De roepnaam ‘Land Rover Defender Commercial’ klinkt misschien wat vreemd – het gaat hier niet om een reclamespotje – maar het is nog altijd beter dan ‘Defender grijs kenteken’. In zijn thuisland noemen ze hem de Defender Hard Top, een naam die zijn oorsprong vindt in 1950, toen je voor het eerst een afneembaar vast dak op een Land Rover kon bestellen in plaats van een flapperend lapje zeil. Al deze termen betekenen hetzelfde: een nieuwe Defender, TopGears huidige Auto van het Jaar, met een hele hoop niks waar je normaal de achterbank vindt.

Een goede zaak voor Nederlanders, want dit is de enige versie van de Defender die hier (voor ondernemers) nog enigszins betaalbaar is – aangezien de BPM met CO2-straftarief voor bedrijfsauto’s niet geldt. De Defender Commercial is te krijgen in zowel de 90- (driedeurs met korte wielbasis) als de 110-variant en is de eerlijkste en meest utilitaire uitvoering van de venerabele Land Rover. Een hardwerkend voertuig, bedoeld om zware, grote en belangrijke lading mee te vervoeren.

Een Land Rover Defender als bedrijfsauto, hoe bevalt dat?

Op de bestuurdersstoel heb je niet door dat je eigenlijk een bedrijfsbus bestuurt in plaats van een normale vijf- of zevenzits Defender. Tot je op de snelweg over je schouder kijkt om van rijstrook te wisselen. Een stevige scheidingswand (met een ruit erin zodat je nog wat zicht naar achter hebt) scheidt de inzittenden van de lading en zorgt dat zware objecten niet in je nek vliegen bij hard remmen of een botsing. Zoals bij elke auto op grijs kenteken, natuurlijk. De 90 heeft 1.355 liter laadruimte en kan tot 670 kilo meeslepen, terwijl de 110 meer dan 2.000 liter slikt en tot 800 kilo aan spullen kan vervoeren.

Makkelijk schoon te maken

In beide varianten zijn er grote rubbermatten te krijgen die je gemakkelijk kunt afspoelen. Bij de 110 kun je ook kiezen voor een kortere laadruimte, waarbij er een handige plek voor tassen en ander klein grut wordt gecreëerd tussen de stoelen voorin en het tussenschot. Je geeft dan wel de mogelijkheid op om via de twee achterdeuren toegang tot je laadruimte te krijgen, dus het hangt er maar net van af wat voor jouw werkzaamheden het makkelijkst is.

Mechanische wijzigingen ten opzichte van de passagiers-Defender zijn er niet. De Commercial gebruikt dezelfde uitstekende mild-hybride zescilinder dieselmotoren met 200, 250 of 300 pk, dezelfde achttraps automaat en hetzelfde onderstel als de SUV, dus hij komt offroad net zo ver.

Wat kost de Land Rover Defender Commercial in Nederland?

De 90 kost je in Nederland netto 48.760 euro en de 110 begint bij 51.430 euro. Dit is in beide gevallen dus zonder BPM (die je als ondernemer niet betaalt) en nog zonder BTW (die je terugvraagt). Als je die beide belastingen erbij op zou tellen, kosten de Commercials ongeveer hetzelfde als normale Defenders, die vanaf zo’n 84 mille te krijgen zijn.

Nee, dit is niet de goedkoopste manier om je rotzooi te vervoeren. Maar niet alle bedrijven werken alleen op basis van spreadsheets. Sommige zullen de Defender gebruiken waarvoor hij is gemaakt – denk aan de bouw of de groenvoorziening op lastig bereikbare locaties. Maar er zijn ook andere goede redenen te bedenken. Een voorbeeld: een nieuwe Transit is een veel handiger foodtruck dan een oude Citroën HY, op heel veel manieren. Toch zijn er ondernemers die zo’n oude bus kopen, restaureren, ombouwen en uitrusten met koffiemachines, pizza-ovens en wat al niet meer. Waarom? Omdat die dingen cool zijn. Net als de Land Rover Defender Commercial. En zeker als 90 met witte stalen wielen…

Land Rover Defender 90 Commercial D200


Motor
2.996 cc
zescilinder turbo
200 pk @ 4.000 tpm
500 Nm @ 1.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,6 l/100 km
228 g/km CO2
Afmetingen
4.583 x 2.008 x 1.974 mm (l x b x h)
2.587 mm (wielbasis)
2.303 kg
89 l (diesel)
1.355 l (bagage)
Prijzen
€ 48.760 (NL) – excl. belastingen
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)