Nadat we eerder al eens kort, nat en filekruipend kennismaakten met een pre-productieversie, rijden we nu uitvoerig met de nieuwe 3 over vele kilometers aan berg- en snelwegen. De eerste indruk was goed. De tweede? Erg goed zelfs.

Mensen zijn kuddedieren. Dat is een interessant feitje dat je gemakkelijk kunt afleiden uit iedere file die dagelijks op de Nederlandse wegen te vinden is. Zwermen saai gekleurde Duitse en Franse auto’s met brave businesspakket-velgen bepalen het beeld. Af en toe spot je er een enkele dappere lichtblauwe Koreaan tussen, maar veel sprankelender wordt het doorgaans niet. Je kunt je erbij neerleggen of je er niet druk om maken, maar wij worden er alleen maar door aangespoord om ons te onderscheiden met iets geks. Vinden we leuk, worden we blij van, verrijkt ons dagelijks leven.

Als je binnen het c-segment op zoek gaat naar iets met een vergelijkbare prijs en uitrusting als de gangbare modellen, maar wel een eigen uiterlijk en dito techniek, kun je moeilijk om de nieuwe Mazda 3 heen. Mazda wil dan ook per se anders te werk gaan dan de rest van de wereld, en vergelijkt zijn filosofie met die van Dick Fosbury, de Amerikaanse hoogspringer die in 1968 tot ieders verbazing Olympisch goud won met zijn achterwaartse sprong, die sindsdien gemeengoed is. Dat is wel erg veel eer die de Japanners zichzelf toebedelen, maar de insteek is duidelijk.

Hier komt de SkyActiv-gedachtengang om de hoek kijken. Waar talloze fabrikanten zich momenteel vergrijpen aan allerhande turbo’s om extra prestaties en zuinigheid aan hun benzinemotoren te ontlokken, pakken de Japanners het probleem bij de wortel aan. De verbrandingsmotor kan als concept nog zo veel efficiënter – in de basis, zonder kunstgrepen – dat ze zich eerst daar maar eens op concentreren. Een nobele doelstelling.

Het antwoord, geheel tegen de heersende trend in, is een grotere motorinhoud. Mazda noemt het ‘right-sizing in plaats van downsizing’, en dat is niet alleen aardig gevonden, maar ook waar: een forsere motor hoeft in de regel minder hard te werken om te presteren. In combinatie met een bijzonder hoge compressieverhouding zorgt het grotere slagvolume voor zuinig en schoon gedrag, zij het niet per se voor ongelooflijk veel vermogen. Uit de 2,0-liter benzinemotor haalt Mazda naar keuze 120 of 165 pk.

Voor de diesel geldt een vergelijkbare redenering: de SkyActiv-D heeft juist een bijzonder lage compressieverhouding, een lichtgewicht constructie en een two-stage turbo met twee turbines. Ook hier is de inhoud groot – 2,2 liter – en de uitstoot mooi laag, ook van vieze zaken waar niemand het over heeft, zoals NOx.


We pikken de sleutels mee van de diesel met handgeschakelde zesbak, en dan in de vierdeurs sedan-uitvoering. Die carrosserievorm lijkt aan een bescheiden opmars bezig te zijn aan deze kant van Europa, en we zouden niet weten waarom de 3 in deze gedaante op onze markt geen bestaansrecht zou hebben. Hij is prachtig vormgegeven, mooi in verhouding, oogt toch een stukje statiger dan de hatchback en zal sowieso exclusiever blijven. Onze keuze zou het zeker zijn.

Achter het stuur voelt de 3 op de een of andere manier meteen vertrouwd. We zijn er extra op bedacht of dit komt door de stortvloed aan babbels die de techneuten vooraf op ons afvuurden – ze besteedden naar verluidt heel veel aandacht aan wat zij jinba ittai noemen (letterlijk: samenspel tussen ruiter en paard) – maar nee. De auto zit wat betreft ergonomie, interactie en logica gewoon prima in elkaar. Hij eist niet van je dat je met hem leert omgaan; alles, van de zitpositie tot en met de doodsimpele bediening van de nieuw ontwikkelde navigatie en entertainment, voelt natuurlijk aan. Dikke pluspunten voor Mazda.

De diesel heeft met 150 pk een leuke bult power aan boord, maar zoals bij de meeste diesels steelt het koppel de show: 380 Nm klauwt zich een weg naar het wegdek wanneer je het pedaal vloert. Het maakt van de 3 een levendig en kwiek geval. Van de benzineversie weten we dat ie haast ouderwets aandoet, met z’n gemoedelijke krachtopbouw en hang naar hoge toeren; je dient ‘m een pak slaag te geven om haast te maken. Dat is verfrissend en plezierig in dit turbotijdperk, maar in een diesel wil je juist die boost voelen. De SkyActiv-D doet z’n werk met kracht en lenigheid, en met dusdanig gemak dat we ‘m het af en toe wat nagelende geluid vergeven.

De kort schakelende zesbak bedien je vanuit je pols, sturen gaat mooi direct en als vanzelf – iets meer gewicht zouden we nog wel kunnen waarderen – maar het onderstel is precies zoals wij het zelf zouden afstellen. Rijden doen Mazda’s eigenlijk altijd goed, maar ten opzichte van zijn voorganger heeft deze 3 wel degelijk stappen gezet; de algehele balans is beter in orde, de auto is aardig wat lichter en als geheel ook een stuk stijver. Er werd scherp gekeken naar de zogenoemde nvh-eigenschappen (noise, vibration and harshness), en dat is te merken: het blijft in het interieur behoorlijk stil. Deze luxe GT-M-versie beschikt over een extra kek dashboard, met een grote toerenteller en een klein glaasje met een head-up display. De afwerking staat merkbaar op een hoger plan dan voorheen. Je kunt nog steeds een rubberen lapje uit de handgreep van de deur trekken, dus heel Duits is het ook weer niet, maar het oogt allemaal erg mooi en het zit goed in elkaar.

Volop goed nieuws dus, over deze Mazda 3. Echt negatieve kanten hebben we niet aan ‘m kunnen ontdekken. Nu is de hamvraag: zijn er tussen de kudde genoeg ruimdenkenden te vinden die de Golfjes en Méganes voor dit fijne apparaat willen laten staan? Het zou mooi zijn: Mazda heeft lef getoond, en het blijkt in de praktijk zijn vruchten af te werpen. Nu mogen ze ervoor beloond worden.


Mazda 3 SkyActiv-D 150 GT-M Sedan



15/20



Motor

2.191 cc

viercilinder turbo

150 pk / 380 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 8,0 s

top 213 km/u



Verbruik/milieu

3,9 l/100 km

104 g/km CO2, A-label



Afmetingen

4.580 x 1.795 x 1.450 mm (L x B x H)

2.700 mm (wielbasis)

1.285 kg



51 l (diesel)

419 l (bagage)



Prijzen

NL € 30.390 (20%)

BE n.n.b.



Het vonnis

De Mazda 3 spreekt ons erg aan. Van het wonderschone Kodo-design tot de slimme constructie en soms gewaagde technische oplossingen, dit is een doordachte auto die het nodige succes verdient. Geloof ons en probeer 'm maar

Reacties

Meer van TopGear