Je kunt een hoop zeggen van de McLaren Artura, maar niet dat hij een makkelijke start heeft gehad. Zijn marktintroductie liep nogal wat vertraging op, en toen hij er in 2022 eindelijk was, bleek hij niet bepaald vrij te zijn van kinderziektes. Die waren niet allemaal de schuld van McLaren, maar een heel aantal had het bedrijf toch echt alleen aan zichzelf te wijten. En natuurlijk gaat McLaren het niet als zodanig van de daken lopen gillen, maar in feite betekent de komst van de Artura Spider een nieuw begin voor de hele modellijn. Met een aantal upgrades.

Het meest in het oog springende verschil met de coupé is natuurlijk dat de Spider een opvouwbare hardtop heeft. Hij is gemaakt van carboncomposiet, en kan dankzij acht elektromotoren binnen 11 seconden worden geopend of gesloten. Dat kun je al op afstand doen, via de sleutel, of met een knopje dat centraal in de voorruitstijl is gemonteerd, naast het interieurlampje.

Dat openen of sluiten kan ook tijdens het rijden, als je tenminste niet harder dan 50 km/u gaat. Eventueel kun je dak ook laten uitvoeren in glas, dat je zelf tot de gewenste ‘dichtheid’ kunt verduisteren. Door de ombouw naar open auto is de McLaren Artura Spider maar 62 kilo zwaarder dan de coupé – extra verstevigingen waren niet nodig, omdat de koolstofvezel kuip van de Artura van zichzelf al stijf genoeg is.

Aanpassingen voor meer beleving

De andere aanpassingen beloven meer power, betere prestaties en meer beleving voor de inzittenden. De hybride twin-turbo 3,0-liter V6 heeft er nu 20 pk extra bijgekregen, voor een mooi rond systeemvermogen van 700 pk. Dat heeft overigens geen gevolgen voor de sprint naar 100 km/u (daar blijf je 3,0 seconden voor nodig hebben) of de topsnelheid van 330 km/u, maar tussensprintjes zouden, ook dankzij de 25 procent sneller schakelende achttraps automaat, wel iets vlotter achter de rug moeten zijn.

Verder is het uitlaatsysteem aangepast voor vetter geluid, zijn er nieuwe motorsteunen en is de adaptieve demping aangepast. Die zou zelfs tot 90 procent sneller moeten reageren. Verder heeft de McLaren Artura Spider natuurlijk de van EU-wege verplichte rijhulpjes als snelheidsherkenning en hou-je-baan-hulp gekregen. Goed nieuws voor wie graag opvalt: ook het systeempje waarmee je met piepende banden kunt wegtrekken zonder meteen in links/rechts-zwieperij terecht te komen, bekend van de Speedtail, is voortaan aanwezig.

McLaren Artura Spider

Aan de elektromotor is niets gewijzigd; die zit nog altijd tegen de versnellingsbak aan en heeft 95 pk en 225 Nm tot zijn beschikking, maar reageert volgens McLaren nu eerder en sneller. Hij krijgt zijn stroom nu van een 7,4 kW grote accu die achter de stoelen is gemonteerd. Op elektriciteit alleen rijden lukt de Artura nu 33 kilometer lang, drie kilometer verder dan voorheen. Kleine verschillen, maar toch. In theorie zou je nu 1 op 20,9 moeten kunnen rijden, maar degene die dat lukt, krijgt van ons een sticker.

Geen plaaggeesten voor de Mclaren Artura Spider

Nu hij een Spider is geworden, en gelijk de versie 2.0, heeft de Artura het karakter gekregen dat hij miste en in dezelfde moeite door afscheid genomen van de plaaggeesten die zijn vroege dagen teisterden. We zouden vooral zijn comfort en gebruiksgemak willen roemen, maar dan overladen we hem met het soort complimenten waar hij misschien helemaal niet op zit te wachten; hij wil vooral een sportauto zijn.

Als je het soort wegen hebt gevonden waarop het onderstel de kans krijgt om te schitteren, blijkt hij dat ook zeker te zijn. Het is een bijzonder indrukwekkende auto geworden – makkelijk om snel te rijden, maar met een aantal diepere lagen die naar boven komen naarmate je hem meer op zijn donder geeft.

Het design van de buitenkant blijft misschien een beetje beleefd voor een auto van zijn soort, en ondanks de aanpassingen aan de motor en uitlaat klinkt hij nog altijd niet zo dramatisch als hij zou kunnen en zelfs moeten. Toch is de McLaren Artura Spider een ontzettend fijne plek om je in te bevinden, en zeker een overtuigende concurrent van auto’s als de Mercedes-AMG SL en Porsche 911 Turbo. Alleen dan net wat subtieler.

Prijs: € 289.500 (NL) - € 273.700 (B)
Motorinhoud: 2.993 cc
Motortype: V6, twee turbo’s, elektromotor
Power: 700 pk/514 kW, 720 Nm
Aandrijving: achterwielen, 8v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 3,0 s
Topsnelheid: 330 km/u
Verbruik:  4,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 108 g/km
Tankinhoud:</strong> 66 l (benzine)
Afmetingen:  4.539 x 1.976 x 1.193 mm (l x b x h)
Wielbasis:  2.640 mm
Gewicht: 1.457 kg
Bagage: 160 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)