De autominnende Italofiel heeft zware jaren achter de rug, want zo hieperdepiep ging het de laatste tijd niet met de industrie daar. Oké, het topsegment doet het absoluut lekker, maar rond Alfa Romeo was het akelig stil (tot de Tonale kwam, maar het is nog afwachten wat die gaat doen) en van Fiat hoorde je al helemaal weinig.

De elektrische 500, ja, maar dat is ook alweer twee jaar terug, en van de heel bescheiden hybridisering van een Panda zal de schoorsteen ook niet erg enthousiast gaan roken. Het is te hopen dat de nog verse integratie in de Stellantis-groep vlot vruchten gaat afwerpen – Fiat blijft een mooi merk dat een minstens zo mooie toekomst verdient.

Wat rijden we vandaag?

Van het spektakelgehalte van de testauto van vandaag zal ook niemand steil achterover vallen: gewoon een andere uitvoering van een bestaand model. Wat niet wil zeggen dat het geen aantrekkelijk ding is. Hij is genoemd naar een kennelijk nogal beroemde zeilclub op het Italiaanse jetset-eiland Capri. Het nautische excuus dat dat verschaft, wordt helemaal uitgebuit.

Zo is ie alleen leverbaar in donkerblauw, de spiegelkappen en deurgrepen zijn van geborsteld chroom, en zelfs de 18 inch grote velgen zijn deels blauw. Nu zijn wij geen groot fan van gekleurde wielen (als ze niet goud zijn en onder een Impreza of Clio Williams zitten), maar dit staat de Fiat 500X Yacht Club Capri Cabrio heel goed.

Het interieur van de Fiat 500X Yacht Club Capri Cabrio

Ook binnenin is het feest, want niet alleen doet een groot deel van het dashboard enorm zijn best om op mahonie te lijken, de stoelen en portieren zijn bekleed met zacht wit leer met een chique blauwe piping. Dat staat ’m bijzonder goed. Daarnaast is de 500X in deze versie standaard voorzien van een enorm schuifdak van iets lichter blauwe stof. De benaming cabrio is wat overdreven, maar zeker met het zomerweer van de laatste tijd is het een heel welkome aanvulling.

Bovendien is de Fiat 500X Yacht Club Capri echt ramvol extra’s gestopt – zo’n beetje alles wat je maar zou kúnnen bestellen, zit er al op. Al geeft ons exemplaar ook een aardig inkijkje in hoe het anno 2022 is om een auto te bouwen; Fiat had er graag nog parkeersensoren en een 10- in plaats van een 7-inch scherm in gezet, maar dat ging mooi niet door vanwege de leveringsproblemen die de complete auto–industrie momenteel teisteren.

Dit is de 1.5 Hybrid 130 DCT

Ook de motor is nieuw: een mild-hybride 1.5 viercilinder die 130 pk levert; toch leuk 30 pk meer dan de 1,0-liter die hij opvolgt. Het is ook meteen de enige motor waarmee je de Fiat 500X nog kunt krijgen. Hij heeft een bescheiden elektromotor in de versnellingsbak die zelfs kortstondig (en langzaam) vol-elektrisch rijden mogelijk maakt.

Hij is er vooral om de benzinemotor te ondersteunen en schakelmomenten soepeler te maken. Des te opmerkelijker dat hij dat juist niet altijd voor elkaar krijgt; hij lijkt zich soms af te vragen wat ie eens zal gaan doen. Verbruiktechnisch doet het hybridedeel niet heel veel (5,8 l/100 km is niet meer dan oké) en de CO2-uitstoot van 134 g/km is zelfs fors.

Wat verder vooral blijft hangen: wat een fijn rijdende auto die 500X ook alweer was. Nee, hij is als Yacht Club Capri niet goedkoop, maar je hebt er wel een enorm dik uitgeruste, bijzonder prettige auto met een geheel eigen karakter voor.

Specificaties Fiat 500X Yacht Club Capri 1.5 Hybrid 130 DCT Cabrio


Motor
1.469 cc
viercilinder turbo
130 pk
240 Nm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 194 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
134 g/km CO2 C label
Afmetingen
4.269 x 1.796 x
1.603 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.380 kg
48 l (benzine)
350 / 1.000 l (bagage)
Prijzen
€ 39.990 (NL)
€ 37.990 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)