’s Werelds grootste SUV-bouwer biedt in onze contreien (nu nog) slechts één type aan: de Kuga. Voor de jongste versie liggen de verwachtingen hoog.

Steeds meer mensen vallen voor de noeste charmes van een kleine SUV, dus Ford is druk aan de weg aan het timmeren om in alle segmenten indruk te maken. Op het programma staan onder andere de compacte EcoSport en de grotere Edge, maar de eerste stoere jongen van de nieuwe generatie die we voorgeschoteld krijgen, is deze Kuga. Hij lijkt misschien sterk op de vorige, maar is geheel nieuw en eigenlijk ook behoorlijk anders.

Hij werd ontwikkeld door Duitsers, Amerikanen en Britten en wordt gebouwd door Amerikanen, Spanjaarden en Chinezen. Z’n doel is om de wereld in te palmen, niet alleen Europa. Waar de vorige Kuga hoog inzette, met louter krachtige motoren, zoekt deze z’n heil bij het grote publiek. Relatief bescheiden benzineversies met voorwielaandrijving moeten ‘m – zeker in Nederland – een stuk interessanter maken. Interessant blijft ie vooral ook door z’n technische basis: onder z’n gladde uiterlijk vinden we het platform van de nieuwe Focus. Dat is mooi, want zo’n Focus rijdt voortreffelijk.

Als we eens om de auto heen wandelen, valt op dat ie de typische Aston Martin-achtige grille mist. Andere nieuwe Ford-modellen krijgen die voortaan wel, maar die beslissing viel pas nadat de vormgeving van deze Kuga was goedgekeurd. Dat geeft niets: als evolutie van de vorige Kuga is het ontwerp herkenbaar en wat ons betreft erg geslaagd. Al hadden die nep-luchtinlaten, dichtgetimmerd met glimmend zwart plastic, achterwege mogen blijven.

De nieuwe Kuga is iets groter, maar wel lager dan z’n voorganger, en kruipt daarmee iets meer richting de crossovers van de concurrentie. Van binnen werd ie wat ruimer, terwijl het gewicht van de auto ongeveer gelijk bleef. Hij werd volgestouwd met de vele veiligheidstechnologieën die we inmiddels van Ford gewend zijn, en die je gelukkig ook grotendeels kunt uitschakelen, mocht je van plan zijn om gewoon ouderwets zelf op de weg te letten. Andere slimmigheden die de Kuga kreeg toegewezen, zijn intelligente vierwielaandrijving, esp met roll stability control (handig tegen het omvallen) en een achterklep die je elektrisch kunt openen én sluiten door je voet onder de bumper door te bewegen.

In het interieur zitten we prima, maar worden we overweldigd door de enorme hoeveelheid priegelknopjes op de middenconsole. Dit, in combinatie met een wel erg klein schermpje voor de Sync-navigatie en -infotainment, wekt nog altijd de indruk dat er niet echt uitgebreid over de interactie met de bestuurder is nagedacht. Na een tijdje drukken, draaien en klikken vinden we onze weg heus wel, maar het zou allemaal veel simpeler en overzichtelijker moeten kunnen. Ook de Engelstalige stembediening die Ford monteert, is een lachertje. Het commando ‘Play Artist Coldplay’ (de correcte manier om het te zeggen volgens de instructies – alleen dat al) resulteert slechts in een volkomen verward brabbelende damesstem. Het enige dat ze lijkt te begrijpen, is ‘Next Track’, en hé: laat daar nou toevallig een handige knop voor op je stuur zitten. Vlak naast die van de stembediening.


Als doordachte computer en mediaspeler faalt de Kuga dus jammerlijk, maar gelukkig is het in feite een auto. En wat voor een auto. We haalden z’n Focus-roots al even aan; net als dat model is de Kuga ten opzichte van z’n toch al prima sturende voorganger nog eens flink bijgepunt, aangedraaid en opgestijfd. We noemen een 40 procent minder flexibele carrosserie, steviger en lichtere subframes voor en achter, een dikkere stabilisatorstang achter, herziene schokbrekers. Allemaal ingewikkelde manieren om te zeggen: dit rijdt top.

Het uitgebalanceerde, vertrouwenwekkende Ford-gevoel is vanaf de eerste bocht aanwezig. De Kuga stuurt vurig in, bijt zich vast en slaat zich er feilloos doorheen, waarbij ie stabiel en soms wat speels aandoet. Ook als we bewust proberen om ‘m van z’n koers te brengen, bijvoorbeeld door middenin een bocht plots nog verder in te sturen en gas bij te geven, redt ie ons van onze eigen domheid. Hij gebruikt daarvoor zijn intelligente vierwielaandrijving met torque vectoring, maar mocht het echt te ver gaan, dan zal een waakhondje genaamd Curve Control ingrijpen. Deze Ford-vinding vult de standaard stabiliteitscontrole aan, specifiek door de auto in te hard genomen bochten te corrigeren en af te remmen.

'De Kuga is geavanceerder en betaalbaarder geworden, maar houdt bovenal zijn reputatie als stuurmans-SUV in stand'

Eigenlijk voelt de Kuga aan als een Focus in een wollig jasje, slechts wat in scherpte getemperd door z’n hogere zwaartepunt en wagengewicht. Buiten enkele meer upscale SUV’s kennen we maar weinig semi-offroaders die op deze manier uitnodigen tot een heftig potje sturen. De PowerShift-dubbelkoppelbak (zonder flippers, mét schakelknopje op de pook) assisteert er gewillig bij, mits je hem in de sportstand hebt staan. In D is hij wat lijzig, wat zich dan weer prima leent voor het meer ontspannen snelwegwerk.

De 2,0-liter diesel die we reden, is in beide situaties in zijn element, al zijn de 163 pk’s niet direct voelbaar door de constante, geleidelijke manier waarop hij de auto voortstuwt. Het is dezelfde motor als in de vorige Kuga, maar dan verfijnd – voor een gunstiger verbruik en uitstoot. Nieuw is de optie om voor een 1,6-liter EcoBoost-benzinemotor te kiezen, desgewenst in een ‘geholpen’ uitvoering met minder pk’s en voorwielaandrijving. Die laatste zorgt er eigenhandig voor dat de instapprijs van de Kuga in Nederland ruim 11.000 euro lager komt te liggen, op een alleszins acceptabele 32.465 euro.

Het lijkt erop dat Ford het ‘m weer geflikt heeft. De Kuga is geavanceerder en betaalbaarder geworden, maar houdt bovenal zijn reputatie als stuurmans-SUV in stand. Hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken, het resulteert in een auto met een aantrekkelijk totaalpakket aan kwaliteiten en mogelijkheden. Ben je vergevingsgezinder dan wij wanneer het op infotainment-systemen aankomt, dan zal je moeite hebben om iets bezwaarlijks aan deze wereld-Ford te ontdekken.


Ford Kuga 2.0 TDCI 163 pk 4WD PowerShift Titanium



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 10,4 s

Top: 196 km/u

Verbruik: 6,2 l/100 km

Motor: 1.997 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 163 pk

Koppel: 340 Nm

Gewicht: 1.707 kg

CO2: 162 g/km



Prijs

NL € 50.405

BE € 33.700



Vonnis

Als rijk uitgeruste diesel is ie wat aan de prijs, maar verder maakt de Kuga indruk. Mooi, praktisch en rijdt als een ietwat zware pret-hatchback – leuk!

Reacties

Meer van TopGear