Nissan presenteert de nieuwe versie van de Leaf, ’s werelds best verkopende elektrische auto. Maar om te zien wat er nu precies nieuw is, heb je een timmermansoog nodig. En waarschijnlijk zie je het dan nog niet. Rij toch maar even mee met ons in deze Nissan Leaf Tekna 30 kWh.

Wat is er wel veranderd?

Drie zaken zijn veranderd aan de nieuwe Leaf. De dakantenne is anders van vorm. Het navigatie- en infotainmentsysteem is meer up-to-date gebracht. Hij heeft een setje nieuwe accu’s. Laten we beginnen met de uiterlijke veranderingen.

Die nieuwe dakantenne is echt heel mooi. Maar de rest van de auto blijft ergens steken tussen koddig en duf. We hadden verwacht dat het inmiddels vijf jaar oude design lekker zou worden aangepakt om van het sullige imago af te komen. Want waarom moeten elektrische auto’s er altijd uitzien als een familielid van een nijlpaardpup? De Leaf mag dan wel de best verkopende elektrische auto ter wereld zijn, naar ons idee kunnen ze dubbel zoveel exemplaren verkopen als het uiterlijk wat meer zou aanspreken. Dus alleen de antenne wijzigen, is een knalharde gemiste kans.

Nissan heeft zijn zaakjes nog niet op orde

Dan het navigatie- en infotainmentsysteem. Dat was nog niet af, dus konden we het niet proberen. Vreemd. Nissan meldt dat de app is verbeterd met wat nieuwe functies (het op afstand opwarmen van de auto bijvoorbeeld, het terugvinden van je auto met je smartphone en meer handigheden), en dat de kaarten van het navigatiesysteem zijn aangepast zodat je vrije laadpunten kunt opzoeken. Schokkend? Nee.

Waar het echt om gaat bij de nieuwe Leaf zijn de nieuwe accu’s. Nieuwe technieken zijn toegepast zodat meer energie gehaald kan worden uit eenzelfde hoeveelheid batterijen. Dus de binnenruimte wordt er niet kleiner van. Het wagengewicht gaat er slechts met 21 kilo van omhoog en het belangrijkste. De maximale actieradius stijgt van 199 kilometer naar 250 kilometer. Dat is goed nieuws want veel mensen zijn huiverig voor een auto die onder ideale omstandigheden nog geen 200 kilometer haalt (dus in de praktijk vaak niet verder komt dan 150 kilometer) – het nieuwe bereik van 250 kilometer moet die angst een beetje wegnemen.

Is het verbruik van de Nissan Leaf Tekna 30 kWh zoals beloofd?

We klimmen en dalen op en van de bergen rondom Nice in Frankrijk om te testen of die actieradius een beetje klopt. Het moet gezegd: we halen een alleszins acceptabele 150 kilometer terwijl we geen besparende rij-modi inschakelen en gewoon normaal berg op en berg af rijden. Met een beetje ingetogen rijstijl en gebruikmaking van de (handmatig in te schakelen) extra energiebesparende rij-opties moet je met gemak 200 kilometer op een volle lading accu’s halen. Aangezien de gemiddelde mens net geen 50 kilometer woon-werk-verkeer per dag aflegt, kun je zelfs een aantal dagen vooruit zonder te laden.

De Leaf die 199 kilometer haalt (de 24 kWh-versie) blijft gewoon leverbaar (vanaf 32.010 euro in Nederland en 29.890 in België). De basisversie met dikkere batterijen kost je drie mille meer. Een prima prijs voor de extra kilometers. Alleen: elektrisch rijden zou hip en cool moeten zijn, met het uiterlijk van de Leaf blijft het een oubollig trut-geval.

Specificaties Nissan Leaf Tekna 30 kWh


Motor
30 kWh
elektromotor
109 pk @ 3.008 tpm
254 Nm @ 0 tpm

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 11,5 s
top 144 km/u

Verbruik (gemiddeld)
150 Wh/km
250 km (actieradius)

Afmetingen
4.445 x 1.770 x 1.550 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.548 kg
6-8 uur bij 16 A (laadtijd)
355 l (bagage)

Prijzen
NL € 37.645 (4%)
BE n.n.b.

VONNIS
Die extra kilometers zijn welkom, de prijs is oké (je kunt de accu’s ook huren, dan wordt de aanschaf van de auto goedkoper), maar dat uiterlijk kost ‘m bij ons punten. Daar had Nissan werk van moeten maken

Reacties

Meer van TopGear