Pas tweeënhalf jaar is deze generatie van de Honda CR-V op de markt, en toch ontving ie al een ingrijpende facelift. De hunchback-Honda kreeg een iets vriendelijker voorkomen, meer verfijning en bovenal een frisse aandrijflijn.

Dacht je dat McLaren het enige merk was dat z’n modellen al mega-updates geeft voor de eerste exemplaren goed en wel in de showroom staan? Mis: ook Honda kan er wat van. Nu weten we dat er wat kritiek was op het uiterlijk van de vorige CR-V, maar het grappige is: dat leek ‘m totaal niet te deren. In de eerste negen maanden van afgelopen jaar was het zelfs de bestverkochte SUV ter wereld.

Toch zag Honda genoeg verbeterpunten om de boel nu reeds om te gooien. De zwaar ogende grille moest wijken voor een aaibaarder geval en de bumpers werden opnieuw getekend om de auto breed in plaats van hoog te doen lijken. De lichten aan voor- en achterkant werden herzien, evenals de velgen. Een materiaal-upgrade, sterk verbeterde geluidsisolatie en nieuwe, Android-gebaseerde infotainment (met het afschrikwekkende MirrorLink, maar gelukkig ook met een los verkrijgbare navigatie-functie) geven het interieur wat extra cachet.

Belangrijker is het technische nieuws: de zeer prettige maar ook nogal grote 2.2 diesel is vervangen door een 1.6 met twee turbo’s en 160 pk. De nieuwe diesel is stil op snelheid, flexibel als trekdrop en behoorlijk schoon. Schakelen kan nog altijd met de hand, of met een nieuwe automaat met negen versnellingen.

Omdat de motor en transmissie als geheel 65 kilo lichter zijn, werd de ophanging iets versoepeld. Daarnaast werd de spoorbreedte vergroot en kreeg de besturing een kortere ratio. Het maakt van de Honda nog geen Ford Kuga, maar dat betekent niet dat degenen die ‘m af en toe sportief willen rijden, teleurgesteld zullen worden. Door z’n lage dashboard en prettige zitpositie (al zouden de stoelen meer steun mogen bieden) voelt de CR-V toch al kleiner aan, en het feit dat ie zich vasthaakt in de bochten als een bange kat aan een boomtak versterkt dat idee alleen maar. Ondertussen heb je wel de ontstellende hoeveelheid ruimte die je van een SUV verwacht, mede dankzij de handig wegklapbare achterbank.

Er zijn nieuwe elektronische hulpjes, waaronder een ronduit rare adaptieve cruisecontrole, die bewegingen van medeweggebruikers zou moeten kunnen voorspellen met camera- en radartechnologie. Zoals altijd is zo’n systeem nutteloos als het niet 100 procent onfeilbaar is, en dat is het niet. De oplossing is simpel: niet bestellen en zelf opletten.

De CR-V met 160 pk begint in Nederland bij 43.990 euro (34.190 euro in België). Lijkt ons een nette prijs voor zoveel ruimte, stille en smeuïge kilometers en een model dat – waarschijnlijk – voorlopig niet meer gefacelift wordt.

Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160 pk 4WD Executive

13/20

Motor
1.597 cc
viercilinder biturbo
160 pk / 350 Nm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,0 s
top 197 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
134 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.570 x 1.820 x 1.685 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.658 kg
58 l (diesel)
589 / 1.669 l (bagage)

Prijzen
NL € 53.380 (25%)
BE € 34.190 (basis)

Het vonnis
Nog altijd een bijzonder prettige SUV, nu met extra verfijning en een sterk staaltje van een dieselmotor. Bestel losse navigatie en laat de zelfdenkende assistentjes voor wat ze zijn, dan zijn z’n fouten ver te zoeken

Reacties

Meer van TopGear