Toen we twee jaar geleden de Mercedes GLC voor het eerst testten, stonden we redelijk met onze mond vol tanden: wat viel hier nu nog op aan te merken? Hij zag er (in tegenstelling tot zijn voorganger) beeldschoon uit, en de diesel die we probeerden, was stil en krachtig. Z’n interieur bood ruimte te over, de technologie was van hoog niveau, en zelfs op een aardig uitdagend offroad-traject kwam ie verder dan we op grond van z’n uiterlijk en z’n straatbanden hadden durven hopen.

Bij AMG hebben ze zich nooit gewaagd aan de oude GLK. Misschien omdat ie zich niet echt leende voor een performance­-versie, of misschien omdat ze, zoals wij, niet langer dan tien seconden naar z’n schoenendoosvoorkomen konden kijken zonder over te gaan in ongecontroleerd gegrinnik. Bij de GLC grepen ze echter hun kans: deze Mercedes-AMG GLC 43 4Matic had amper zijn wielen aan de grond gezet, of AMG kondigde al aan dat er zelfs een GLC 63 met V8 aan zit te komen. Dat belooft wat.

Hoe is deze AMG GLC 43?

Voor nu lijkt dit de GLC te zijn die van alles het beste biedt: genoeg punch voor je plezier, genoeg gezond verstand voor je geweten. Hij loopt te koop met z’n sportieve insteek zonder deze aan je op te dringen. Aan de buitenkant krijg je een aantal hints naar z’n potentieel in de vorm van wat extra glimmers en de herkenbare AMG-grille met één horizontale spijl. Het interieur van onze testauto heeft rode gordels, rode stiksels en genoeg aluminium en koolstofvezel om een halve F1-auto uit te construeren. Toch kijken we tegen een heerlijk schoon opgemaakt dashboard aan, waar alles op een logische plek zit.

Er komt parfum uit de airco en de optionele Burmester-speakers weten onze trouwe test-cd van Lee Towers helaas levensecht over te brengen. De zitpositie is hoog genoeg voor het SUV-gevoel en geeft je toch niet het idee in iets buitensporigs te zitten. Achterin is er meer dan genoeg plek voor boomlange tieners. Als we iets te mopperen hebben, betreft het de stevige klappen die het onderstel af en toe uitdeelt (dit is waarschijnlijk op te vangen door de standaard wielen van 19 inch te bestellen, in plaats van deze 21-inchers) en het motorgeluid, dat in de beste traditie van de AMG-versies van Mercedes, wat sterk aanwezig is.

Is het erg dan om de Mercedes-AMG GLC 43 4Matic te horen?

Niet dat dat laatste een straf is. Het betreft AMG’s 3,0-liter V6 biturbo, bekend uit andere 43-modellen. Hij past de GLC uitstekend: met z’n 367 pk en 520 Nm weet ie, in samenwerking met de sneller schakelende negentraps automaat en 4Matic-vierwielaandrijving, het beestje in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u te krijgen. De meeste kracht (69 procent) gaat daarbij naar de achterwielen, zodat de auto in de bochten een speels karakter zou moeten vertonen, nog eens versterkt door de aangepaste ophanging van voor- en achteras en de nieuw ontworpen besturing. Wij hebben hier eerlijk gezegd geen idee van – we rijden ‘m op kaarsrechte wegen in de Verenigde Staten – maar als de Mercedes-AMG GLC 43 4Matic wat dat betreft maar enigszins in de buurt komt van recente AMG-sedans (en we hebben geen enkele reden om aan te nemen dat ie dat niet zou doen), zijn we al dolgelukkig met ‘m.

Mercedes-AMG GLC 43 4Matic



Motor
2.996 cc
V6 biturbo
367 pk @ 5.500 tpm
520 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,3 l/100 km
189 g/km CO2
F Label

Afmetingen
4.656 x 1.890 x 1.639 mm (l x b x h)
2.873 mm (wielbasis)
1.845 kg
66 l (benzine)
550 / 1.600 l (bagage)

Prijzen
€ 89.869 (NL)
€ 64.251 (B)

Vonnis:
Deze AMG behoudt alles wat we in de standaard GLC zo waarderen en voegt daar een niet overheersende dosis peper aan toe. Het enige wat ie niet is, is lelijk en opschepperig. Dus mocht dat zijn wat je zoekt: neem de Coupé-versie

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)