Mercedes vergelijkt de nieuwe G-klasse zelf met een alligator: hij is goeddeels hetzelfde gebleven, maar heeft zich aangepast aan de tijd. Gelukkig heeft de Mercedes G 500 geen schubben en is ie niet gemeen.

Eerder las je over ons avontuur met de nieuwe Mercedes-AMG G 63, waarmee een gedreven instructeur ons in volle vaart over een slopend rallyparcours voerde (mocht je het gemist hebben: bekijk vooral de video even). Tijdens hetzelfde persevenement reden we met de Mercedes G 500, maar daarmee kwamen we in iets andere situaties terecht.

Hoe rijdt de nieuwe G-klasse?

Over het weggedrag van de nieuwe G-klasse kunnen we kort zijn: dat is aanzienlijk gemoderniseerd, of je nu de AMG of de G 500 neemt. Een flink bredere carrosserie, een geheel nieuwe ophanging (nu zonder starre as aan de voorkant) – het doet wonderen voor Mercedes’ hoge icoon, dat verder in alles aanvoelt als een directe nazaat van het origineel. De 500 is een fractie minder strak dan de G 63, maar heeft dezelfde charmes, zonder te overdrijven.

Met zijn 422 pk sterke 4,0-liter biturbo V8 is hij – je verwacht het niet – meer dan snel genoeg, en bovendien ook prettig luidruchtig als je erop aandringt. Op snelheid is hij juist stil en soeverein. Hij loopt minder te koop met z’n kunnen (z’n grille en bumper zijn beschaafder, z’n twee zij-uitlaten zijn onzichtbaar) en hij scoort in Nederland een prijsvoordeel van bijna 60.000 euro – ruim 40 mille in België – ten opzichte van de AMG.

Je kunt dus net zo goed de Mercedes G 500 nemen?

Wacht even: dat moeten we eerst nader onderzoeken. De AMG heeft namelijk een uitgebreid technologiepakket met verschillende offroad-modi, voor alles van een losse ondergrond tot knokige rotsen. De 500 komt met slechts één offroad-stand: G-Mode.

Kun je daar wat mee? Natuurlijk, want de mechanische klauterwinkel – met drie 100 procent te sperren differentiëlen en een lage eindoverbrenging – is gewoon aanwezig. Je activeert G-Mode door het middelste diff te sperren of Low Range in te schakelen. In dat geval worden de ­demping en besturing aangepast en je gaspedaal murw gemaakt, zodat je heel nauwkeurig en bedachtzaam over obstakels kunt navigeren. Ook de negentraps transmissie wordt wat kleverig in z’n operatie en wacht wat langer met schakelen, om je gang naar boven of beneden niet te verstoren.

Zo klimmen we met de Mercedes G 500 door een op het oog onbegaanbaar terrein en verbazen we ons over het gemak waarmee een brok high-tech materiaal van 2,5 ton kilo’s zich in steile hoeken en door gapende gaten weet te wringen. Op gewone straatbanden nog wel – de G lijkt houvast te creëren waar hij naar grip zou moeten krabbelen. De aanrijd- en afrolhoeken zijn groter dan bij zijn voorganger, net als de grondspeling. Ook de doorwaaddiepte groeide: tot 70 centimeter, zoals blijkt wanneer we tot aan onze koplampen door een smoezelige poel kruipen, het water klotsend onder de zijspiegels.

Natuurlijk heb je hier allemaal niets aan wanneer je je Mercedes G 500 alleen gebruikt om boodschappen mee te doen en af en toe de hond mee uit te laten. Maar dan heb je ook geen dubbele breedbeeldschermen en duizend Burmester-speakers nodig, of deuren die bij het dichtslaan nog dezelfde kwaliteitsklik geven als 39 jaar geleden. En dat wil je ook allemaal. De G-klasse is de ultieme ‘omdat het kan’-auto.

Specificaties Mercedes G 500


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
422 pk @ 5.250 tpm
610 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,9 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,5 l/100 km
263 g/km CO2
Afmetingen
4.817 x 1.931 x 1.969 mm (l x b x h)
2.890 mm (wielbasis)
2.429 kg
75 l (benzine)
454 / 1.941 l (bagage)
Prijzen
€ 176.905 (NL)
€ 113.861 (B)
Vonnis:
De volgende die we horen mekkeren dat alle nieuwe auto’s er hetzelfde uitzien, sturen we linea recta naar de Mercedes-dealer. De G-klasse is zichzelf gebleven: innemend en karaktervol, maar op alle vlakken beter dan ooit

Reacties

  • Chris heeft op 5 augustus 2018 geschreven:

    Volkomen verouderde blokkendoos, alleen patjepeëers die willen showen dat ze wat geld hebben kopen er een.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)