Natuurlijk hebben Koreanen gevoel voor humor! Dat je iets idioots als de Hyundai Veloster überhaupt kunt bedenken, getuigt al van lol in het leven. Dat je ‘m zelfs op de markt brengt, duidt er op dat die instelling zich tot in de hoogste top van het bedrijf heeft weten door te zetten. Gelukkig maar, want dit soort malle concepten, waarbij het hart eens duidelijk vertelt waar het hoofd het kan steken, kun je wat ons betreft niet genoeg hebben. De wereld wordt er een vrolijker plek van.

Toch zou het kunnen dat je die gekke gimmick van twee deuren aan één kant en eentje aan de andere na een tijdje zat bent en er alleen last van hebt, maar dat horen we graag van de Veloster-bezitters onder jullie.

Voor dit verhaal is het belangrijker dat de Veloster nu voorzien is van een motor die wat meer recht doet aan z’n uiterlijk. De reguliere 1.6 benzinemotor heeft er dankzij een twin-scroll turbo 46 pk bij gekregen, wat het totaal nu op 186 brengt. De trekkracht ging nog wat forser omhoog, van 167 naar 270 Newtonmeter. Kijk, now we’re talking. Nu ga je tenminste in een alleszins acceptabele 8,4 seconden naar 100 km/u, in plaats van die toch wat sneue 9,8 van de gewone Veloster. De Turbo ziet er meteen ook een stuk dikker uit: woest ogend spoilermateriaal, een andere voor- en achterbumper, dikke uitlaten in een diffuser en 18 inch lichtmetaal – lekker. Daar komt nog bij dat de Turbo er alleen is in wat excentrieke kleuren: matmetallic grijs en matmetallic aubergine, en parelmoer wit. En het was al niet direct een auto voor verlegen types.

Besturing, remmen, onderstel: het is allemaal ietsje scherper gemaakt voor de Turbo. Het voelt ook inderdaad iets steviger, iets meer gefocust, en toch is het niet de Veloster geworden waar we op hadden gehoopt. Dat ligt voor een groot deel aan de motor. Hij pakt mooi op – dat koppel komt er wel uit, maar dat kun je van het vermogen niet zeggen. Als je had beweerd dat hij 150 pk leverde, hadden we het ook geloofd. Hij klinkt rauw en ongeïnspireerd, en dat wordt alleen maar erger naarmate je hem hoger in de toeren jaagt. Daar ben je dus gauw klaar mee, ook al omdat het allemaal niet bijster snel aanvoelt en je zelden het idee krijgt dat de Veloster er zelf lol in heeft.

De demping van het onderstel is knap hard, maar de vering juist wat te week, waardoor je (met enige overdrijving) stuiterend én overhellend de bocht doorgaat. Weinig bedrijven zijn de laatste jaren zo goed bezig als Hyundai, maar aan de Veloster moet nog het een en ander gebeuren om ‘m echt leuk te maken.

Hyundai Veloster Turbo

10/20

Cijfers
0-100 km/u: 8,4 s
Top: 214 km/u
Verbruik: geen opgave
Motor: 1.591 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 186 pk
Koppel: 270 Nm
Gewicht: 1.255 kg
CO2: geen opgave

Prijs
NL € 32.995
BE n.n.b.

Vonnis
Jammer – was met een wat enthousiastere motor en een betere onderstelafstemming waarschijnlijk een leuke auto geweest. Nu is het een gevalletje net niet

Reacties