Je wist niet dat het aan de gang was, maar zo zie je maar weer: altijd blijven opletten, anders mis je nog eens cruciale informatie. Ja, het is waar. DS maakt definitief een einde aan de toevoeging ‘Crossback’. De term verdween al uit de typeaanduiding van de DS 7 bij diens facelift vorig jaar, en nu moet ook de DS 3 Crossback eraan geloven. Die heet nu voluit ‘DS 3’, net als dat leuke hatchbackje van vroeger. En dat terwijl ie toch echt hoger, stoerder en Crossbackiger is. We hopen dat ie er snel overheen komt.

Geen nood, hij krijgt een en ander toegediend om de pijn te verzachten. Bijvoorbeeld de sterkere elektrische aandrijflijn die rond deze tijd ook zijn weg vindt naar zijn broertje van Peugeot, de e-2008. Die nieuwe motor biedt 156 pk in plaats van 136 en springt toch zuiniger met energie om.

Koppel dit aan aangepaste aero, banden met minder rolweerstand en een energiedichtere accu en presto, je hebt een bereik dat zelfs de meest getergde actieradiusangstige tevreden zal stemmen. 404 kilometer volgens WLTP-opgave, in plaats van iets meer dan 300. Terwijl zelfs dat al niet gek was. Laden gaat nog steeds met maximaal 100 kW, vlot genoeg voor een batterij van dit formaat.

Het uiterlijk van de DS 3 E-Tense

De DS 3 heeft verder een visuele make-over gekregen. Ze hebben z’n rondingen strakgetrokken, de fijnlijnige dagrijverlichting toegevoegd die ook de DS 7 al kreeg, de bumpers en lampen licht gewijzigd en het belangrijkste: haast al het chroom geschrapt. Zo, dat is nog eens een ommezwaai voor een merk dat tot voor kort álles glimmend wilde hebben.

DS 3 E-Tense Performance Line+ voorkant

Die tijd is voorbij, zegt DS, en ze gaven de DS 3 een donkere grille en dito accenten. Er zijn zes nieuwe soorten wielen, twee nieuwe kleuren (neem dat prachtig diepe rood, zelfs al heet het Diva Red) en grote rvs letters met ‘DS AUTOMOBILES’ achterop. Voor het geval je even dacht dat je naar een DS-grasmaaier keek.

Het interieur

Binnenin zien we een nieuw stuur met niet langer alle bediening erachter, maar erop. Alle uitvoeringen krijgen een 10,3-inch centraal display met daaronder een bijzondere ruitvormige lay-out met aanraakknopjes. Graag hadden we hier wat instelmogelijkheden voor de airco gezien, maar die zitten nog steeds in het scherm verstopt.

DS 3 E-Tense Performance Line+ interieur overzicht

Dat systeem is overigens wel met versleepbare tiles naar je hand te zetten. De TomTom-navi is uitstekend, toont laadpunten en praat met een app op je telefoon waarmee je je reis kunt plannen. Achterin is net voldoende ruimte voor een paar volwassenen, al zitten die wel in een zichtbaar kariger omgeving dan voorin. Onze Performance Line+ barst van de alcantara; op de foto’s zie je de nog luxere Opéra.

Rijmodi in de DS 3

De motor geeft al z’n kracht pas vrij in de Sport-modus; in Normal en Eco zijn vermogen en koppel beperkt, tenzij je het rechterpedaal echt door de vloer trapt. De DS 3 is best wat vlotter dan voorheen, maar verwacht nog steeds geen sprintwonder – 9 seconden rond naar de 100 is oké, meer ook niet.

DS 3 E-Tense Performance Line+ interieur pook

De hulpsystemen doen keurig hun werk, de zwaarte van de besturing verschilt flink per rijmodus (Normal vinden we het prettigst) en het onderstel probeert niet interessant te doen qua sportiviteit; het gedraagt zich op de meeste ondergronden coulant.

Dus, moet je een DS 3 E-Tense kopen?

We snappen het als je valt voor het smoeltje van de DS 3, of voor z’n luxe aan boord. Maar wie vooral gecharmeerd is van de technische kant, kan voor een paar duizend euro minder ook terecht bij Peugeot, of bij Jeep voor de nieuwe Avenger. Iets om over na te denken.

Specificaties van de DS 3 E-Tense Performance Line+ (2023)


Motor
1 elektromotor
156 pk
260 Nm
54 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,3 kWh/100 km A Label
Actieradius (opgave)
404 km (WLTP)
Laadtijd
5 uur 30 min. bij 11 kW
30 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.118 x 1.802 x
1.534 mm (l x b x h)
2.556 mm (wielbasis)
1.525 kg
350 / 1.050 l (bagage)
Prijzen
€ 44.340 (NL)
€ 42.000 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)