Iets is hip totdat het niet hip meer is, waarna iedereen het als een baksteen laat vallen en doorgaat naar de volgende hype. Het gebeurt redelijk snel, en het is niet altijd een verandering ten goede. Neem nou de MPV: het echte ultraveelzijdige voertuig. De vorm is uit de mode geraakt. Het precieze hoe en waarom is moeilijk vast te stellen; het wordt deels subtiel bepaald door de autobedrijven en de onzekerheid van de koper, maar de MPV voorziet wel degelijk in een behoefte.

Het feit dat zijn vorm is overmeesterd door de nepterreinwagen wil niet zeggen dat zijn taak is verdwenen. Mensen moeten nog altijd groepen andere mensen verplaatsen per auto. Natuurlijk kun je dat ook doen in een SUV, maar zo’n bubbel van een MPV zal de strijd om ruimte en comfort altijd winnen. Puur vanuit het oogpunt van extreme veelzijdigheid zijn ze eigenlijk altijd onverslaanbaar geweest.

Dit zijn geen omgebouwde bestelbusjes

We hebben het hier ook niet over omgebouwde bestelbusjes. Ramen en wat leer op een bestelwagenplatform zetten voelt altijd precies zoals het klinkt: een busje, maar dan met een dun fineerlaagje eroverheen. Maar de teloorgang van de MPV was wel een strikt Europese aangelegenheid. In oost-Azië is de MPV nooit uit de gratie geraakt; daar is men ze blijven doorontwikkelen. En nu zijn daar heel wat boeiende exemplaren te vinden.

Laten we de Li Auto Mega als voorbeeld nemen. Li Auto is een Chinees autobedrijf dat vooral plug-in hybride SUV’s bouwt, maar nu de Mega heeft neergezet als eerste probeersel op vol-elektrisch gebied. ‘Stadstransport voor zeven’, zeggen ze zelf, maar dan wel met een genereuze actieradius van dik 575 kilometer.

Hij laadt sneller op dan welk Nederlands netwerk ook kan leveren: hij doet aan ‘hypercharging’ (zie kader), met 520 kW, en ziet er nogal sciencefictionachtig uit. Maar zijn praktische toepasbaarheid is een stuk prozaïscher. Je kunt er zeven man en hun bagage in vervoeren, en dat op een comfortniveau dat je alleen tegenkomt in auto’s die het viervoudige kosten.

Prachtig of afschuwelijk

Eerst maar eens dat uiterlijk. Hij is ontworpen door Benjamin Baum, de gast die ook verantwoordelijk was voor de 992-generatie van de Porsche 911, en hij veroorzaakt verkeersopstoppingen. Of je hem nou prachtig vindt of afschuwelijk, het is onmogelijk om zijn 5,35 meter lange aanwezigheid te negeren. Hij heeft hippe lichtbalken voor en achter en leunt zwaar op de esthetiek van efficiency.

Sterker, om de analogie met Porsche nog verder door te voeren: hij is aerodynamisch efficiënter dan een Taycan. Hij beukt met z’n stompe neus door de lucht en duwt die naar zijn afgehakte Kamm-tail om hem daar aan zijn lot over te laten. Maar meer dan dat: zelfs al is ie in essentie een grote doos, hij komt erg samenhangend en stijlvol over. En hij ziet er beslist niet uit als weer zo’n SUV waar een elektrische aandrijflijn in is gepropt.

Li Auto Mega grijs zijkant links

Over naar het praktische gedeelte. Er zijn twee elektrische schuifdeuren en een grote, vierkante deur aan de achterkant. De stoelindeling is 2+2+3, met vliegtuigachtige captain’s chairs in het midden en een kindvriendelijke bank helemaal achterin. De beenruimte is gigantisch, alle stoelen kunnen bewegen, ze hebben allemaal stoelverwarming en de exemplaren voorin kunnen ook worden gekoeld.

De eerste vier stoelen zijn voorzien van een massagefunctie, uit het plafond kan een oled-scherm komen zetten dat met gebaren kan worden bediend, er is een verwarmde/gekoelde lade voor snacks of drankjes, overal kun je draadloos laden en er is meer opbergruimte dan je ooit nodig zult hebben. Zelfs de achterbank kan elektrisch worden verschoven of opgeklapt, om je naar keuze de laadruimte van een bestelbusje te geven.

Tweepersoons bed kan gewoon

Je kunt het achterste gedeelte in een tweepersoons bed transformeren, elektrisch natuurlijk, en er zijn diverse manieren om het maximale uit het ruimteaanbod te halen. Onze favoriet is de ‘tukjesmodus’: de auto laat de bestuurdersstoel naar achteren zakken, zet een timer en laat dan vogeltjes fluiten als het tijd is om wakker te worden, waarbij je zachtjes weer (letterlijk) naar de werkelijkheid wordt getild.

Maar het gaat niet alleen om ruimte. De twee 15,7-inch schermen reageren onmiddellijk en zijn zo scherp dat het haast pijn aan je ogen doet. Ze laten de operating systems van sommige Europese fabrikanten eruitzien als een 8-bit Game Boy, en het kleine, iPhone-achtige touchscreen in het stuur is een leuke toevoeging. MindGPT (een product van ChatGPT) is ‘ingebakken’ en je kunt van alles gedaan krijgen met gebaren. Wijs naar een raam en zeg ‘open dat’ en de auto herkent je vinger en doet het.

Hij is wel snel

En toch is dit alles niet eens wat je het meest opvalt als je met de auto rijdt. Dit is op geen enkele manier een ‘rijdersauto’, maar hij accelereert als een malle, met een soepele, wrijvingsloos aanvoelende zoef. Hij zit in 5,5 seconden op 100 km/u. Maar al die massa en lengte ten spijt is hij nooit lomp of moeilijk onder controle te houden. Sterker: hij is lekker pittig. Wil je vlot invoegen op een snelweg of even snel die drukke rotonde op?

