Af en toe doen we ineens een rare, extreme rijtest. Omdat het kan. Zo stapten we onlangs al eens op een minuscuul bromfietsje, en deze keer zitten we op een enorme grasmaaier. Jawel.
 
Ga jij met je grastrimmer je gebit maar flossen en laat het echte werk over aan deze gigant. Met de Claas Cougar 1400 is het postzegeltje in je achtertuin glad voordat jij ‘gazon’ kunt zeggen.
 
In menig Vinex-wijkje pruttelen op zondagmiddag de grasmaaiertjes. Geërgerde gezinshoofden lopen met duidelijke tegenzin achter het Praxis-handmaaiertje, wie gezegend is met een wat grotere tuin staat een uur te prutsen met het ontwarren van het verlengsnoer.
 
Nu gaat het gezegde het gras bij de buren is altijd groener niet altijd op, want behalve limietloze snelwegen en grote pullen bier zijn er maar weinig redenen om in Duitsland te willen wonen. De Duitsers zelf realiseerden zich dat ook en zorgden niet voor mooier gras, maar voor een mooie grasmaaier.
 
Wat heet: de Claas Cougar 1400 (want daar heb ik het over) weegt 18,5 ton en heeft een maaibreedte van 12,5 meter. De machine is ideaal voor iedereen die zondags vlak voor de vroege editie van Studio Sport beseft dat hij nog had moeten grasmaaien. Zodra de muziek van de intro klinkt, haal je je Claas van stal, halverwege de tune ben je klaar en nog voordat Tom Egbers zijn keel heeft kunnen schrapen zit jij al met een zak chips op de bank. Hoezo, het nuttige met het aangename verenigen?
 
De Cougar is één brok kracht. Hij is snel, heeft een vermogen van heb ik jou daar en de maaiarmen hebben een spanwijdte waar een verkeersvliegtuig kippenvel van krijgt. Hij maakt van een prairie een gladde golfbaan in de tijd dat jij de sleutel van de schuurdeur loopt te zoeken. In één uur maait hij twintig hectare glad. Dat zijn twintig velden van het formaat Arena (mits er gras op staat). Daarmee is dit het agrarische equivalent van de Bugatti Veyron. Tegen de tijd dat de ander met een roodverhitte kop zijn tweetakt maaiertje heeft gestart met zo’n klotig trekkoordje, is de Cougar-man al aan zijn volgende continent begonnen.
 
De cabine is luchtgeveerd, luchtdicht en heeft airconditioning. Je hebt echt het gevoel boven de razende machine te zweven. Er zit een batterij hendels en knoppen om je heen waarmee het werk gedaan wordt. Dit is industrieel grasmaaien. Om te controleren of je onderdanen hun werk goed doen, kun je je zetel 360 graden draaien. Je hoeft er je nek dus niet eens voor om te draaien. Met een radio en een koelkastje aan boord kun je het gezellig maken met sloten koude cola en Sieneke uit de speakers. Sha-la-lie, ik ben verliefd… Zo gaat de tijd snel voorbij.
 
Met een licht trillende rechterhand start ik de massaslachting van de grassprietjes. 35 dubbele snij-bladen gaan bewegen, de vijf maaiarmen dalen neer. Ik druk het gaspedaal een beetje in en de Cougar komt in beweging. Als een bloeddorstige Afrikaanse dictator gaat ie tekeer. Niet alleen alle kopjes die boven het maaiveld uitsteken gaan eraf, nee, het hele maaiveld wordt gekortwiekt. Voor één keer vertaal ik Deutsche Gründlichkeit niet met degelijkheid, maar met grondigheid.
 
Zoals veel hedendaagse landbouwvoertuigen rijdt de Cougar gps-gestuurd. Je rijdt je traject niet alleen vlekkeloos; op de millimeter nauwkeurig maaien is ook mogelijk. Een voorbeeld: bij Schiphol maaien ze zelfs logo’s van adverteerders in het graan en koolzaad op de akkers. Wijk je even af van de koers, omdat je een blikje uit de koelkast pakt bijvoorbeeld, dan corrigeert de machine jouw fout in de volgende baan. Geen grassprietje ontkomt aan de messen van Claas.
 
Draaien aan het einde van de baan doet de Cougar nog net niet zelf. Dat wordt ouderwets straatje keren. Gelukkig helpt de techniek een handje, want de hydraulische vierwielbesturing zorgt ervoor dat de draaicirkel piepklein is. Het stuur draait zo licht en toch direct, dat je de klus met één hand kunt klaren. Kun je met die andere lekker sms’en met je meissie.
 
Er is meer. De Cougar kan namelijk als een krab ook zijdelings bewegen. Er verandert dan helemaal niets aan zijn prestaties, hij blijft keurig binnen de lijntjes. Op deze manier kun je op hellingen maaien zonder dat je het gevaar loopt een onvrijwillige salto of koprol te maken. Dit is het ideale apparaat voor een Drift Challenge.
 
De koek is nog niet op. Ondanks dat ie 12,5 meter breed kan zijn, mag de Cougar gewoon de weg op. De maaiarmen vouwen naar binnen en naar achteren. Hij doet me denken aan de Transformers die ik vroeger voor Sinterklaas kreeg. In ruste is de totale breedte nog geen drie meter, met een topsnelheid van 40 kilometer per uur ben je ook geen stakker. De kracht komt van een 480 pk sterke zescilinder van Mercedes, alle vier de wielen worden aangedreven. De diesel zit in een tank van 960 liter. Hou daar rekening mee als je ‘m weer terugbrengt bij de verhuurmaatschappij.
 
Volgens de fabrikant is de Cougar de grootste grasmaaier ter wereld en na een reeks bezoekjes aan Intratuin, GroenRijk en Ranzijn hebben we het tegendeel nog niet kunnen bewijzen. Jammer genoeg hangt er een pittig prijskaartje aan de Cougar. Afhankelijk van de specificaties moet je toch rekening houden met zo’n drie ton. Maar dan is je gras wel met Duitse precisie gemaaid en dat kan je buurman niet zeggen.
 
 

Specificaties: Claas Cougar 1400


 

TopGear-vonnis

Dit is een heel grote grasmaaier. Hij is ook heel slim. Jammer dat je na aanschaf geen geld meer overhoudt voor een huis met een tuin

 

Prestaties

0-100 km/u: haha, top 40 km/u, verbruik n.b.

 

Techniek

9,0-liter zescilinder diesel, vierwielaandrijving, 480 pk, koppel n.b., 185.000 kg, CO2-uitstoot n.b.

 

Prijs NL ca. € 300.000

Prijs BE ca. € 300.000

Reacties