Het zou kunnen dat we de spanning een beetje wegnemen, en excuus daarvoor, maar het nieuwe nieuws is dat dit een werkelijk heel fijne auto is. Het oude nieuws is dat ie het moet doen met een vreselijke naam. Nee, we bedoelen niet Kia, gekkie. Stinger. Hoe krijg je het voor elkaar om een auto Stinger te noemen? Ze hadden al Kia. Toen kozen ze voor Stinger. Het Kia-logo doet het al jaren goed op auto’s als de Rio en de Sportage. Maar deze listig uitziende, achterwielaangedreven, hatch-achtige coupé zoekt het hogerop. De BMW 4-serie Gran Coupé is z’n voornaamste rivaal, samen met de Audi A5. Dat houdt de druk lekker op de ketel.

Wat voor motor vinden we in de Kia Stinger?

Deze Kia Stinger (we zeggen het nog maar even) heeft een twin-turbo V6 en is tot een topsnelheid van 270 km/u in staat. Maar deze uitvoering wordt nooit de bestseller onder de Stingers. Als er al ooit versies goed zullen verkopen, zullen dat de 2,0-liter turbo-benzine en/of de 2,2-liter diesel zijn. Maar de Kia bevindt zich nog in het prototypestadium en die motoren kunnen we nog niet testen, dus moeten we het doen met de 370 pk sterke V6. Arme wij. Hij ziet er gaaf uit. De lange, lage proporties zorgen ervoor dat de cabine zich ver naar achter bevindt, en als je ‘m vanachter bekijkt, vallen de brede heupen boven z’n achterwielen op. Hij is langer dan een 4-serie, heeft een langere wielbasis, en dat betekent dat ie afdoende ruimte biedt aan vier mensen, ondanks de naar achter geplaatste stoelen. Hij is opvallend en sierlijk, en niet te agressief. Dat past bij z’n karakter.

Kan de Stinger ook sportief zijn?

Net toen Kia met de eerste onderstel-testversie van de Stinger aan het werk ging (onder een Genesis-carrosserie), nam moedermaatschappij Hyundai Motors Corporation Albert Biermann in dienst, een ex van BMW M, en die werd de baas van de afdeling Dynamics. Waar de basis van de motor al bestond, is het onderstel goeddeels nieuw. De ophanging voor is speciaal voor de Stinger gemaakt, achter is hij – zij het sterk gemodificeerd – afkomstig van de Genesis. Instelbare demping is standaard op de V6. Een fors voorbehoud, nu: dit is geen test op de openbare weg. We mochten ‘m alleen op een circuit rijden. We rijden de Kia Stinger op de Nürburgring nota bene, de aangewezen plek om irrelevant met straatauto’s en stopwatches in de weer te gaan. Oké, we gaan proberen er het beste van te maken. De blinde, smalle bochten, de hobbels, dipjes en golven in het parcours zorgen immers dat het dicht in de buurt komt van een interessante weg door de heuvels.

Hoe is de Kia Stinger op de Nürburgring?

Het grote talent van de Stinger is hoe natuurlijk hij aanvoelt. Je zit laag, recht voor het stuur en de pedalen. Dat is goed voor de positie van je armen en benen. Z’n reacties zijn voorspelbaar en betrouwbaar. Grote sedans met een ‘sportieve’ inslag hebben soms de neiging aanvankelijk wat loom te reageren, om dan ineens een stuiptrekking te vertonen. Zo niet de Stinger; hij is progressief. Zijn neiging tot overhellen – die hij maar beperkt vertoont – ontwikkelt zich ook proportioneel. Dat maakt ‘m een prettige auto om stevig mee door te rijden; je weet wat ie gaat doen. Je lijn in bochten is voorspelbaar bij te stellen door met het gas te spelen. De tractie bij het uitaccelereren is flink, geholpen door een sperdifferentieel; het ESP doet zijn werk subtiel. Hij is niet messcherp, maar hij is speels en waardig, en hij laat zich niet snel kennen, ook niet als je ‘m provoceert. Met z’n 1.730 kilo is de Stinger geen lichte auto; de carrosserie is bijna helemaal van staal, en hij is langer dan z’n directe concurrenten. Maar hij weet goed met z’n gewicht om te springen, ook in hellende en golvende bochten.

Is de Stinger snel over het circuit?

Met je rechtervoet op het gas is ie ook bepaald geen slome: in 5,1 seconden gaat hij van 0 naar 100 km/u, volgens Kia. De motor komt ietwat traag op gang tot je toeren maakt, maar dan gaat de auto vrolijk ronkend voorwaarts. De transmissie schakelt soepel, maar de flippers nemen het nooit helemaal over.
De ophanging lijkt niet al te hard te zijn – we overleefden immers het bonkige stuk dat de Karussell heet – maar het is nog te vroeg om echt iets te kunnen zeggen over het veercomfort. Een van de twee auto’s die we reden, was rumoerig bij hoge snelheden op het rechte eind, de ander veel minder. Dat kwam voort uit windgeruis, maar de deurafdichtingen zijn vaak zo’n beetje het laatste wat in orde wordt gemaakt voordat een auto daadwerkelijk in productie wordt genomen, dus dat zullen we ‘m niet aanrekenen.

Is het comfortabel in deze auto?

Binnenin heeft Kia gekozen voor veel tastbare bedieningselementen – de temperatuur, de stereo en de stoelverwarming hebben allemaal hun eigen knoppen (de concurrentie doet dat ten dele of helemaal via schermen). Wij verkiezen de Kia-aanpak. Je kunt die dingen nu bij- en afstellen zonder er echt naar te hoeven kijken. Een head-up display heeft gezelschap van een instelbaar TFT-scherm tussen de echte klokken. Op de optielijst kun je vijftien speakers van Harman Kardon aanvinken. De connectiviteit en actieve veiligheidssystemen lijken allemaal op orde te zijn, maar de Stinger is geen auto die zichzelf zal gaan proberen te besturen. Hij zou aan het begin van de winter in Europa moeten verschijnen. De prijzen van de Stinger met V6-motor beginnen bij 99.995 euro. Kia moet hopen dat de Stinger de weg zal bereiden zodat mensen de rest van het gamma serieuzer gaan nemen.

Kia Stinger



Motor
3.342 cc
V6 biturbo
370 pk @ 6.000 tpm
510 Nm @ 1.300 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 270 km/u

Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b

Afmetingen
4.830 x 1.870 x n.b. mm (l x b x h)
2.905 mm (wielbasis)
1.730 kg
tankinhoud n.b.
406 l (bagage)

Prijzen
€ 99.995 (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Op basis van deze prototypetest is de Stinger veelbelovend. Hij rijdt prima, al is het nog zoeken naar wat hem nu uniek maakt. Of ie ook goed gaat verkopen, hangt ervan af of je bereid bent je merksnobisme aan de kant te schuiven

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear