Louis Vuitton, Chanel en Hermès. Cartier, Christian Dior en Yves Saint Laurent. De lijst met Franse luxemerken is schier oneindig, lijkt het. De mens is in staat grote sommen geld neer te tellen als er een Franse naam op staat. Het lijkt erop dat dat ook de bedoeling is met de nieuwe DS N°8. Het is het nieuwe vlaggenschip van DS Automobiles, het luxemerk van Citroën, dat nu met wisselend succes een positie probeert in te nemen in het segment van luxeauto’s. 

We willen niet constant over premium praten, maar we ontkomen er in dit geval niet aan. DS Automobiles ziet zichzelf namelijk als premium luxemerk. De presentaties die we kregen stonden bol van de woorden premium, upmarket en luxury. DS vergelijkt zichzelf met de gevestigde orde als Audi, BMW en Mercedes — niet de minste concurrenten. De vraag die we onszelf stellen met deze review is tweeledig: maakt DS nu een vuist tegen die gevestigde orde? En uiteraard: hoe bevalt dit luxe Franse vlaggenschip?

Wat is er nieuw aan deze DS N°8?

De DS N°8 volgt min of meer de DS 9 op in Nederland. Dat was een grote sedan à la Peugeot 508, maar dan iets langer en statiger. Ondanks dat dat best een aardige limo was, keek niemand ernaar om. In dit geval hebben ze bij DS Automobiles goed gekeken naar wat de klanten willen, en dat is een crossover coupé-achtige auto. Dus je stapt lekker hoog in, maar hebt toch een bijzonder uiterlijk waarover je je eigen mening mag vormen.

Het is een bijzonder kleurgevoelige auto. In donkere kleuren, met contrasterend interieur, komt-ie wat ons betreft het beste uit de verf. Betreft de auto: de DS N°8 is een volledig elektrische auto. Er zijn drie smaakjes: een voorwielaandrijver met 235 pk en een 74,5 kWh-accu, een voorwielaandrijver met 245 pk en een 101 kWh-accu, en een vierwielaandrijver met 350 pk en een 101 kWh-accu. Die vermogens kunnen tijdelijk middels overboost ietsje stijgen.

Hoe rijdt ie?

We hebben gereden met zowel de voor- als vierwielaandrijver, en die rijden behoorlijk verschillend. Ze hebben wel met elkaar gemeen dat je als bestuurder niet betrokken wordt bij het rijden — en dat is eigenlijk een compliment. Elke vorm van dynamiek is eruit gehaald. De auto daagt ook absoluut niet uit om snel over een bergpas te rijden. Uiteraard hebben we dat wel geprobeerd om na drie bochten te constateren dat het misplaatst is. Je gaat ook niet hardlopen met brogues aan, toch?

Opvallend genoeg beviel de instapversie ons verreweg het beste, ondanks het minste vermogen en de passieve dempers. Het is geen sportieve auto, dus die 350 pk van de AWD-versie heb je niet nodig. De adaptieve dempers van de Étoile zijn weliswaar nog comfortabeler, maar dan wordt het wel kunstmatig en wat week. Onze TopGear Top Tip: voor meer comfort kies je de kleinere velgen met grotere bandhoogte. Dat scheelt je meteen 6.000 euro en dan is de DS N°8 nog zuiniger ook.

Naast geweldige bergwegen hebben we ook even wat snelwegen opgezocht, en dat is de natuurlijke habitat van de N°8. Tussen de 100 en 120 is-ie op z’n best en kun je heerlijk kilometers vreten. En dankzij de accu is het ook nog eens mogelijk lange afstanden te rijden. Sterker nog, je checkt nauwelijks wat de range nog is. Er is namelijk toch voldoende over. Dat zelfvertrouwen bleek ook aanwezig bij DS: lang niet alle auto’s reden weg met een volle accu en bij de lunch werden de auto’s niet gewisseld of opgeladen.

Hoe is het interieur van de DS N°8?

