Af en toe is de logica van sommige automerken ondoorgrondelijk. De eeuwig met elkaar concurrerende modellen van Suzuki. Plug-ins van Toyota, dat ondertussen roept dat plug-ins ruk zijn. VW’s sportieve tak Seat die besluit een sportief sub-merk nodig te hebben. Maar de kroon spant deze zet van Mer­cedes: iemand vond daar blijkbaar dat ze met de verschillende AMG-versies van de E-klasse en CLS niet genoeg aanbod in het grote, snelle executive-segment hadden. En dat er dus nog een op zichzelf staand model bij moest komen. Liefst een die je alleen van dichtbij van een CLS kunt onderscheiden: de Mercedes-AMG GT 63 S 4-door.

Waar past deze GT in het modellengamma?

De AMG GT 4-door Coupé, zoals ze ’m ook wel noemen, is een curieus geval. Hij is enkele centimeters langer dan de CLS, heeft ook een fractioneel langere wielbasis, en heeft een vijfde deur – ook al heet ie dus ‘4-door’ – in plaats van een losse kofferklep. Hij werd volledig in-house door de AMG-divisie ontwikkeld als ruimere broer van hun spierbundeltje, de AMG GT. Maar als je de motorkap opendoet, zie je dat het blok tussen de voorwielen ligt, niet erachter, met de transmissie eraan vast in plaats van op de achteras. Net als bij gewone Mercedes-modellen.

Een echte AMG

Wat is dan precies de bedoeling van de AMG GT 4-door? Wel, als ‘volbloed AMG’ moet hij de hardcore liefhebbers aanspreken, waar anderen wellicht liever kiezen voor de herkenbare stijl van een Mercedes met een AMG-motor, zoals een E of CLS. Nu dachten wij eigenlijk dat de 63-versies van die auto’s al te boek stonden als échte AMG’s, terwijl de 43 en 53 de rol van mindere goden vervulden – M Performance versus M, S versus RS, zeg maar. Maar dat hebben we vast al die jaren verkeerd begrepen.

Overigens is dat wel een belangrijk punt: van de huidige CLS bestaat namelijk helemaal geen 63-versie. Ongetwijfeld opzettelijk heeft Mercedes-AMG tot nu toe enkel een CLS 53 uitgebracht, met EQ Boost-geassisteerde zes-in-lijn. Het is vooralsnog onduidelijk of er überhaupt een CLS 63 komt. Kijk, zo ontstaat er toch een duidelijke tweedeling tussen de platte Mercedes-sedans. Hoewel deze AMG GT 4-door ook als 53 te krijgen is… Nee, laat maar, we gaan niet langer proberen het te begrijpen.

De motor van de Mercedes-AMG GT 4-door Coupé

Op technisch vlak heeft AMG gelukkig wel gezorgd dat er aardig wat onderscheid bestaat tussen de GT en andere 63-modellen. Levert de 4,0-liter biturbo V8 elders maximaal 612 pk en 850 Nm, hier schopt hij het tot 639 pk en 900 Nm, onder andere dankzij vrijer draaiende turbo’s met kogellagers. De AMG GT 63, zonder S, heeft ‘slechts’ 585 pk (nog altijd evenveel als de tweedeurs AMG GT R). Hij moet het bovendien zonder dynamische ­motorsteunen, een Race-stand of Drift-modus stellen. Wel zijn er altijd 4Matic+, vierwielbesturing, een elektronisch sperdifferentieel, luchtvering, cilinderuitschakeling en AMG’s negentraps MCT-automaat aan boord.

De GT 63 S die we hier zien, laat dankzij zijn enorme bult vermogen – en ondanks zijn hoge gewicht – redelijk bizarre cijfers noteren: van 0 naar 100 km/u gaat hij 3,2 seconden en zijn (standaard onbegrensde) topsnelheid is 315 km/u. Dat hij daarmee als sportauto serieus genomen dient te worden, zet Mercedes kracht bij door hem in Texas op het Circuit of the Americas aan de pers voor te stellen. Hé, daar hebben wij helemaal niets op tegen.

