40 mille. Wat koop je daar tegenwoordig nog voor? Een parkeervak in Lutjebroek? Drie volle tanks benzine? Geef ons een minuut gratis winkelen in een supermarkt en we sprokkelen het equivalent van dat bedrag zo bij elkaar. Zo zijn we inmiddels ook geconditioneerd om het normaal te vinden dat je een dergelijke som mag aftikken voor een chique, goed uitgeruste B-segment EV. Je weet wel, zo’n stadskarretje dat vroeger (met verbrandingsmotor) voor de meeste mensen nog wel bereikbaar was.

Zelfs al beginnen ze kaal en met kleinere accu’s vaak rond de 30.000 euro, het blijft veel geld. Een nieuwe generatie EV’s vanaf zo’n 25.000 euro is aanstaande, maar voor nog minder kun je nu al terecht bij Dacia (een Spring voor amper 20 mille) of bij een van de Chinese nieuwkomers, zoals Leapmotor. Hun wat lullig ogende T03 viel niet eens tegen toen we ’m onlangs testten.

Elk ontwerpelement is afgekeken bij de Leapmotor C10

Het prijsvechten zet Leapmotor meteen voort in hogere segmenten. Zo bieden ze deze C10 aan – formaat Skoda Kodiaq – voor minder dan 40.000 euro. Hij ziet er wat serieuzer uit dan z’n broertje, zelfs al hebben ze zo’n beetje elk ontwerpelement bij een ander merk afgekeken. Grille-loos zalmneusje, camera’s in de spatborden, verzonken handgrepen, afgeronde achterzijde met doorlopend led-licht en de merknaam groot gespeld: vink ze allemaal maar af.

Leapmotor C10 Design 69.9 kWh groen (2025) zijkant rechts zijkant bomen mist

Bij de eerste aanblik zou ie van elke willekeurige autobouwer kunnen komen, waarbij Nio en Smart ons te binnen schieten. Die zijn immers ook niet erg onderscheidend. Goed, voor een dergelijke prijs kun je de Leapmotor C10 een hoop vergeven, dus laten we maar eens instappen. Hier hangt dezelfde vibe als aan de buitenzijde: identiteitsloos, met twee tabletachtige schermen en nul knoppen, behalve de multifunctionele op het stuur. Oftewel precies wat jij tegenwoordig wil (toch?).

Het is niet zomaar uit de kast getrokken meuk

Wel moet gezegd dat Leapmotor niet zomaar wat meuk uit de kast heeft getrokken. Als ambitieus, tien jaar oud bedrijf (de joint venture met Stellantis, die onder meer toegang verschaft tot diens dealer- en onderhoudsnetwerk, is er pas sinds een jaar) bouwen en ontwikkelen ze veel in eigen huis.

De boel draait op Snapdragon en het OS is op Android gebaseerd, maar zoals vaker zijn er te veel handelingen nodig voor simpele functies. En van 0 naar 100 accelereren in 7,5 seconden ga je niet halen als je eerst alle overspannen ‘hulpjes’ uit moet zetten. De afwerking is meer dan keurig, de stoelen (die je plat kunt leggen – ‘Sleepmotor’?) zitten prima en achterin heb je volop ruimte, gevoelsmatig nog eens aangezet door een panoramadak van 2,1 vierkante meter.

Leapmotor C10 Design 69.9 kWh groen (2025) interieur lichtbruin scherm dashboard links

De 256 tinten sfeerverlichting kunnen meebewegen op de muziek, net als bij die zelfbouw-pc waar je in 2005 zo trots op was. Er zijn twee uitvoeringen, Style en Design, en alles is verder standaard – je kunt alleen kiezen uit vijf lakkleuren en twee interieurkleuren. De bio-bekleding is Ökotex-gecertificeerd en er is zelfontwikkelde, 840-watt audio met twaalf speakers aan boord.

Rijden met de Leapmotor C10 is, eh, ja, geen idee

Dan het rijden: tja. We moeten bekennen dat we onze aantekeningen er meteen even bij moesten pakken, want we konden ons al snel bar weinig specifieks van de testrit met de C10 meer herinneren. Het rijdt, stuurt en veert ongeveer zo middle-of-the-road als z’n uiterlijk doet vermoeden. Niet slecht dus, maar ook allesbehalve opmerkelijk.

