Min of meer stilletjes heeft Mercedes met de M-klasse een enorme hit in huis. Kun je die mooier hebben dan met een dikke diesel?
 
De SUV-rage is dik over zijn hoogtepunt heen. Niks verbieden, zoals die malle gemeente Nijmegen ooit bedacht, gewoon een aan randdebiliteit grenzende belastingwetgeving invoeren en zie: de dino’s sterven vanzelf uit. Van Nederland moet Mercedes het dan ook niet hebben, maar gelukkig zien alleen wij onszelf als het stralende middelpunt van de Aarde en hebben de Duitsers door dat er ook nog regio’s als Amerika en het Midden- en Verre Oosten zijn. Daar doen ze minder moeilijk en is de M-klasse dan ook onverminderd populair.
 
Dat mag niet verbazen. Begonnen als een wat afgeronde, vriendelijk ogende lobbes in 1998, is ie inmiddels geëvolueerd tot een stoere, van veel rechte lijnen voorziene kolos – bijna een soort modegevoelige G-klasse Light. Z’n prestaties doen dan ook, hoewel het uiterlijk misschien anders doet vermoeden, nauwelijks onder voor die onverwoestbare boedelbak op wielen. Tijdens de introductie eind vorig jaar werden we een steengroeve ingeknuppeld om daar de test-M-klasse dingen te laten doen die je de eeuwige toorn van het Wereldnatuurfonds zou opleveren als je het een Alpengeit zou aandoen. Serieuze, en dan bedoelen we serieuze terreinvaardigheid is dus standaard bij deze jongen, al zal de gemiddelde Nederlandse berijder een stoeprand al een hele uitdaging vinden en ‘m vooral kopen vanwege z’n robuuste uitstraling.
 
En robuust is ie, de ML. De buitenkant spreekt boekdelen, het interieur is vooral luxueus en indrukwekkend afgewerkt en verraadt weinig over z’n ware capaciteiten. Z’n terreinvaardigheden zitten dus ook niet in de weg, zoals bij een Land Rover Defender zo nadrukkelijk het geval is. Alleen de knop op de middenconsole, waarmee diverse voorinstellingen (en bijvoorbeeld de lage gearing) op te roepen zijn, geeft een hint. Maar de M-klasse voelt zich ook prima thuis op de gewone weg. De 258 pk en 620 Nm (!) sterke drieliter V6 laat zich alleen bij optrekken horen en past deze auto zoals Kromowidjojo haar zwempak.
 
Er is altijd voldoende vermogen, de zeventraps automaat zorgt voor een passende overdracht naar de wielen. De besturing is wat erg licht, maar dat hoort erbij: een heer hoeft zich niet in te spannen. Nee, eindeloos voortreizen met het soevereine idee dat als de veerboot niet gaat, jij met je M-klasse desnoods over de zeebodem naar je bestemming rijdt, daar gaat het bij deze auto om. Laat die woeste wereld maar woeden, jij zweeft overal overheen. De ultieme onthaasting.

Mercedes ML350 BlueTec 4Matic

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 7,4 s

Top: 224 km/u

Verbruik: 6,8 l/100 km

Motor: 2.987 cc, V6 turbodiesel

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 258 pk

Koppel: 620 Nm

Gewicht: 1.420 kg

CO2: 179 g/km

 

Prijs

NL € 80.300

BE € 69.575 (Edition 1)

 

Vonnis

Hoog boven de rest van het verkeer voel je je letterlijk verheven. Brengt je altijd overal, waar het ook is, in stijl en comfort. Verrassend zuinig ook

Reacties