Li Auto Mega rijdend voorkant schuin rechts voor

Het fijn te doseren rechterpedaal, de onmiddellijke acceleratie en de grip van de vierwielaandrijving zorgen dat je je nooit zorgen hoeft te maken of je al die lengte wel op de juiste plaats gemanoeuvreerd krijgt. Er zijn rijmodi waarmee je de stijfheid van de ophanging en directheid van het gaspedaal kunt aanpassen, maar die verschillen zijn wel heel genuanceerd – alleen de hardste en zachtste instellingen verschillen voelbaar van elkaar.

Het is meer een hovercraft dan een auto

Toch: dat weggedrag en die isolatie… Het is meer alsof je een hovercraft bestuurt dan een auto. Hij is groot en zwaar, maar de manier waarop de Magic Carpet Air Suspension 3 (zoals het systeem voluit heet) jou en je passagiers afscheidt van de buitenwereld, doet je je afvragen waarom iedereen toch zo moeilijk doet over de kwaliteit van wegdek.

Wat ook meteen betekent dat het feit dat ie zich niet direct flitsend door bochten beweegt er eigenlijk niet meer toe doet. Omdat de Mega zich vooral op het welzijn van de passagiers richt, is het beter dat je rustig aan doet en ze lekker in slaap ziet dommelen.

Lexus LM350h: gewoon in België te bestellen

Dus ja, hij is geweldig, een beetje vreemd, niet heel erg Europees en hier trouwens voorlopig ook nog niet te koop, dus erg veel maakt het allemaal niet uit. Wat krijgen we hier dan wel? Nou, in TG’s thuisland heeft Lexus onlangs hun luxe sedan, de LS, de nek omgedraaid en een nog luxer busjesachtig ding geïntroduceerd: de LM 350h.

Li Auto Mega - Lexus LM350h zijkant rechts schuin achter

Die wordt in bepaalde landen in Europa op de markt gebracht, zij het niet in Nederland. Overigens doe je hem met het woord ‘busje’ al meteen behoorlijk tekort. De LM staat op het TNGA-K-platform en is nauw verwant aan de Toyota Alphard, die al sinds het begin der tijden Azië uitstekende diensten bewijst. Je kunt hem met voor- of vierwielaandrijving krijgen, allemaal met een 2,5-liter Miller-viercilinder met een CVT-bak en hybride assistentie. En als MPV is ie fantastisch.

De uitrusting die je op de foto’s ziet is de meest luxe, Takumi genaamd. Vier zitplaatsen, waarvan de twee achterin ook weer van het luchtvaarttype zijn, met allemaal dezelfde functies die je ook op de Mega terugvindt: draadloos laden, massage, koelen/verwarmen, gewoon achteroverliggen en aan Japan denken. Tussen de passagiers en de bestuurder bevindt zich voor meer privacy een beweegbaar en te verduisteren scheidingswandje waarin een 48-inch tv-scherm zit.

Minder radicaal

Hij voelt meer aan als een limo dan de Mega, qua opzet, maar minder als het op het rijden aankomt. Ja, hij heeft adaptieve demping en ja, hij is preciezer dan de Chinese auto, maar de CVT is lawaaiig en de demping heeft scherpere randjes. Qua materiaalgebruik en afwerking zit hij op een hoger kwaliteitsniveau dan de Mega, ook al is het uiterlijk minder radicaal en meer een soort Alphard met een masker op.

Lexus LM350h dashboard

En er zit nog een vlieg in de LM-soep: in het VK kost hij minstens 90.000 pond (circa 107.000 euro). Voor de vierzitsversie die je hier ziet, vraagt Lexus zelfs 113.000 pond (135.000 euro). Dat is een hele smak geld voor een familieauto, waarmee hij zich eigenlijk al meteen in de richting van het VIP-vervoer verplaatst.

Dus, waar staan we nu? Wel, deze auto’s zijn een tikje vreemd in onze contreien, en dat maakt ze eindeloos interessant. ­Conventionelere mensen zullen hun luxeauto’s waarschijnlijk nog altijd liever in de vorm van een sedan aantreffen, maar er is een hoop te zeggen voor het in de armen sluiten van een auto die gewoon heel, heel geschikt is voor een specifieke toepassing.

En de Li Auto Mega is, net als andere Chinese luxe-MPV’s van merken als Zeekr en Denza, exceptioneel op het gebied van luxe voor de hele familie. Omarm de niche. Dat we maar meer maffe MPV’s tegen mogen gaan komen.

Specificaties

Li Auto MegaLexus LM350h
Prijzen NLniet leverbaarniet leverbaar
Prijzen Bniet leverbaar€ 124.790 (B)
Motor2 e-motoren2.5 viercilinder
hybride
Power545 pk/400 kW, 542 Nm250 pk/184 kW, 240 Nm
Accu102,7 kWh
Tankinhoud66 liter
Aandrijvingvier wielen, traploosvoorwielen,
CVT-automaat
Prestaties0-100 km/u in 5,5 s, top 180 km/u0-100 km/u in 9,1 s, top 190 km/u
Verbruik/bereik15,9 kWh/100 km, 575 km6,7 l/100 km (152 g/km CO2)
Laadtijd12 min. bij 520 kW (10-80%)3 minuten ongeveer
Gewicht2.785 kg2.295 kg

Eén reactie op “Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?”

  1. Lelijker konden ze het niet maken zo te zien.
    Smaken verschillen natuurlijk maar sommige dingen zijn gewoon lelijk.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear