We leven in onzekere tijden. In dúre tijden. En hoewel we in onze dromen misschien eco-pioniers en techverslaafden zijn, is de realiteit dat de meesten van ons toch vooral op zoek zijn naar een koopje. Hier komen de Kia Niro EV en de MG 4 om de hoek kijken, een stel helden zonder cape die in één klap twee crises aanpakken (het klimaat en de kosten van levensonderhoud). Door bijzonder veel te bieden, en nog voor (relatief) weinig ook.

Dat is niet eerder zo belangrijk geweest. Wereldwijde emissies zijn een aanhoudend probleem, maar ondanks de noodzaak om fossiele brandstoffen achter ons te laten, is een benzineauto nog altijd goedkoper in aanschaf. Publiek laden is net zo duur of duurder (met dank aan Poetin), dus lagere gebruikskosten zijn ook al geen steekhoudend excuus meer.

Meest geschikt om de buren bij te houden

MG4 (2023) zijkant

Lastig, deze. De Niro EV is een forse stap voorwaarts vergeleken met zijn brave voorganger. Maar als het om design gaat, is de MG 4 zoiets als Morgan dat de Plus Four vervangt door de Millennium Falcon. En technisch gezien is het geen SUV, dus je hoeft je een hoop minder te schamen voor wat er op je oprit staat.

MG 4: 8/10
Kia Niro EV: 7/10

Meest geschikt om (letterlijk) de buren bij te houden

MG4 (2023) rijdend schuin achter

Die buren hebben een zware rechtervoet, dus je moet power hebben. De Niro schiet in 7,8 seconden naar 100 km/u, de snelste MG 4 doet het in… 7,7 tellen. Een neuslengte verschil dus. Dat ie een topsnelheid heeft die 6 km/u lager ligt, laten we maar buiten beschouwing – Autobahn-monsters zijn het toch niet.

MG 4: 7/10
Kia Niro EV: 6/10

Minst waarschijnlijk om je slimme meter ongerust te maken

Kia Niro EV (2023) opladen voorkant

De lekkerste MG 4 claimt dat ie 452 kilometer kan halen met zijn 62-kWh accu, de Niro houdt het op 459 kilometer uit 65 kWh. Dat lijkt zo goed als gelijk, met een licht voordeel voor de Kia, maar van hem weten we dat ie in de praktijk onzuiniger is dan voorgespiegeld. Een gelijkspel dan maar.

MG 4: 9/10
Kia Niro EV: 9/10

Vorm is fijn, inhoud is beter

Kia Niro EV (2023) bagageruimte (kofferbak)

Interieurs zijn belangrijk. Dat van de MG 4 is prima, maar je kunt zien dat er hier en daar is beknibbeld. Wat de goal wijd open laat voor de Kia Niro, die beter in elkaar zit en rijker is ­uitgerust. Zijn bagageruimte is ook groter: 475 om 1.445 liter met de bank omhoog en plat, tegen 363 en 1.177 liter voor de MG 4.

MG 4: 6/10
Kia Niro EV: 9/10

Leveringskampioen

Kia Niro EV (2023) rijdend achterkant

De laatste tijd een auto gekocht? Duurt ééuwen. Kia zegt dat je op de meeste uitvoeringen van de Niro vijftien weken mag wachten. Bij een MG 4 duurt het zestien weken. MG verwacht overigens meer exemplaren te verkopen dan Kia, maar dat zijn verwachtingen, hè. Duurt dus even, maar valt al met al nog mee.

MG 4: 7/10
Kia Niro EV: 8/10

Meest geschikt om snel weer weg te zijn bij dat ***-tankstation

MG4 (2023) opladen oplaadpunt stekker

Niet alle tankstations zijn een feestje om te wezen. Kleffe broodjes, lauwe koffie van eergisteren, smerige toiletten… Brr, gauw weer weg daar. En dan ben je met de MG beter af, want die kan met 135 kW snelladen. Dan maak je een broodje bal van de Kia, die maar 80 kW aankan.

MG 4: 7/10
Kia Niro EV: 6/10

Investeren kun je leren

Kia Niro EV (2023) interieur

Weet je nog dat vroege EV’s echt dramatisch in waarde konden dalen? Die tijd is voorbij. En deze twee behoren tot het spul waarvan men verwacht dat ze het minst zullen afschrijven: de voorspelling is dat ze na drie jaar/50.000 kilometer nog ongeveer 60 procent van hun waarde zullen hebben. Veel beter wordt het niet. Gelijkspel.

MG 4: 8/10
Kia Niro EV: 8/10

De prijs is het bewijs

MG4 (2023) zijkant

Volgens een onafhankelijke website zou je de MG 4 in Nederland moeten kunnen leasen vanaf 489 euro per maand; de Niro kost je 556 euro. Er zijn ook betere deals, maar dit voor de vergelijkbaarheid. Kopen? Dan wil MG 35.785 euro hebben (idem in België) en Kia 44.795 euro (49.990 euro in België). Bij MG is er nog een kleinere accu te krijgen, bij Kia niet.

MG 4: 8/10
Kia Niro EV: 6/10

Wie is de winnaar: De Kia Niro EV of de MG 4?

MG4 (2023) rijdend schuin voor

Welke van de twee wint? Het ligt zo dicht bij elkaar dat we in de cijfers moesten duiken. Daarbij leerden we dat beide uitstekend zijn, maar het is de MG 4 die met z’n vanafprijs van 32 mille laat zien wat we, zelfs met een beperkt budget, van onze EV’s mogen (en moeten) verwachten. Hij wint omdat hij past bij z’n tijd. Een onzekere tijd. Een dúre tijd.

Beste EV voor elke dag

MG 4: 60/80
Kia Niro EV: 59/80

Reacties

  • Grrrrrene heeft op 10 juni 2023 geschreven:

    Dus de MG die 0,1s sneller op de 100km/u zit, krijgt daarmee een puntje meer, terwijl bij die verschillen de reactietijd en veel grotere rol speelt. Maar een hogere topsnelheid in het voordeel van de Kia rekenen we niet mee en bij de grotere actieradius (ook marginaal, maar toch) wordt zonder bron geclaimd dat alleen de Kia die niet haalt en het dus gelijk is.

    De MG is gewoon een veel kleinere auto die matig afgewerkt is. Nogal logisch dat hij dan goedkoper is. Zo’n Chinees product, daar mag je best wat kritischer op zijn.

    • Objectief heeft op 10 juni 2023 geschreven:

      Het valt sowieso nogal op dat veel Europese autovakbladen opvallend positief schrijven over Chinese auto’s de laatste paar jaren. Het doet vermoeden dat er geldstromen vanuit de Chinese overheid ingezet worden om hun producten meer ‘salonfähig’ te maken in Europa. Net zoals ze trollenfabrieken inzetten met ‘heropgevoede’ Oeigoeren of zoals Rusland verkiezingen in allerlei landen probeert te beinvloeden. Alleen in dit geval met meer klassieke omkoping.

      Reageer
    Reageer
  • Stefan heeft op 9 juni 2023 geschreven:

    Grauwe middelmaat vs China export. Doe maar een eMegane of ID3.

    • Grrrrrene heeft op 10 juni 2023 geschreven:

      Een ID3??? Zoals een collega van mij zo treffend zei: alsof hij zo uit een film van Pixar weggereden is 😀 No thank you. Speelgoedauto…

      Reageer
    Reageer
  • GoedIdee heeft op 9 juni 2023 geschreven:

    Niro ev 15 weken levertijd? Komt eerder in de buurt van 15 maanden.

    • W.W heeft op 14 februari 2024 geschreven:

      Echt niet 6 maanden is de max momenteel.

      Reageer
    Reageer
  • Geen vriend van Poetin heeft op 9 juni 2023 geschreven:

    Die MG komt uit een schurkenstaat. Niet kopen.

    Reageer
  • FCK CHINA heeft op 9 juni 2023 geschreven:

    Zeg NEE tegen auto’s uit China als je niet wil dat Oeigoeren in concentratiekampen gestopt worden, onze industrie kapot wordt gemaakt met oneerlijke exportsubsidies, het milieu vernietigd wordt, onze IP gestolen wordt, als technologie ingezet wordt om bij ons te spioneren en als je een land wil helpen waar andere meningen verboden zijn.

    • Maarten heeft op 9 juni 2023 geschreven:

      Los van al deze terechte redenen is het ook een lelijke auto van matige kwaliteit.

      Reageer
    Reageer
  • Ikke heeft op 9 juni 2023 geschreven:

    De Kia is overschat en in zo’n Chinees kan je je met goed fatsoen niet vertonen. Geen van beide dus.

    Reageer
  • Henk heeft op 9 juni 2023 geschreven:

    Is dit nou een TG test? Wat rijtjes opnoemen en klaar? Wordt amper echt wat over de auto’s verteld.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)