Vraag het aan je schoonmoeder en ze zal beweren dat er heel veel Jeeps rijden in Nederland. Ze heeft het dan over de Tiguan van de buurman en de X5 van haar collega. Jeep is typisch een voorbeeld van een merknaam die als soortnaam gebruikt wordt. Echte Jeeps zag je in onze contreien nooit zo vaak, omdat ze net even een tikkeltje te Amerikaans waren. Te lomp, te onzuinig en te duur.

Maar sinds een aantal jaar is Jeep bezig met een omslag naar steeds Europesere producten. Zo is de Jeep Compass een leuk alternatief voor de Duitse crossovers en hebben we de compacte Renegade. Om het nog wat Europeser te maken, is Jeep nu een volledig hybridemerk geworden. Echt, er is bij ons binnenkort geen enkele Jeep meer te bestellen zonder iets van elektrificatie.

De Jeep Renegade e-Hybrid vervangt de laatste pure benzineversie

Deze Jeep Renegade is, samen met de Compass, het laatste model dat afscheid neemt van de pure benzinemotor. De nieuwe instapper is deze e-Hybrid met een 1,5-liter viercilinder turbomotor en een elektromotor in de automatische transmissie. Hij wordt daarmee iets zuiniger, iets sneller en iets duurder.

Omdat de Jeep Renegade e-Hybrid dezelfde aandrijflijn als de Compass gebruikt, noteren we ook dezelfde bezwaren. De omschakeling van volledig elektrisch naar benzine is niet altijd vloeiend, wat zorgt voor wat nukkig optrekgedrag en soms een onderbreking van de acceleratie. Bovendien ontbreekt het de aandrijflijn iets aan kracht. Niet dat we alleen maar willen jagen met een Jeep (‘och, zul je ze weer hebben van TopGear’), maar vlot invoegen zonder al te veel geloei is wel zo fijn. We zien het volledig als een comfortfeature.

Hij rijdt een beetje volledig elektrisch

Vraag je niet te veel van de Jeep Renegade e-Hybrid, dan zal hij tot 30 km/u zijn benzinemotor uitgeschakeld laten. Verlaat je de wijk of wil je liever wat sneller optrekken, dan springt de viercilinder snel bij. De Renegade e-Hybrid biedt geen volledig elektrische modus of überhaupt rijmodi om uit te kiezen. De auto kiest helemaal zelfstandig welke krachtbron hij wanneer gebruikt.

Zet de Jeep Renegade e-Hybrid naast de Compass en het interieur van de kleinere SUV begint wat gedateerd aan te voelen. Waar het navigatiescherm volgens de moderne ergonomische normen bij de Compass hoog op het dashboard zit, zit hij bij de Renegade nog wat laag. Overigens vinden we dat een ingebouwd scherm een meer afgewerkte indruk geeft dan een zwevende unit.

Het systeem is daarbij niet loeisnel en zo hier en daar nog wat omslachtig. Allemaal niets nieuws onder de zon. Net als de Compass kun je de Renegade nu als Upland-uitvoering bestellen. Deze herken je aan het azuurblauwe kleurtje en de graphics op de motorkap, plus de tekst ‘there is only one earth’ op de zijkant. Dat wil je. De interieurbekleding is gemaakt van uit de zee gevist plastic en ziet er leuk uit. Oh, en het zit ook prima. Erg geslaagd, als je het ons vraagt.

De prijs van de Jeep Renegade e-Hybrid

Jammer genoeg maakt de nieuwe hybride aandrijflijn de Renegade niet goedkoper in Nederland omdat de BPM lager is. Sterker nog: hij is zo’n 3.000 euro duurder. Mocht je nou niet onder de indruk zijn van de hybride Renegade, maar zoek je wel een Jeep die geschikter is voor de Europese wegen dan een Wrangler (dat is overigens de bestverkochte plug-in hybride van Amerika!) of een Grand Cherokee, dan moet je even wachten op de – nog naamloze – volledig elektrische Jeep. Deze komt qua maatvoering tussen de Renegade en Compass in, en de eerste schetsen zijn veelbelovend. Hopelijk gaan we ze wat meer zien in Nederland. De échte dan.

Jeep Renegade e-Hybrid Upland (2022)


Motor
1.469 cc
viercilinder turbo hybride
130 + 20 pk @ 5.500 tpm
240 + 55 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,0 s
top 191 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
130 g/km CO2 C Label
Afmetingen
4.236 x 1.805 x 1.684 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.495 kg
48 l (benzine)
351 / 1.297 l (bagage)
Prijzen
€ 39.600 (NL)
€ 35.530 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)