Je kunt zien dat het een ‘Stellantis’-product is. Dus qua indeling en infotainment doet-ie denken aan andere merken. Het stuurwiel à la Spyker C8 is geinig bedacht, maar we zien het voordeel niet van de indeling van de vier spaken — zeker niet omdat ze net verkeerd zitten. Wat wel prettig is, is dat de schermen relatief klein zijn. Voorin is de ruimte prima voor elkaar, achterin is het krap als je kinderen hebt. Maar laten we eerlijk zijn: met deze auto rijden de ouders naar Fréjus omdat de kinderen in Rimini zitten.

Qua afwerking en materialen is het een ietwat ambivalente auto. Het leer van de Étoile-uitvoering is waanzinnig fraai, zeker in het bruin. Maar er zijn ook wat plastics links en rechts die weer iets minder hoogwaardig aanvoelen. Eerlijk is eerlijk: bij BMW en Audi is dat tegenwoordig soms ook hit-and-miss. Ten opzichte van de premiummerken mist het net wat eigen identiteit, gezien de aanwezige Stellantis-hardware die je ook aantreft in andere modellen, maar storend is het geenszins.

Verder nog bijzonderheden?

Ondanks dat DS aansluiting zoekt met de luxemerken, is het vooral heel erg fijn dat het juist géén Duitse premiumauto probeert te zijn. Want laten we even eerlijk zijn: voor 55.000 euro heb je een knappe DS N°8, maar bij Audi of BMW heb je niet veel voor dat geld. Ook niet voor 10 mille meer. Het grootste pluspunt is dat het totaalconcept goed werkt. Geweldig op lange ritten, veel range en heerlijk comfortabel. Met deze auto cruise je graag naar Zuid-Frankrijk, met een beperkt aantal stops.

Minpuntje is het laden. Bij DS hebben ze gekozen voor het STLA 2-platform en dat betekent een 400V-laadarchitectuur. Met andere woorden: er zijn concurrenten die sneller laden. In principe is 160 kW niet slecht en blijft de laadcurve relatief lang vlak. Maar het is zeker niet de snelst ladende auto in zijn klasse. Ook viel op dat de efficiëntie niet denderend is: nu reden we tijdens de test als een ware Sébastien Ogier, maar ook bij constante snelheden zijn er EV’s die zuiniger zijn. De AWD is rampzalig qua verbruik.

De DS N°8 heeft vrij weinig vermogen – en dat is best verfrissend. Een groot nadeel van een elektrische auto is dat de accu snel leeg is. En ja, vaak zijn ze bloedsnel, maar is de rest van de auto er toch niet op voorbereid. De topsnelheid is dan bijna altijd begrensd, dus eigenlijk kun je alleen maar snel optrekken en dat is het. Dat kan met de 350 pk-versie ook, maar ons viel op dat die voorwielaandrijver vlot zat is. Ongeveer net zo snel als de 1.6 turbo-automaat die je anders had gekozen als het een benzineauto was. Het concept van elektrisch rijden klopt op deze wijze een stuk beter.

Wat is de prijs van de DS N°8 ?

De prijs van de DS N°8 is 55.00 euro. Voor dat bedrag heb je de Pallas met 74 kWh-accu en voorwielaandrijving. Het topmodel, die we uiteraard ook gereden hebben, kost 70.600 euro. Die kun je dan vervolgens aankleden met opties als schitterende leren bekleding, een fantastisch klinkend Focal-audiosysteem en 21 inch-velgen. Als je alles aanvinkt kom je uit op 82.000 euro. Dat loopt inderdaad snel op. Op dat prijsniveau zijn er ineens ook andere alternatieven.

Wat kost de DS N°8 in de private lease?

Je kunt de auto bij DS Automobiles ook privé leasen. De private leaseprijs van de DS N°8 is 823 euro per maand, dat is op basis van 72 maanden en 5.000 kilometer per jaar. Dat is uiteraard niet een heel erg representatieve looptijd en kilometrage. Ga je voor de Long Range en dan 48 maanden en 20.000 kilometer per jaar, dan zit je op 1.046 euro per maand.