Leapmotor C10 Design 69.9 kWh groen (2025) links achter schuin rijdend over weg langs de zee

Onder de 30 km/u klinkt er een luide zoem, die bedoeld zal zijn voor voetgangers maar om een of andere reden ook binnen hoorbaar is. Dit valt extra op omdat de auto verder zo stil is. De rijmodi hebben een vrij heftig effect – zwaar en scherp in Sport, vederlicht en met heel geleidelijke vermogensafgifte in Comfort en Eco – wat te prijzen valt, want daar heb je die keuzemogelijkheid immers voor.

Het is allemaal niet wereldschokkend

Met 218 pk op de achterwielen wordt het allemaal niet erg spannend, maar je komt meer dan goed mee met het verkeer. Het onderstel werd afgesteld door Stellantis in Italië en is dan ook niet gek. De Leapmotor C10 mag 1.500 kilo trekken, maar dan ga je de opgegeven actieradius van 424 kilometer niet halen. De DC-laadsnelheid van 83 kW is niet wereldschokkend.

De vraag is of ons commentaar iets uitmaakt wanneer je zoveel auto krijgt voor je geld. Om in de Stellantis-stal te blijven: kies je een vol opties geladen Fiat 500e of deze stille, ruime maar anonieme knots van een familie-SUV?

Prijzen: € 40.550 (NL) / € 37.900 (B)
Aantal motoren: 1
Power: 218 pk/160 kW, 320 Nm
Accu: 69,9 kWh
Aandrijving: achterwielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 7,5 s
Topsnelheid: 170 km/u
Verbruik: 19,8 kWh/100 km
Actieradius: 424 km
Laadtijd: 30 min. bij 83 kW (30-80%)
Afmetingen: 4.739 x 1.900 x 1.680 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.825 mm
Gewicht: 1.980 kg
Bagage: 370/835 l

Reacties

  • Thomas van Beveren heeft op 1 februari 2025 geschreven:

    Nee ik ben niet overtuigd. Net zoals ik ook niet overtuigd ben dat die pro China reacties hier uit Nederland komen. Wat verschillende mensen al zeggen. Als je de afschrijving meeneemt is deze auto verre van goedkoop en de kwaliteit is ondermaats. Als je dit koopt ben je niet goed bij je verstand.

    Reageer
  • Mikey heeft op 1 februari 2025 geschreven:

    Zoveelste lelijke China ding. Snel verbieden al die spionage bakken!!!

    Echte score: -2 uit 20.

    Reageer
  • AIVD heeft op 31 januari 2025 geschreven:

    Objectief gezien is er dus geen enkele reden om deze auto te kopen. De enige reden waarom een zeer kleine groep mensen dit alsnog doet, is daarmee duidelijk: om specifiek een Chinese auto te kopen met alle spionagemogelijkheden die deze aan de Chinese overheid biedt. De facto is iedere koper daarmee een landverrader.

    • KS heeft op 1 februari 2025 geschreven:

      Wat een bs verhaal is dit nou weer. Enig bewijs van spionage is er gewoon niet! Het zijn termen als “zou kunnen” en “mogelijk dat”.

      • Free the Uygurs heeft op 1 februari 2025 geschreven:

        Enig bewijs is er niet? Net als bij de miljoenen Oeigoeren die in concentratiekampen zitten? Net als bij politieke arrestanten die opeens verdwijnen? Net als bij Chinese schepen die onderzeekabels kapot maken bij Taiwan en in de Oostzee? Net als bij ontelbare digitale aanvallen?

        In welke wereld leef jij?!

        Reageer
      • Opvallend heeft op 1 februari 2025 geschreven:

        3x dezelfde reactie. Het zit je wel hoog of niet? Waarom neem je het voor dit ontzettend foute land op? Waarom ontken je wat bij iedereen allang bekend is?

        1 ding is wel duidelijk. Iemand die zo pro China is, moet een hekel aan Nederland hebben.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Durf te vragen heeft op 31 januari 2025 geschreven:

    Waarom geen woord over de spyware die je standaard bij die barrels uit China krijgt?

    • KS heeft op 1 februari 2025 geschreven:

      Ook hier hetzelfde:
      Wat een onzin. Nooit is bewijs geleverd van spionage! Het zijn vaak termen als “zou kunnen” en “mogelijk dat”. Veel onterechte achterdocht wantrouwen.

