Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Dat laatste is het geval voor oude bekenden als de Ford Fiesta en Focus. Maar niet getreurd, want voor andere oude bekenden is juist nu de tijd van komen, zo bewijst Ford deze nieuwe elektrische Explorer. Oude naam, nieuwe auto. Eentje waarmee Ford z’n Amerikaanse roots wil benadrukken, maar die ook een Duits tintje heeft. Deze Ford Explorer Extended Range maakt namelijk gebruik van het MEB-platform van VW, dat je kent van auto’s als de ID.3 en ID.4.
Maar daar houdt de vergelijking tussen de twee ook wel direct op, want Ford is er goed in geslaagd om op het bestaande platform z’n eigen ding te doen. Qua maat valt ie precies tussen de genoemde Duitsers in en Ford weet zelfs wat extra kilometers uit de accu te persen. Ook als het om het design gaat, tapt Ford uit een ander vaatje. De Explorer is vierkant, glad, dik, strak en rustig. Verwacht dus geen overbodige tierelantijnen, lijnen, vouwen of diffusers.
Design Ford Explorer Extended Range AWD
Z’n neus kenmerkt zich door twee uitgesproken koplampunits die worden verbonden door een zwarte balk waarin de modelnaam is verwerkt. Daaronder geen nepgrilletje, maar gewoon een strak in carrosseriekleur gespoten geheel met het ovale Ford-logo fier in het midden. Het drukste element in het design van de Explorer is misschien nog wel het achterste zijruitje, dat wordt opgeleukt met een kek patroontje.
Het smal ogende achterruitje zorgt in combinatie met de vaste dakspoiler dat het kontje lekker sportief oogt. En ook hier heeft Ford zich aan de Bouvriaanse ‘less is more’-filosofie gehouden. Geen opsmuk, afleidende elementen of andere toestanden die er niet toe doen. We hebben zo’n vermoeden dat deze auto er over een aantal jaar nog fris uitziet. Iets dat we niet kunnen zeggen van sommige wel erg druk vormgegeven concurrenten.
Het rijdt in standaardmodus niet als een Ford
‘Onze’ Explorer (de Extended Range AWD) is de leukste die je kunt kopen: twee motoren, vierwielaandrijving, 340 pk en een fors koppel van 679 Nm. Hij is vlot zat, zelfs in zijn meest beschaafde rij-modus, maar het sturen is wel even wennen. Veel te licht, en daardoor weinig communicatief. Niet echt des Fords. Dat wordt anders als we het standje Sport kiezen. Het stuur geeft dan net wat meer tegendruk, waardoor het veel toffer en fijner wordt om bochtjes aan te snijden.
Een bijkomend voordeel is dat de auto in zijn sportiefste modus meer afremt op de elektromotor en daardoor ook nog wat extra regenereert. Ook dat missen we een beetje in de standaardmodus. De oplossing: een gepersonaliseerde rijmodus samenstellen waarbij je het sturen en de rijdynamiek sportief houdt, maar niet constant het volle vermogen aanspreekt – en dus je rijbereik in stand houdt. Trouwens: ja, hij heeft een B-stand. Maar met die ingeschakeld wordt het remmen op de motor weer iets té.
Knoppen voor klimaatbediening: dat werkt gewoon
Dat schakelen tussen rijmodi – en het frutselen aan al je andere instellingen – doe je via een kraakhelder 14,6 inch scherm op de middenconsole. Je kunt het Home-scherm makkelijk personaliseren om het nog eenvoudiger te maken om bij het menu of de toepassing te komen die je zoekt. Naar één ding hoef je sowieso nooit te zoeken: de klimaatbeheersing. Die is standaard toegankelijk onder in het scherm. Wel zo fijn, als je even de ontwaseming nodig hebt of zin hebt in een potje stoelverwarming.
Het scherm is trouwens niet alleen een scherm, maar ook een kluis. Ford noemt het My Personal Locker. Jazeker: je kunt het scherm naar achteren schuiven, waardoor er een verborgen vakje tevoorschijn komt. Sluit je het vak af door het scherm weer naar voren te halen en doe je vervolgens de auto op slot, dan is datgene wat je in het vak hebt gestopt veilig. Het mechanisme werkt namelijk niet als de auto niet is ontgrendeld. Slimmigheidjes om te waarderen.
Geen geluid van de motor, maar wel een soundbar op de Ford Explorer Extended Range
Op de optielijst prijkt iets dat je niet vaak tegenkomt in de autobranche: je kunt de Explorer uitrusten met een soundbar van Bang & Olufsen, boven op je dashboard. Inclusief sfeerverlichting, waarvan de kleur uiteraard instelbaar is. Over die sfeer gesproken: die zal vaak goed zijn in de nieuwe Explorer. Al was het maar omdat het onder de streep een behoorlijk goeie auto is die – zeker na wat puzzelen met de persoonlijke instellingen – ook nog eens prettig rijdt.
Prijzen: € 53.950 (NL) / € 53.950 (B)
Aantal motoren: 2
Power: 340 pk/250 kW, 679 Nm
Accu: 79 kWh
Aandrijving: vier wielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 5,3 s
Topsnelheid: 180 km/u
Verbruik: 15,7 kWh/100 km
Actieradius: 566 km
Laadtijd: 26 min. bij 185 kW (80%)
Afmetingen: 4.468 x 1.871 x 1.639 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.276 mm
Gewicht: 2.067 kg
Bagage: 450 l
Ton heeft op 7 november 2024 geschreven:
Gewoon de betere keuze. Alleen al vanwege het ontbreken van de VAG arrogantie.
Michael heeft op 6 november 2024 geschreven:
De id4 is de basis hiervan en dat is ook een erg goede auto, dus best logisch dat deze bevalt. Het viel me op dat deze een stuk kleiner lijkt en dat blijkt ook: 10cm korter. Daardoor is de bagageruimte ook kleiner.