Verschillen worden snel duidelijk

We zullen de naam CLS hierna niet meer noemen, beloofd. Als je echter voor het eerst op de AMG GT 4-door afloopt, blijf je worstelen met de gelijkenissen. Toch worden de verschillen ook snel genoeg duidelijk: de GT is meteen te herkennen aan de nieuwe AMG-spaakgrille en heeft ook plattere koplampen met een ander led-profiel. De raamlijn loopt spitser af en de achterkant is compleet anders. Smalle licht-units doen inderdaad denken aan die van de tweedeurs AMG GT.

Het interieur oogt dan weer grotendeels hetzelfde, met de bekende dubbele schermen en turbinevormige ventilatieopeningen. Alleen de forse, oplopende middentunnel (voorzien van een nieuwe touchpad in plaats van een draaicontroller – niet echt een verbetering) en de stevige, laag geplaatste stoelen met hoge wangen geven je het idee in iets heftigers te zitten.

Praktisch en supersportief

‘Deze auto heeft het allemaal’, zegt Mercedes zelf over de AMG GT 4-door. Ze doelen daarmee  naast de AMG-kwaliteiten op de praktische inzetbaarheid. Dat klopt aardig: er is een kloeke bagageruimte voorhanden, en op de twee stoelen achterin kun je ondanks de dalende daklijn prima zitten. De GT is niet krap, maar een knus gevoel overheerst. Je kunt optioneel overigens kiezen voor een neerklapbare driezits achterbank, maar ­daarmee geef je wel de koolstofvezel brace op, die bij de vierzitter achter de rugleuningen langs loopt en voor extra zijdelingse stijfheid zorgt.

Sowieso is dat een hot item bij de GT 4-door. AMG heeft zich namelijk aardig wat ­moeite getroost om hun nieuwe paradepaardje zo onwrikbaar mogelijk te maken. Onder de auto zien we verschillende verstevigingen, de gehele voortrein is één brok rigiditeit. Dit alles met de opvatting: als je een auto van 2.045 kilo fatsoenlijk door de bocht wilt laten gaan, kun je maar beter zorgen dat hij niet onder zijn eigen momentum bezwijkt.

Rustig beginnen

Als we het circuit op rijden in het kielzog van viervoudig DTM-kampioen en AMG-ambassadeur Bernd Schneider, ontdekken we al snel dat onze gedachten en automatische handelingen hier niet direct mee overweg kunnen. Vanaf de eerste meters voelt de GT 63 S zo kwiek en levendig aan dat we de beruchte, nijpende S-bochten al in onze eerste snelle ronde met dezelfde vaart als Schneider en zijn AMG GT R denken te kunnen nemen. Iets met een koude kermis: wij en de elektronica moeten heel even de nodige zeilen bijzetten om de boel op de baan te houden. Eh, oh ja, dit is geen licht sportautootje. Rustig aan, rustig opbouwen.

Hij is zwaarder dan je denkt

Zorg je dat je je bewust blijft van z’n grootte en gewicht, dan gaat het beter. Veel beter zelfs. De GT is laag en gehurkt, de luchtvering houdt hem betrekkelijk recht en stabiel; dus als je hem maar niet ál te plotseling van richting wilt laten veranderen, en daarmee z’n banden overrompelt, gaat het allemaal met een haast ondenkbaar gemak. Hij laat zich prachtig plaatsen en blijft mooi lineair en voorspelbaar in lange, snelle bochten. Z’n keramische remmen hebben niet de minste moeite met ’m.

