Infiniti is in de VS al jaren een gevierd merk, nu bereidt het een invasie in Europa voor. Het wapen: de EX35.
 
Wen maar aan het idee dat er binnenkort in onze Koopgids een extra merk te vinden is. Vanaf volgend jaar komt Infiniti naar Nederland. Het is een relatief onbekend merk, sterker nog, in Europa wordt het officieel niet gevoerd. Maar kenners en liefhebbers (jij) weten allang dat Infiniti het luxemerk van Nissan is. Je ziet ze hier zelfs wel eens rijden. Grijs geïmporteerd waarschijnlijk.
 
De divisie van Nissan zag in 1989 het levenslicht, ‘toevallig’ in hetzelfde jaar dat Toyota het chique Lexus baarde. Is laatstgenoemde vooral de Japanse evenknie van Mercedes-Benz (wie zegt daar imitator?), Infiniti heeft het gemunt op BMW. Wie de aanschaf van een X3 overweegt, moet dit stukje goed lezen. Maar ook mensen die in de markt zijn voor een Freelander moeten hun internetspaarrekening nog even intact laten.
 
Wie achttien jaar geleden deze theorie had geuit, was het mikpunt van hoongelach geweest. De eerste Infiniti’s hadden kraak noch smaak, maar ze waren wel oerdegelijk. Een Jap van het oude stempel dus. Maar ineens zagen de ontwerpers het licht. Eruit met die hoekige koetsen, welkom Ontwerp.
 
Infiniti’s van de huidige generatie zijn auto’s die heel wat ogen op zich gericht weten. De G35 Coupé is niets anders dan een veramerikaanste 350Z. Een uniek model is de zeer masculiene SUV FX45. Deze auto’s zijn niet alleen mooi om naar te kijken, onder de kap zit techniek om van te likkebaarden. De 3,5-liter V6 van de G35 is de sterkste in zijn klasse, de V8 uit de FX45 klinkt als een klok en presteert als de beste. Het enige manco is – standaard bij Japanse auto’s – dat het dashboard er niet uitziet. Daar komt verandering in.
 
De EX35 heeft dus goede kaarten als hij voet aan Europese wal zet. Dat moet ook wel, want hij is de voorbode van de introductie van nog eens drie modellen. Een eerste indruk maak je immers maar één keer.
 
Vooral de geniepig ogende X3 moet het zwaar te verduren krijgen. De EX35 heeft de elegantie van de G Coupé en de stoerheid van de F SUV. Zonder nu gelijk weer een nieuwe klasse te creëren zou je kunnen spreken van een opgehoogde coupé.
 
Om je een idee van de grootte te geven: hij is even hoog en ongeveer net zo lang en breed als de Qashqai. Maar de prestaties zijn veel beter. Hij heeft dezelfde gretige V6 als de G35 en dat maakt ‘m opvallend snel. De wegligging is zeer uitgebalanceerd. Het is nog geen BMW, maar erg ver zit hij er niet van af. Tegen de tijd dat de auto hier leverbaar wordt, is dat laatste probleem ook opgelost. Het zal voornamelijk de introductie van de merknaam zijn. Infiniti is nog niet bekend genoeg, tot je dit stukje las althans.

Reacties

Meer van TopGear