Met de Astra-station laat Opel zien dat het niet alleen de weg terug heeft gevonden, maar ook de weg vooruit.
 
Met de Opel Insignia liet Opel zien dat het bedrijf de tijden van saai, duf en grijs achter zich wilde laten. Dat lukte; de Insignia is een prachtige auto die bovendien enorm goed rijdt. Maar de Insignia is vrij groot en mag wat kosten, en dat is voor ontwerpers nou eenmaal makkelijker werken dan een auto te maken die niet zo veel mag kosten, aan strikte maten moet voldoen, en die in een traditie staat. Dat moest Opel dus gaan bewijzen met de opvolger van de Kadett Caravan en de Astra Stationwagon. Enter: de Opel Astra Sports Tourer.
 
Het is een stationwagen uit het middensegment geworden zoals een stationwagen uit het middensegment bedoeld is. De Astra Sports Tourer (maar zeg gewoon stationwagen als dat wat makkelijker bekt) ziet er volstrekt logisch uit, alsof ie er altijd al is geweest, alsof ie niet is ontworpen maar is ontstaan. De Astra ST is de norm in z’n klasse, de auto is z’n concurrenten een jaar of tien vooruit.
 
Niks ten nadele van Koreanen, Chinezen of de kleinere ‘Amerikanen’ van bijvoorbeeld Chevrolet, maar deze Astra laat aan iedereen en alles zien hoe het hoort. Opel laat daarmee zien dat het een dieper en fundamenteler begrip heeft van hoe je een auto maakt dan de concurrenten. Het ijkpunt in deze klasse is de Astra, iedereen gaat naar deze auto zitten kijken en denken: hoe hebben ze dat nou gedaan, waarom klopt deze auto, en waarom klopt die van ons ook best wel, maar bij nader inzien toch niet helemaal?
 
We rijden de dieselversie met een tweelitermotor en 160 pk, die ruwweg dertig mille kost. Maar voor we gaan rijden, zijn we al bedwelmd. Door de stoelen. Lieve help, die stoelen, wat zijn die goed. Je wordt door de stoelen gegrepen als door sportstoelen, maar dan op een comfortabele, lekkere manier. Beter wordt het niet.
 
De éénknopsbediening om de achterbank per deel mee neer te klappen is ook al geen misse vondst (en een waarmee de inhoud van 500 naar 1.550 liter groeit), en de manier waarop het afdekzeil voor de bagageruimte zich laat gebruiken, is foutloos en handig. Eigenlijk kan de auto nadat je ‘m van buiten hebt gezien en er even in hebt gezeten, rijdend alleen nog maar gaan tegenvallen.
 
Want het blijft een Astra. Niks mis mee, maar het is nou ook weer geen technologisch wonder. Of wel? We starten ‘m – heel fijn: je hoeft in deze Opel werkelijk naar niets te zoeken, alles zit precies waar je wilt dat het zit en werkt zoals je wilt dat het werkt, je hoeft nergens over na te denken.
 
En dat rijdt werkelijk uitstekend. We blijven ons verbazen: remt doortastend, koppelt en schakelt soepel door z’n zesbak, ligt uitstekend op de weg.
 
Een kwart van de in Nederland verkochte Astra’s moet een ST worden, en met een keuze uit tien motoren en drie uitvoeringsniveaus is dat volgens ons geen enkel probleem – ook omdat de ST’s maar 850 euro meer zullen gaan kosten dan de vijfdeursuitvoeringen. Koop ‘m nu en je strekt je buurman tien jaar lang tot voorbeeld.
 
 

Specificaties: Sports Tourer 2.0 CDTI Ecotec Selection


 

Leuk

Het ontwerp

 

Niet leuk

De toevoeging Sports Tourer

 

TopGear-vonnis

Mooi (en lekker normaal) om te zien, zit fantastisch en rijdt uitstekend. Zoek je een stationwagen, zoek dan niet verder

 

Prestaties  

0-100 km/u in 9,5 sec., top 212 km/u, 5,1 l/100 km

 

Techniek  

1.956 cc, viercilinder diesel, voorwielaandrijving, 160 pk, 350 Nm, circa 1.393 kg, 134 g/km CO2

 

Doen!   

Lichtmetalen velgen natuurlijk





Niet doen  

Plakplaatjes op je zijramen





Prijs NL: € 30.295

Prijs BE: € 23.799

Reacties

Meer van TopGear