Het schijnt dat hartstochtelijke fans van de Nissan Juke (die zijn er) bijzonder teleurgesteld waren toen de tweede generatie van de kleine crossover een paar jaar geleden verscheen. Niet omdat hij ze zo tegenviel, maar omdat hij niet langer in het geel te krijgen was. Met de facelift van het model meldt Nissan trots dat Iconic Yellow weer terug is in het assortiment. Uitstekend, want een vrolijk autootje mag een vrolijk kleurtje hebben.

Toch hadden we liever als grote aankondiging gezien dat er iets anders was aangepakt. We rijden voor deze test met de nieuwe N-Sport-uitvoering van de Juke, en daar dan de Hybrid-versie van. Deze gebruikt nog steeds dezelfde turboloze 1.6 viercilinder en ‘slimme multi-mode transmissie’ als de hybride Renault Clio en Captur, en ook bij die auto’s waren we er al niet erg over te spreken. Hij is zuinig zat – we rijden met gemak 1 op 17 met de Juke – maar tjonge, wat maakt ie een vreemde keuzes.

Hoe rijdt ie?

Met 3.000 toeren door de bebouwde kom jengelen. Bokken en hakkelen wanneer ie de benzinemotor net wel, net niet nodig heeft. En behalve door meer of minder gas te geven kun je niet ingrijpen, want er zijn geen schakelflippers en de pook heeft geen manuele stand. Je vraagt je af hoe het kan dat niemand van Nissan tijdens al die ontwikkelingskilometers heeft gezegd: eh, jongens, dit is nog niet helemaal goed zo, hoor.

Zijn er verder nog bijzonderheden?

Jammer, want de Juke zelf is onverminderd lollig. Sterker nog, de nieuwe N-Sport geeft je spontaan een goede bui wanneer je instapt. Op het dashboard zie je een leerachtig stofje met gaatjes erin, geaccentueerd door gele stukjes alcantara die zich om de schermen en stoelen heen krullen. Hartstikke leuk gedaan. Dat dashboard is trouwens ook verbeterd, met onder meer een ruimer dashboardkastje en een groter centraal scherm dat meer naar de bestuurder is gericht.

Hoe is het interieur van de Nissan Juke?

Ook krijg je in plaats van losse tellers nu een extra display. Onze Juke heeft rondom camera’s en verbindt zich naadloos met onze telefoon, die je op een keurig laadplateautje met voldoende grip kwijt kunt. Aan de zijkanten van de hoofdsteunen zitten speakers, je zit (als je wilt) relatief laag en ingebouwd en je kijkt uit over een breedgeschouderde motorkap. Achterin zullen de meeste volwassenen prima hun plek kunnen vinden. Afgezien van de nukkigheden van z’n aandrijflijn rijdt de Juke prima.

Mede dankzij redelijk directe (maar wel kunstmatig aanvoelende) besturing komt hij vrij lichtvoetig over, met een knokig en gebalanceerd onderstel dat zorgt voor wat levendigheid tijdens je doorsnee ritjes. Via de D-Mode-knop kun je kiezen uit drie rijmodi – Standard, Sport en Eco – en hoewel de verschillen niet heel groot zijn, is het toch aardig om de optie te hebben om de stuurbekrachtiging wat te verzwaren. Het enige nadeel: dan meent de aandrijflijn zich ook sportiever te moeten gedragen en blijft ie dus nóg vaker in de lage versnellingen hangen…

Verder nog bijzonderheden?

Gelukkig weet ie er met 143 gecombineerde pk’s in ieder geval wat gang in te brengen, waarbij de elektromotor de gaatjes opvult en zorgt voor vlot vertrek. Met een 1,2-kWh accu kun je niet bijster lang elektrisch rijden, maar het voordeel is dat ie na een paar keer remmen ook weer is bijgevuld. Op die manier weet de Juke regelmatig zijn benzinemotor achterwege te laten; in de stad zelfs tot 80 procent van de tijd, zegt Nissan.

Het werkt dus wel, dat vreemde concept met die vier versnellingen voor de brandstofmotor en twee voor de elektromotor. Maar het drukt wel vaak een lawaaiige stempel op de rijervaring, en je vraagt je af wat je buren denken als ze je met 50 km/u en jankende motor horen langsrollen. Bovendien: als de transmissie dit soort ongein niet zou uit-halen, zou je nog zuiniger rijden.

Wat is de prijs van de Nissan Juke N Sport Hybrid?

Maar wacht, er is een oplossing. Deze kost 38.740 euro, maar de Juke is ook nog steeds te krijgen met een gewoon turbomotortje, in combinatie met een zeventraps DCT-automaat of zelfs een handgeschakelde zesbak. Oké, dan heb je maar 114 pk, maar wel een hoop meer lol, geen frustraties en je houdt nog een duizendje of twee in je zak ook.

Specificaties Nissan Juke Hybrid 143 N-Sport (2023)


Prijzen: € 38.740 (NL) / € 35.150 (B)
Motorinhoud: 1.598 cc
Motortype: viercilinder hybride
Power: 143 pk/105 kW, 255 Nm
Aandrijving: voorwielen, 4v + 2v automaat
Acceleratie: 0-100 km/u in 10,1 s
Topsnelheid: 166 km/u
Verbruik: 4,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 111 g/km
Tankinhoud: 46 l (benzine)
Afmetingen: 4.210 x 1.800 x 1.593 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.636 mm
Gewicht: 1.335 kg
Bagage: 354/1.237 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)