Je bent autofabrikant. Wil je jezelf flinke koppijn bezorgen? Stort je dan in het zwaarst bevochten segment – dat van de supermini’s – waarin gebruiksgemak en zuinigheid zijn verpakt in de vorm van groeidiamanten.

Dit is nu al de belangrijkste test van het jaar. Echt waar. Mocht je denken dat het gaat om een strijd tussen hybride supercars die de meesten van ons nooit in het echt zullen aanschouwen, laat staan besturen, dan heb je het mis. Als het belang wordt bepaald op grond van de statistische kans dat je ooit de eigenaar wordt van zo’n auto, dan is deze test de ultieme zoektocht. Uiteraard is er eerst de diepe, donkere, hersenkrakende poel van cijfers die we daarvoor moeten doorgronden, daarbij hebben we het onszelf niet makkelijker gemaakt, omdat we op een zeker moment van pure verveling letterlijk met ons hoofd op het toetsenbord lagen te bonken.

Eigenlijk komen we niet dichterbij de waarheid dan de waarheid van deze drie auto’s op deze pagina’s. Volgens de gezamenlijke autofabrikanten en importeurs was de supermini in het afgelopen jaar het meest populair, met een recordverkoop van deze amper vier meter lange vijfzits hatchbacks. Van alle verschillende merken die dit type auto produceren, werd de top drie gevormd door de Ford Fiesta, Opel Corsa en de Volkswagen Polo. Dit zijn dus de auto’s die ertoe doen en in aanmerking genomen dat Volkswagen en Opel onlangs het zwaar bevochten theater van de supermini’s opnieuw hebben betreden met de vernieuwde Polo en Corsa om het op te nemen tegen de Fiesta, een jarenlange TopGear-favoriet, is het nu tijd om uit te zoeken welke de allerbeste is.

Voordat we beginnen moeten we eerst de spelregels nog even duidelijk maken. We hebben ons gericht op auto’s met een vermogen van meer dan 100 pk en een gecombineerd verbruik van maximaal 5,0 l/100 km. De afgebeelde Ford is een vijfdeurs 1.0 EcoBoost Titanium X. De Fiesta is ook leverbaar als driedeurs 1.0 Ambiente zonder turbo; die is 6.000 euro goedkoper, maar dan zul je je tevreden moeten stellen met slechts 65 pk en heel wat minder opties. Nader je in deze prijsklasse de 20.000 euro, dan krijg je bij de meeste merken behoorlijk dik aangeklede uitvoeringen. Het is belangrijk om te onthouden dat een van de geneugten van een supermini juist is dat hij eenvoudig en betaalbaar is, maar aan de andere kant: een rijke uitrusting voor minder dan 20 mille, daar is ook wat voor te zeggen. Echt goedkoop is het dan niet meer, maar het gaat om het idee.

Wat je voor dat geld krijgt, is een betrouwbare, moderne, zuinige motor en een riante uitvoering in alle drie de modellen, met zaken als elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling, airbags, Bluetooth en dergelijke. De Fiesta beschikt over de inmiddels bekende 1,0-liter driecilinder turbomotor die een vermogen levert van 125 pk en een koppel van 200 Nm, veruit de krachtigste van de drie auto’s. Hij is ook zuinig en milieuvriendelijk met een verbruik van 4,3 l/100 km en een uitstoot van 99 g/km CO2, maar z’n extra power vertaalt zich niet in buitengewone snelheid. Een top van 196 km/u en een sprintje van 0 naar 100 km/u in 9,4 seconden; nog meer cijfers die kunnen leiden tot onzacht contact tussen voorhoofd en toetsenbord. Let wel, dit is niet iets waar de meeste mensen mee bezig zijn als ze onderweg zijn naar de supermarkt.


De Polo is uitgerust met een meer traditionele 1,2-liter viercilinder met een klein turbootje, goed voor 110 pk en 175 Nm. Hij is minder milieulief dan de Fiesta, met een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km en 110 g/km aan CO2-uitstoot. Mocht je je afvragen of VW van plan is daar iets aan te doen: ja, dat zijn ze, en wel met de geheel nieuwe en even sterke 1.0 TSI driecilinder die binnenkort komt. Deze 1.2 is snel genoeg, nagenoeg even vlot als de Ford (0 naar 100 km/u in 9,3 seconden, topsnelheid 196 km/u) en kost 17.591 euro (maar ruim 20 mille in België) in deze driedeurs Comfortline-uitvoering.

Daarmee zijn we aangekomen bij de nieuwe Opel Corsa. Hij ziet er stralend uit in het gifgroen, de frisse 1,0-liter turbo-driecilinder heeft een vermogen van 115 pk en levert 170 Nm. Hij is het meest vervuilend (115 g/km CO2), is even dorstig als de Polo (4,9 l/100 km) en klimt toch een volle seconde langzamer van 0 naar 100 km/u. Maar goed, in het totaalplaatje zijn dat waarschijnlijk niet de details waarop een aankoopbeslissing wel of niet wordt gebaseerd. Wat daarvoor wel van belang kan zijn, is de prijs. De nieuwe Corsa is, want er is ook een 90 pk-versie van deze 1.0 turbomotor, al te krijgen vanaf 13.995 euro (16.450 euro in België). In dit segment is dat een argument dat ertoe doet.