Wat zijn de grootste plus- en minpunten?

Grootste pluspunten

  • + Comfortabel en relaxed
  • + Enorme actieradius
  • + Heerlijk stil

Grootste minpunten

  • Materialen interieur niet overal op Duits niveau
  • Prijs duurdere uitvoeringen
  • Hoofdruimte achterin alleen voldoende voor Franse presidenten

Dus, moet je de DS N°8 kopen?

Weet je, waarom eigenlijk niet? We hopen dat DS niet gaat mikken op de klanten die normaal bij Audi, BMW en Volvo shoppen. Die gaan echt niet overstappen. Die kiezen nog liever een crisisuitvoering met basismotor en laten dan de badges eraf halen zodat de buren niet zien dat het minder goed met ze gaat. Maar stel dat je een Hyundai Ioniq 5, Tesla Model 3 of zelfs een Jaguar I-Pace rijdt en graag een deurtje verder kijkt, dan is het een heel interessante auto.

Zeker aan de onderzijde van het gamma is het een interessante aanbieding. Qua uitvoering zouden wij kiezen voor een Pallas, in het donkerblauw met witte bekleding en als optie de grote accu. Uiteraard met de kleine wielen. Dan rijdt-ie het prettigst en heb je ook nog eens de meeste range. Dan ben je voor 60.690 euro klaar. En ja, je zal aan de buurman moeten uitleggen wat het is. Je kunt zeggen dat-ie 750 kilometer haalt op een accu en dat Emmanuel Macron er ook eentje rijdt.

DS N°8 specificaties (2025)

Aantal motoren1
Power245 pk/185 kW, 343 Nm
Accu101,0 kWh
Aandrijvingvoorwielen, traploos 1v
Acceleratie0-100 km/u in 7,8 s
Topsnelheid190 km/u
Verbruik15,9 kWh/100 km
Actieradius750 km
Laadtijd29 min. bij 160 kW (20-80 %)
Afmetingen4,834 x 1,920 x 1,574 (l x b x h)
Wielbasis2,904 mm
Gewicht2.155 kg
Bagage621 l

5 reacties op “Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?”

  1. Wat jammer dat er steeds vergeleken wordt met de saaie Duitse eenheidsworsten. Daarnaast elke keer het verhaal dat de systemen in DS’en ook in andere Stellantis auto’s zitten. Alsof een systeem in een luxe model Audi niet ook in andere VAG auto’s zit. Qua design én techniek is DS gewoon top. Ze hebben lef om eens wat anders te doen dan veel andere merken. Je ziet bij elk model het unieke design en aandacht voor vakmanschap.

    • Rens, de nagel op de kop! Altijd memmen over die zogenaamde Duitse premiumkwaliteit. Hoewel dat in het artikel toch wel heel even in vraag gesteld werd; onder prijsdruk valt me vaak op dat die Duitsers toch ook niet zóóó top zijn, hé. Dat daarentegen die Fransen, Chinezen en bvb een Tesla tegenwoordig ook meer dan goed zijn. Alsof een auto valt of staat met het aanvoelen van een plastiekje. Mensen willen status, imago en cinema… en zoals steeds zal deze Franse knapperd het daar weer zeer moeilijk om krijgen… . Jammer, vind ik.

    • @rens:

      DS Automobiles vergelijkt de auto zelf met voornamelijk Duitse concurrentie. Qua specs en prijs komt het redelijk overeen, dus maken wij natuurlijk – naast onze eigen bevindingen – het vergelijk.

      Betreft de navigatiesystemen: het verschil tussen een Seat Ibiza en Audi Q6 e-tron is groter dan het verschil tussen een Peugeot 208 en DS No 8. Uiteraard kun je het voor jezelf afwegen of je dat relevant vindt, natuurlijk.

Laat een antwoord achter aan Jan-Willem Eysink Reactie annuleren

(verplicht)