We weten dat het nu allang niet meer zo is, maar op het moment dat we dit schrijven, is het strakblauw, volop nazomer. En ons geluk, we hebben de ideale bakplaat tot onze beschikking: de nieuwe Mercedes E-klasse Cabriolet.

Je weet, we verkeren nogal eens in kringen van woeste auto’s. Kringen waarin het pleit beslecht wordt door verschillen van tienden, honderdsten van seconden, waarin dat ene reepje koolstofvezel het verschil maakt tussen de lacher en de loser. Dat is mooi (je hoort ons niet klagen), maar je loopt het risico dat je gaat denken dat dit het enige is waar lol in autorijden om draait – om intergalactische hoeveelheden pk’s, kogelsnelle acceleraties en achtbaanachtige bochtsnelheden. En dat zou natuurlijk een misvatting van mythische proporties zijn.

Want wat kan het heerlijk zijn om bij mooi weer gewoon de kap van je auto naar beneden te doen en het op een gemoedelijk cruisen te zetten. Niet dat jachtige, geen racelijnen, maar pruttelen, lage toeren, om je heen kijken (‘Goh, dus dat is nou het milieu? Veel over gehoord!’), genieten van de zon – het is zó ontspannend. Nu lenen cabriolets zich over het algemeen toch al minder voor scheurwerk dan dichte auto’s, behalve als ze van Ferrari, Porsche of een handjevol andere maniakkenmakers zijn. Nee, voor dat authentieke laidback-cabriogevoel moet je bij de mensen zijn die nog weten wat comfort is, en Koning Comfort heet nog altijd Mercedes-Benz.

De kroon op het werk voor mensen die niet maximaal met z’n tweeën reizen, is de E-klasse Cabriolet. Net vernieuwd en beter dan ooit geschikt voor mensen die van het woelen van de wereld geen weet willen hebben. De vernieuwingen zijn vooral van cosmetische (nieuwe koplampen, voorspoiler et cetera) en uitrustings-technische (meer elektronische veiligheidssystemen werden standaard) aard. Voor de rest bleef de E Cabrio vooral zichzelf: een mooi gemaakte, voorbeeldig afgewerkte lounge-op-wielen. Deze E 200 steekt met z’n 184 pk misschien wat schril af tegen de 400 pk van de E 500, maar dan zou je het punt missen: dat vermogen is voldoende voor een vlotte acceleratie (0 naar 100 in 8,2 seconden) en een hoge top (235 km/u), en anders wordt het toch weer rossen. Dat was nou net niet de bedoeling – geníét nou toch eens. Plus: hij kost ongeveer de helft, dat scheelt ook weer. Het zou trouwens een stommiteit zijn deze auto met een handbak te bestellen: die zijdezacht schakelende automaat neemt je dat gepook maar wat graag uit handen. Relax!

We hebben genoten van het mobiele wellness-centre dat de E Cabriolet is, als je het ‘m laat zijn. Dat kan maar twee dingen betekenen: 1) we worden oud, of 2) het is gewoon een erg fijne auto, die E Cabrio. Omdat het eerste volstrekt ondenkbaar is, blijft slechts het tweede over. Een oase van rust in deze woelige tijden. De zon schijnt, de vogeltjes fluiten, en we hebben alle tijd, dus we komen er wel. Dat je een auto ook daarvoor kunt gebruiken – we waren het bijna vergeten.


Mercedes E 200 Cabrio automaat



14/20



Motor

1.991 cc

viercilinder turbo

184 pk / 270 Nm



Aandrijving

achterwielen

7v automaat



Prestaties

0-100 in 8,2 s

top 235 km/u



Verbruik/milieu

6,1 l/100 km

142 g/km CO2, B-label



Afmetingen

4.703 x 1.786 x 1.398 mm (L x B x H)

2.760 mm (wielbasis)

1.635 kg



66 l (benzine)

300/390 l (bagage)



Prijzen

NL € 53.717 (25%)

BE € 47.795 (vanaf)



Het vonnis

Als Hakuna Matata een auto was, zou het deze E Cabrio zijn: van alles genoeg, van niets te veel, helemaal yin-yang en zen op wielen. Gebalanceerd, luxe, gedistingeerd, en dus vooral rustgevend

Reacties