. Er is ruimte te over en de stoelen, voorzien van blauwe biesjes in oceaanachtige designs, zitten prima.

BYD Seal U DM-i (2024) review: interieur detail scherm display

Het infotainment komt in eerste instantie overweldigend over, maar gun jezelf een kennismakingsrondje door de menu’s en het is te overzien. Een favoriet ijkpunt van ons is de verstelling van het head-up display – die vinden we binnen enkele seconden op een logische plek. De gehate snelheidspiep is fluks uit te schakelen via een shortcut-menu en bij krappe manoeuvres roep je 360-graden camerabeelden op via een knop op het stuur.

Zoals bij meer Chinese auto’s is het taalgebruik nogal Google Translate – we kunnen het head-up display ‘wervelend aanpassen’ en ‘De Wijze van de remhulp’ instellen. Uiteraard zijn er CarPlay en Android Auto aan boord. Als je het irritant vindt dat er dan geen aircobediening meer te zien is: veeg met drie vingers over het scherm en je kunt de temperatuur en ventilatorsnelheid aanpassen.

Verder nog bijzonderheden?

De 1,5-liter viercilinder met zeer hoge compressie (15,5:1) draait in de Atkinson-cyclus en draagt bij aan een systeemvermogen van 217 pk. Zoals gezegd kán hij de wielen aandrijven, maar doet hij dat in de praktijk zelden, aangezien de 18,3-kWh accu nooit minder dan 25 procent lading heeft.

Die accu bezorgt de Seal U DM-i zo’n 80 kilometer actieradius, waarna de brandstofmotor bijspringt. Met een volle accu en dito tank kun je 1.080 kilometer halen. DC-laden kan met 18 kW (30 tot 80 procent in 35 minuten) en er is, heel modern, 3,3 kW aan output voor je elektrische grille of opblaasboot.

Ga je voor de BYD Seal U DM-i in de Design-uitvoering, dan krijgt de benzinemotor een turbo toebedeeld en heb je vierwielaandrijving. Die versie gaat van 0 naar 100 in 5,9 seconden, maar kost ook wat meer.

BYD Seal U DM-i (2024) review: detail achterlicht badge

Wat is de prijs van de BYD Seal U DM-i?

De Boost-versie staat in Nederland voor 39.490 euro in de prijslijst (37.900 euro in België). Waar er bij de elektrische Seal U nog een soort ‘uitgeklede’ versie is met bijvoorbeeld een kleiner scherm, is dat hier niet het geval. Je krijgt bijvoorbeeld altijd twee telefoonlaadplateaus, een panoramadak, stoelverwarming en -ventilatie en een head-up display.

De BYD Seal U DM-i Design kost 46.230 euro (45.500 euro in België) en biedt naast meer vermogen en vierwielaandrijving enkel keuze uit meer rijmodi en een hoger aanhanggewicht (1.300 kilo tegen 750 kilo).

Dus, moet je de BYD Seal U DM-i kopen?

Dat zou je kunnen overwegen als je in deze prijsklasse op zoek bent naar zoveel mogelijk ruimte en luxe. Je zult dan wel moeten accepteren dat de gemiddelde gondelbestuurder bochten sneller en strakker zal ronden dan jij.

BYD Seal U DM-i specificaties (2024)

UitvoeringBoost
Motortypeviercilinder hybride
Motorinhoud1.498 cc
Versnellingsbaktraploos
Aandrijvingvoorwielen
  
Vermogen217 pk
Koppel300 Nm
 
0-100 km/u8,9 s
Topsnelheid170 km/u
Verbruik0,9 l/100 km
 
Afmetingen l x b x h4.775 x 1.890 x 1.670 mm
Gewicht2.015 kg
Bagageruimte425/1.440 l
 
Prijs NL (vanaf) 39.490
Prijs B (vanaf) 37.900

Reacties

  • Kees heeft op 29 september 2024 geschreven:

    40k voor dat gedrocht? Dacht het niet.

    Reageer
  • Aad heeft op 29 september 2024 geschreven:

    Rommel uit China dacht ik ook altijd, maar toen ik wonend op Bali drie jaar geleden een proefrit maakte in een Wuling Almaz was ik wel verrast en heb ik hem gekocht.
    Hiervoor had ik een Toyota Rush en daarvoor een Kia Sportage maar deze Wuling is nog steeds de beste.
    Een Toyota gelijkwaardig aan deze Wuling Almaz kost 39K en mijn Wuling Almaz 22K
    en dat ook nog eens met vier jaar garantie ipv Toyota 2 jaar garantie.
    Conclusie dus ik zal nooit meer zo slecht denken over een Chinees merk auto.
    Beste is eerst proefrijden en dan pas oordelen.
    Motor Chevrolet
    Automaat Bosch
    Vering McPherson
    Muziek top merk
    Ramen USA
    Allemaal kwaliteit die ze niet zelf hebben moeten ontwikkelen en daardoor lage productie kosten en geen kinderziektes.

    • Daa heeft op 29 september 2024 geschreven:

      In Indonesie zou je al helemaal de Chinezen uit moeten kotsen. Ze hebben verschillende mijnen gekocht waar mensen nu als slaven uitgebuit worden en de natuur onherstelbaar kapot wordt gemaakt. Ze hebben totaal schijt aan de rest van de wereld. Alles voor de eer en glorie van Xi Jinping.

      Reageer
    Reageer
  • Aad heeft op 29 september 2024 geschreven:

    Rommel uit China dacht ik ook altijd, maar toen ik wonend op Bali drie jaar geleden een proefrit maakte in een Wuling Almaz was ik wel verrast en heb ik hem gekocht.
    Hiervoor had ik een Toyota Rush en daarvoor een Kia Sportage maar deze Wuling is nog steeds de beste.
    Een Toyota gelijkwaardig aan deze Wuling Almaz kost 39K en mijn Wuling Almaz 22K
    en dat ook nog eens met vier jaar garantie ipv Toyota 2 jaar garantie.
    Conclusie dus ik zal nooit meer zo slecht denken over een Chinees merk auto.
    Beste is eerst proefrijden en dan pas oordelen.

    Reageer
  • Herman heeft op 28 september 2024 geschreven:

    Los van dat dit een heel foute Chinees is: wat is ie lelijk!!

    Reageer
  • Nico Dekkers heeft op 28 september 2024 geschreven:

    Nee dus. Een gare bak met ralle software, dramatische wegligging en vol met spyware. Waarom schrijven jullie daar niet over Topgear? Lijkt me niet onbelangrijk als je een auto overweegt.

    Reageer
  • Freddy heeft op 28 september 2024 geschreven:

    Zoveelste rommel uit China. Mij niet gezien.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)