Daar gaat onze eer, Mercedes

Het enige waaraan we moeten wennen, is de besturing: die is variabel én wordt bijgestaan door de achterwielen, waardoor we regelmatig wat hoekig door bochten gaan, zoekend naar de juiste stuuruitslag. Dat ligt eerder aan ons dan aan de auto, zo blijkt als we Schneider in de bestuurdersstoel uitnodigen en naast hem plaatsnemen. De DTM-legende maakt van een nadeel een voordeel en zet de massa van de GT juist in om grip te creëren. Hij speelt met het gas, laat de besturing natuurlijk vloeien en dartelt zo over het 5,5 kilometer lange circuit. Met een halve ronde is de notie dat we er zelf toch ook best wel wat van konden tot nul gereduceerd. Waarvoor dank, Bernd. Tof.

Hmm… die heerlijke V8

Alle rijdynamische zaken willen we maar even benoemd hebben, want dan kunnen we het nu gaan hebben over de kracht. Die is werkelijk onvoorstelbaar. Dat AMG’s 4,0-liter V8, met de turbo’s midden in de V, van wereldklasse is als het aankomt op responsiviteit en ­vermogensafgifte, dat wisten we al. Maar hier schittert hij minstens zo helder als in eerdere huzarenstukjes van het merk. Meer en meer kilo’s worden afgeschud naarmate je het gaspedaal verder intrapt. Het maakt niet uit of je stilstaat of 150 km/u rijdt, 1.500 of 4.500 toeren maakt: je vraagt erom en je krijgt het onmiddellijk voor je kiezen.

De MCT-automaat is altijd paraat, 4Matic+ leidt alles in goede banen en zorgt voor een speelse, losse achterkant. Het systeem trekt die achterkant overigens net zo makkelijk zelf weer in het gareel zonder dat er elektronische waakhondjes aan te pas hoeven te komen. Vreemd genoeg is ­AMG’s nieuwe, nauwkeurig instelbare tractiecontrole, die bijvoorbeeld op de C 63 S zit, niet aanwezig en ook geen optie. Maar er is wel een achterwielaangedreven Drift-modus. Daar blijven we, gezien ons beide-benen-op-de-grond-moment van zojuist, maar even van af.

Geen echte GT, meer een uitgerekte AMG GT R

Op de wegen van Texas – in de omgeving van Austin zowel lang en recht als kort en kronkelig – ontspant de GT nooit helemaal. Ook in de Comfort-modus is z’n demping nog vrij stevig en zijn gewillige stuurgedrag laat niet af, waardoor we zelf ook een beetje on edge blijven. Wie ontspannen wil toeren, moet misschien gewoon een andere middelgrote Mercedes-sedan met AMG-motor kiezen. De GT 4-door draagt zijn intrinsieke sportiviteit uit als een levensovertuiging.

En hij moet het tevens hebben van z’n personalisatiemogelijkheden, want die zijn bijzonder uitgebreid. Kleuren, wielen, interieuruitrustingen; zelfs een aero-pakket, met een ruige voorbumper en een vaste in plaats van een bewegende achterspoiler, behoort tot de mogelijkheden. Er is zoveel keus dat wij niet direct zouden weten hoe we onze ideale GT zouden samenstellen. Of is het heel gek dat we, voor een flinke bak minder centen, misschien toch eerder voor een fijne, veelzijdige E 63 S zouden gaan?

Video

Specificaties AMG GT 4-door Coupé


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
639 pk @ 5.500 tpm
900 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 315 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,3 l/100 km
257 g/km CO2
Afmetingen
5.054 x 1.871 x 1.447 mm
(l x b x h)
2.951 mm (wielbasis)
2.045 kg
80 l (benzine)
461 l (bagage)
Prijzen
€ 226.301 (NL)
€ 168.190 (B)

Vonnis:
De AMG GT 4-door is geen atletisch sportautootje zoals z’n tweedeurs broer. Wat hij wel is, is een razend knappe exercitie van AMG’s natuurwet-buigende technische oppermacht. Niet zozeer een toevoeging – meer een overtreffende trap

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)