Audi SQ5 3.0 TFSI: 1e rij-indruk

Als het een snelle, middelgrote SUV moet zijn, heeft Audi een verse voor je

Foto('s): Audi AGnieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
Foto('s): Audi AGnieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
Foto('s): Audi AGnieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
Foto('s): Audi AGnieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
Foto('s): Audi AGnieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
nieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
nieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
nieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
nieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI
nieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI

TopGear stapt net uit de nieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI. In ons volgende nummer lees je het complete rijverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Audi Q5
Uitvoering: SQ5 3.0 TFSI
Locatie: omgeving München
Weersomstandigheden: tropisch

Was de SQ5 niet altijd een TDI? Een diesel dus?

Klopt – de vorige generatie wel. Tenzij je ‘m in Noord-Amerika of Azië kocht; dan kreeg je een benzineversie. Voor de nieuwe generatie brengt Audi de TFSI wereldwijd op de markt. Volgend jaar volgt voor Europa alsnog een diesel.

Oké. Over wat voor benzinemotor hebben we het?

Een van de lekkerste van de afgelopen tijd: de 3,0-liter V6 turbo uit de S4 en S5, 354 pk sterk en met een koppel dat vingerdik over het toerenbereik wordt uitgesmeerd. Hij is gekoppeld aan de al evenzo fijne achttraps Tiptronic-automaat. Samen vormen ze een juweeltje van een aandrijflijn die de SQ5 in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u mept.

Niet gek voor een SUV.

Zeker niet. Sterker nog: de nieuwe Audi SQ5 zou best eens precies kunnen zijn wat een bovengemiddeld grote groep mensen wil. Ga maar na: hij is praktisch en ruim, maar niet te groot. Hij is schitterend afgewerkt, is stil en relaxt als je er behoefte aan hebt, maar heeft toch altijd en overal power paraat. Ook wat betreft rijplezier scoort ie prima. Dat wil zeggen: de optionele luchtvering houdt ‘m strak en vlak en perst z’n Michelins ongenadig hard tegen het asfalt als je de bochten een beetje begeesterd induikt. De quattro-aandrijving stuurt het grootste deel van de kracht naar achter, waar je eventueel een sportdifferentieel kunt laten installeren. Zelfs de variabele besturing is nu op een dusdanig uitgekiend niveau dat we het schoorvoetend gedogen. De SQ5 is, kortom, een bijzonder fijne machine, wat je ook met ‘m doet.

Heeft de nieuwe Audi SQ5 nog nadelen?

Ja. Die uitlaten, als je ze zo kunt noemen. Onderin de achterbumper zit een glimmende strip in de vorm van vier pijpen, maar de ‘openingen’ zitten dicht met matzwart plastic; de echte uitlaten wijzen naar onder en zitten verstopt achter de bumper. Dat is gewoon een gênante vertoning.

Lees de volledige rijtest van de nieuwe Audi SQ5 3.0 TFSI in TopGear Magazine 145; vanaf 15 juni in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws