Busjes zijn suf, maar wel in steeds mindere mate. Na de fris ogende Opel Zafira en vlot sturende Ford C-Max wil nu ook Kia zich onderscheiden.

‘Midi-MPV’s zijn vrouwenverschrikkers’, zegt de Kia Europe-baas, terwijl er op het presentatiescherm een foto van een man met een oude VW Touran verschijnt, voorzien van een grote rode stempel: ‘Do Not Date Me’. Een verfrissende insteek van een automerk, al had er in plaats van een Touran beter een foto van een willekeurige voorgaande MPV van Kia zelf kunnen staan. Een effectiever voorbehoedsmiddel heeft de mensheid immers nooit bedacht.

Dat was ooit, dit is nu. Kia heeft al enige tijd het licht gezien, en met de nieuwe Carens planten ze een compacte zevenzitter middenin hun huidige moderne modellengamma. De auto misstaat niet naast de Ceed, maar we hebben wel de indruk dat de ontwerpers – net als bij de Venga, bijvoorbeeld – zich een beetje in moesten houden. De achterkant is weinig sprekend, het profiel wat ongeïnspireerd, maar aan de voorkant zien we de inmiddels bekende tigernose-grille en flink boos kijkende koplampen. De wielbasis is lang en de daklijn ligt lager dan bij de meeste concurrenten, wat zorgt voor een meer gestrekt voorkomen.

Het interieur vinden we behoorlijk netjes, al haalt het het niveau van de Ceed niet helemaal. Misschien zit dat ‘m erin dat die auto in Europa gemaakt wordt, en deze Carens in Zuid-Korea; het materiaalgebruik en de ergonomie lijken op een fractioneel lager plan te staan. Niet rampzalig, maar het verschil is er. We storen ons een beetje aan de talloze knopjes op het stuur – dat zijn er onderhand meer dan op het dashboard zelf – maar we waarderen de prima navigatie met aanraakscherm, de zeer prettige stoelen en de doodgemakkelijk op en weg te klappen derde zitrij (die overigens alleen nut heeft voor de allerkleinsten, zoals eigenlijk altijd in deze klasse). De opbergvakjes zijn talrijk. Als je wilt, kun je een in de bagageruimte gemonteerde zaklamp krijgen.

We rijden met de sterkste dieselversie, en hoewel die motor voldoende krachtig is, komt hij wat nors en brommerig over. Een kwestie van op tijd opschakelen, dan blijft het allemaal binnen de perken. Het comfort is dik in orde, zonder dat het onderstel te zacht is afgesteld; een balans waarnaar je bij Kia-busjes voorheen vergeefs kon zoeken. De besturing is accuraat, maar wat doods. Daar merk je in de file weinig van.

Kortom: als het je om rijplezier te doen is, ben je nog altijd beter af met een Grand C-Max, maar deze Kia komt aardig mee en maakt in ieder geval grote stappen ten opzichte van z’n voorgangers.

De Nederlandse prijzen beginnen bij 23.995 euro, en er zijn royale optiepakketten te krijgen, waarmee de Carens niet zelden alsnog duizenden euro’s goedkoper is dan gelijk uitgeruste Europese MPV’s. Met de restwaarde schijnt het tegenwoordig ook wel snor te zitten, en tegen die garantie van zeven jaar kan al helemaal niemand opboksen. Zet dit alles op een rij, en de nieuwe Carens is niet alleen een aantrekkelijk aanbod; hij is in één klap een logische keuze geworden.


Kia Carens 1.7 CRDi 136 pk First Edition



11/20



Cijfers

0-100 km/u: 10,4 s

Top: 191 km/u

Verbruik: 4,8 l/100 km

Motor: 1.685 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 136 pk

Koppel: 330 Nm

Gewicht: 1.516 kg

CO2: 127 g/km



Prijs

NL € 27.995

BE € 26.090 (Fusion)



Vonnis

Deze Carens doet ons weinig, maar hij doet ook weinig fout. Simpelweg een prima ding met een rijke uitrusting en zeven jaar garantie voor een nette prijs

Reacties

Meer van TopGear