Wie koopt er nog een middelgrote SUV tegenwoordig? En áls je er dan een koopt, waarom zou je dan voor een Chevrolet Captiva kiezen? Wij zoeken het uit. Waar? Op de Autobahn natuurlijk.
 
Soms is het leuk om dingen met auto’s uit te halen waarvoor ze helemaal niet bedoeld zijn. Darten bijvoorbeeld, zoals Richard en James al eens fameus deden vanaf de rand van een oude steengroeve met een caravan op de bodem. Ging prima, en toch hadden de makers van de noodlottige Omega’s en Escorts vast niet bedacht dat hun creaties ooit zouden uitblinken in zo’n glorieuze sport. Wij houden het vandaag even relatief bescheiden en knallen met een Chevrolet Captiva naar een afspraak in Duitsland. Over de limietloze Autobahn, wel te verstaan, met onze hete adem in de nek van vlotte premiummobielen.
 
Zo’n semi-compacte familie-SUV is niet bepaald bedoeld als hardloper. Dat hadden we van tevoren ook al wel bedacht. Des te lolliger dus om eens te kijken hoe hij zich houdt in omstandigheden waarvoor we normaal gezien een dikke Volkswagen of BMW sedan zouden uitkiezen. In het kader van ‘een topsnelheid heb je niet voor niets’.
 
De Captiva die we meenemen heeft een 2,2-liter turbodiesel en zestraps automaat aan boord. Het is een LTZ-versie, wat betekent dat ie flink is volgeladen met leer, navigatie, een elektrische bestuurdersstoel, derde zitrij, Bluetooth-spul en wat je verder al niet kunt verzinnen. De Nederlandse prijs: ruim een halve euroton.
 
De grap van de Captiva is dat ie aanvoelt als een enorm slagschip, terwijl z’n afmetingen welbeschouwd best bescheiden zijn. Zie je er een rijden, dan oogt ie ook niet heel groot, maar achter het stuur waan je je toch de spreekwoordelijke king of the road. Ook met 180 km/u, waar de auto verbazingwekkend makkelijk naartoe loopt. Er is behoorlijk wat herrie van de rijwind, en de aardig lichte besturing vereist wel dat je je aandacht erbij houdt, maar verder kunnen we ontspannen achterover leunen terwijl de Chevy zijn werk doet. De grote diesel-viercilinder is stil, potent en geciviliseerd; een bijzonder prettige motor, niets op aan te merken. De automaat is daarentegen niet altijd even goed bij de les, schakelt soms terug op onnodige momenten, maar doet dit alles wel met een souplesse waar je u tegen zegt. Dat zie je wel vaker bij GM: dat iets niet echt geraffineerd is, maar eigenlijk toch best in orde.
 
Dit geldt dan ook voor meerdere zaken in en aan de Captiva. Het navigatiesysteem werkt goed, maar ziet er wat ouderwets uit. Waarom de radio niet geïntegreerd is, maar er als losse unit met goedkoop schermpje onder is gemonteerd, is ons een raadsel. Het zal de leeftijd wel zijn, want de Captiva stamt oorspronkelijk alweer uit 2006. Dat andere SUV’s ‘m inmiddels op meerdere vlakken voorbijgestoken zijn, merk je vooral aan z’n onderstel: richels worden hard doorgegeven, maar in de bochten helt ie behoorlijk over en schuif je van je vlakke stoel af. Het wordt langzamerhand misschien tijd voor een opvolger, maar tot dat moment valt er met deze Captiva – die vorig jaar nog een stoer ogende facelift kreeg – prima te leven. Ook met 180 km/u.

 

Chevrolet Captiva LTZ 2.2 D automaat

 

11/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 10,1 s

Top: 191 km/u

Verbruik: 7,9 l/100 km

Motor: 2.231 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: 4WD

Vermogen: 184 pk

Koppel: 400 Nm

Gewicht: 1.978 kg

CO2: 208 g/km

 

Prijs

NL € 51.695

BE € 33.099

 

Vonnis

Baanbrekend was de Captiva nooit, maar er zijn veel slechtere kilometervreters te vinden. Val je op z’n uiterlijk en geef je weinig om moderniteiten, probeer deze diesel dan eens

Reacties