
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Nederland samengevat in één zin. Een zin die je in deze specifieke context direct mag vergeten, want als er íéts niet opgaat voor de Mercedes-Maybach SL 680, dan is het normaal doen. Deze auto is gemaakt om op te vallen, aandacht te pakken en de spotlight op te eisen. En dat is totaal niet erg.
Ken je de tassen van Louis Vuitton? Dit is de autovariant daarop. We hebben ze niet geteld, de Maybach-logo’s die overal in en op de SL 680 prijken. We wilden eigenlijk ‘verstopt zijn’ schrijven, maar dat zou nergens op slaan. De vele merkjes zijn niet te missen. De onderste grille in de neus bestaat uit logo’s, de cabriokap en tonneaucover zijn bezaaid met logo’s en als je de optionele grafietgrijze motorkap aanvinkt
(à 8k), wordt het patroon van de cabriokap doorgetrokken op de motorkap. Als Maybach een hondje was, hadden ze hun eigendom niet duidelijker kunnen markeren.
Er valt niet veel te kiezen (want alles zit er al op)
Over opties gesproken: die zijn er niet veel. Je kunt dus die nogal opzichtige motorkap selecteren en daarnaast de befaamde putdekselwielen inwisselen voor 21-inch veelspaaks exemplaren. Je kunt kiezen uit twee exterieurkleuren (rood of wit, maar als je het per se wilt en er de centjes voor overhebt, is er vast meer mogelijk). En dan heb je het wel zo’n beetje gehad met de opties. Dat mag ook wel, want je betaalt in Nederland ‘kaal’ al een kleine 370k voor je SL 680. Ook bij Mercedes dachten ze: voor dat geld moet ie toch zo dik mogelijk uitgerust zijn. En terecht.

Ja, je hebt dus wat logootjes, licht gewijzigde bumpers en chroomaccenten. Maar waarin verschilt deze Maybach SL 680 nu écht van dat van een reguliere of AMG SL? De ingrijpendste verandering heeft te maken met de configuratie. Dit is namelijk geen 2+2, zoals de andere SL’s dat wel zijn, maar een tweezitter. De achterbank is verwijderd en waar ooit hoofdruimte zat, zit nu een tonneaucover die de lijnen van de auto, zeker met de kap open, heel veel recht doet.
Stralend wit interieur
Van het interieur moet je houden, zullen we maar zeggen. Het is namelijk stralend wit, grenzend aan oogverblindend. Mocht je gaan rijden, dan raden we je aan om netjes je schoenen uit te doen als je over de dorpel stapt, want die hoogpolige witte tapijtjes ook echt wit houden wordt een uitdaging. Maar alle gekheid op een stokje: het staat de auto wel, zeker in combinatie met de prachtige rode kleur en de chroomlijst om de voorruit – waar we eerst een beetje een hekel aan hadden, maar die we nu toch ineens mooi vinden.

Motorisch is de Maybach gelijk aan zijn AMG-broeder, de SL 63. Ook die heeft 585 pk en 800 Nm. Alleen is de Maybach een tikkie trager als het aankomt op de 0-naar-100-sprint en topsnelheid. Maar dat deert niet, hij is alsnog snel zat. En ondanks z’n fijn klinkende achtcilinder met dubbele turbo is dit geen auto waarmee je per se hard wilt rijden. Op de een of andere manier maant ie je eerder tot rust. Chill cruisen, dat is wat je wilt in deze imposante slee.
De Maybach SL 680 rijdt soepel en zijdezacht
De beschikbare rijmodi dragen daar ongetwijfeld aan bij. Want naast Comfort en Sport heb je Individual en ‘Maybach’ als opties. Met name die laatste is interessant. Want hoewel het even weinig- als veelzeggend is, is dit de stand die ons het best bevalt. Het onderstel is soepel en zijdezacht, snelheid is ondergeschikt aan comfort. Zweven is leven. Maar als je het gaspedaal een poeier geeft, merk je dat die V8 alsnog altijd paraat staat om jou met zachte hand voorwaarts te katapulteren.

Het leukste aan de Maybach SL 680 is dat het een auto is van tegenstellingen. Enerzijds is werkelijk niks subtiel aan deze cabrio. Als je ’m rijdt, weet je dat je gezien wordt – en misschien is dat ook waar je niet-zo-stiekem op kickt. Maar anderzijds is het niet een auto die je uitnodigt om constant herrie te schoppen, hard op te trekken en de topsnelheid op te zoeken. Dit is misschien wel de ultieme flaneermobiel om met het dak omlaag comfortabel mee te cruisen. En de nodige shine te pakken.
Grootste pluspunten
- + Dankzij deze auto weten we nu: we moeten een luxe cabrio
Grootste minpunten
- – Hij is ‘een tikje schreeuwerig’, en dat is een understatement
Specs Mercedes Maybach SL 680 Monogram Series
Prijzen | € 366.143 (NL) / € 263.780 (B) |
Motorinhoud | 3.982 cc |
Motortype | V8 biturbo |
Power | 585 pk/430 kW, 800 Nm |
Aandrijving | vier wielen, 9v automaat |
Acceleratie | 0-100 km/u in 4,1 s |
Topsnelheid | 260 km/u |
Verbruik | 13,6 l/100 km |
CO2-uitstoot | 309 g/km |
Tankinhoud | 70 l (benzine) |
Afmetingen | 4.697 x 1.915 x 1.358 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 2.700 mm |
Gewicht | 1.950 kg |
Bagage | 213 l |
Lelijk