      Reageer
    • KS heeft op 1 februari 2025 geschreven:

      Ook hier hetzelfde:
      Wat een bs verhaal is dit nou weer. Enig bewijs van spionage is er gewoon niet! Het zijn termen als “zou kunnen” en “mogelijk dat”.

      • Kein Sjinees heeft op 1 februari 2025 geschreven:

        Ga eens niet zo naïef doen. Er zijn tal van betrouwbare bronnen, o.a. Reuters, die dit meerdere malen aangetoond hebben. In The Guardian stond laatst een artikel waarin aangetoond werd dat ze zelfs via airfryers spioneren. Hoe kan je beweren dat dit dan met auto’s, die veel interessanter zijn met al hun sensoren en camera’s, niet zou gebeuren?

        Je zou haast denken dat wanneer mensen iets ontkennen dat zo duidelijk is, ze daar bepaalde bedoelingen mee hebben…

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Bloom heeft op 31 januari 2025 geschreven:

    Is=in uiteraard

    Reageer
  • Conclusie heeft op 31 januari 2025 geschreven:

    Typisch Chinees: slechte software, bizar hoog verbruik, matige wegligging, matige bouwkwaliteit. Lijkt goedkoop maar onder aan de streep gewoon een slecht aanbod voor teveel geld.

    Daarbij laten we de gebruikelijke en terechte bezwaren tegen dit soort Chinese merken nog buiten beschouwing.

    • Gerrie Pieterse heeft op 31 januari 2025 geschreven:

      Idd hoe kan je dit nu goedkoop noemen als het zo duidelijk een slechte auto is. Denk ook aan de afschrijving. Je krijgt hier geen cent voor als je er weer van af wil. Bijzonder dat daar niets over gezegd wordt terwijl ze wel 8x zeggen dat de prijs zogenaamd zo laag is.

      • Bloom heeft op 31 januari 2025 geschreven:

        @conclusie

        Slechte software en bouwkwaliteit is niet ’typisch’ Chinees.
        X peng,BYD ,Nio die hebben software waar de Volkswagen groep nog veel van kan leren met hun haperende systemen is de id3 en id4.
        En bouwkwaliteit is bij die bovengenoemde merken dik op orde!

        • @bloom heeft op 31 januari 2025 geschreven:

          Wie denk je voor de gek te houden?! Wie ooit in een Xpeng gereden heeft, weet wel beter. Ook die lopen 15 jaar achter op alle Westerse merken. Het klinkt bijna als Chinese propaganda als je beweert dat deze merken betere software dan VW hebben. Totaal ongeloofwaardig ook.

          • @triplh heeft op 1 februari 2025 geschreven:

            Bewezen feiten over China afdoen als complottheoriën en een hele vloot Chinese bagger auto’s promoten. Het is wel duidelijk aan welke kant van de werkelijkheid jij staat.

            Ook fan van Putin, Baudet, Kim, Fico, Orban en soortgelijke engerds? Die hebben namelijk ook weinig met de waarheid en met normen en waarden, net als jij.

          • Tripple7 heeft op 1 februari 2025 geschreven:

            Ik kom uit een tesla, naar een xpeng. Tesla is simpelweg de absolute top qua software van de auto en app. Xpeng zeker een goede tweede. Alleen de afwerking van het interieur / exterieur is wel een stuk beter dan tesla. Ik vind het vooral opvallend dat bij elk artikel over een chinese EV er altijd gelijk 5 spyware platte aarde chemtrails reactie zijn.

          • Koos heeft op 1 februari 2025 geschreven:

            Ik heb in beide auto’s gereden en kan het bevestigen. Die Xpeng is totaal onlogisch. Nio ook erg matig.

            Dat is iets heel anders dan onderbuik roeptoeters als jij die als een ware keyboardheld allerlei clichés aan het napapegaaien zijn.

          • Sjoemeldiesel heeft op 1 februari 2025 geschreven:

            Ik denk dat jij vooral jezelf voor de gek houdt. VW geeft honderden miljoenen aan XPENG om samen te werken en te leren van hum software, maar dit heeft niet op facebook gestaan he. Het is allemaal wat.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)