'De Fiesta is zo’n natuurlijk autootje, daar kan geen enkele andere in deze klasse tegenop'

Wat er ook toe doet, is hoe de auto’s er uitzien, en hoewel dat nou juist uiterst subjectief is, zijn voor ons de Fiesta en de Polo aantrekkelijker dan de Corsa. Toegegeven, de Opel heeft een je-haat-het-of-je-vindt-het-fantastisch kleur, maar hij heeft vele rondingen, krommingen en rechte lijnen waardoor het een beetje een rommeltje lijkt als je stil gaat staan en er eens goed naar kijkt. Op het eerste gezicht lijkt hij ook wel heel erg op zijn voorganger, hoewel bijna elk onderdeel anders is; dat is mooi voor de toegewijde Corsafielen, maar minder aantrekkelijk om kopers van andere merken te lokken.

De Fiesta heeft net zo’n aparte kleur (zullen we het maar brons noemen?), maar een meer overtuigend uiterlijk. De voorkant met de grote mond en opengesperde ogen is opvallend goed gelukt (en gejat van Aston Martin, maar dat verhaal ken je nou wel) en de rest is netjes en strak, net zoals we hadden verwacht. Hoewel hij er ongelooflijk vertrouwd uitziet – daar zijn de verkoopcijfers debet aan – blijft het voor het oog toch nog steeds wennen.

De Polo daarentegen ziet er op het eerste gezicht karig uit, de parelmoer zwarte lak doet daar geen goed aan omdat hij de meeste styling-effecten weet te neutraliseren. Maar als je lang genoeg kijkt, begin je de eenvoud van zijn uiterlijk ineens te waarderen. Feitelijk is het een kleinere versie van de Golf met de lange horizontale lijnen door de grille en bumper, de bekende stijlkenmerken van Volkswagen, en daar is helemaal niets mis mee. Het is geen vorm die na een paar maanden gedateerd raakt of gaat vervelen.


Waarmee we bij het rijden zijn aangekomen. We hebben het hier natuurlijk over aardig uitgeruste supermini’s en niet over sportauto’s of limousines, dus hoewel we wel enig raffinement verwachten in het rijgedrag, gaat het er ons niet om dat de auto’s wild kunnen oversturen als we het gas plots los­laten bij 180 km/u, of dat ze als hovercrafts over hobbels in de weg kunnen zweven.

Als dat het belangrijkste was, dan zou de Fiesta winnen. Echt waar, het is zo’n natuurlijk autootje, daar kan geen enkele andere in deze klasse tegenop. Hij heeft een goede wegligging, blijft ook in bochten aan de weg geplakt en hij heeft te allen tijde meer grip dan je zou verwachten. Hij grijpt ook eigenlijk nooit in met de tractiecontrole, tenzij hij moet optrekken van een glibberige kruising. Het stuurgedrag is qua gevoel een beetje bloedeloos, maar je kunt er lekker mee gooien en smijten. Hoewel er maar vijf versnellingen zijn, kom je er nooit een tekort en hij is sowieso zuinig – dus op de snelweg hoef je je niet in te houden. Hij klinkt zelfs lekker rauwig.

'Bij de Corsa is er weinig om kritiek op te hebben en veel om leuk te vinden'

De Polo is daarna de beste, hij kan alles wat de Fiesta ook kan, maar met iets minder bravoure. Opvallend genoeg beschikt hij over EDL (een elektronisch sperdifferentieel) gecombineerd met ASR-tractiecontrole en ook in deze auto kun je verrassend veel plezier hebben, zelfs als je rustig een beetje rondpruttelt. Hij voelt wel iets volwassener aan dan de Fiesta en, dat is geen verrassing, doet een beetje denken aan een kleine Golf, het rijgedrag is goed en de versnellingsbak is accuraat. Beide auto’s zijn prettig vlot en zitten goed in elkaar, waarbij deze laatste generaties nog een extra kenmerk aan het supermini-ras hebben toegevoegd: je kunt er namelijk uitstekend lange reizen mee maken.

Dat kan zelfs nog beter in de Corsa, en dat is verrassend. Hij heeft werkelijk een ongelooflijk stille motor en de auto ligt als een blok op de snelweg. Hij trekt soepel op bij lage toerentallen en hoewel hij een beetje sloom aanvoelt, waar de andere twee met een aardig zetje vanuit stilstand op gang komen, beweegt het Corsaatje zich vrolijk vooruit. Het weggedrag is een beetje stoterig door zijn iets straffere ophanging, maar in het algemeen stuurt hij goed, schakelt hij goed en doet hij alles 50 procent beter dan elke andere Corsa waarin we ooit hebben gereden. We hebben het gevoel dat Opel deze keer echt heeft geïnvesteerd om zijn populairste model een opfrisbeurt te geven en dat is godzijdank te merken.

Gelukkig zijn deze inspanningen ook terug te vinden in het interieur. De baby-Opel is van binnen compleet vernieuwd en voelt nu zoals het hoort. De meeste functies zijn samengebracht in een centraal infotainment-aanraakscherm dat prima werkt, de klokken zijn helder en overzichtelijk en de algemene indruk is er een van meer kwaliteit. De bekleding van de stoelen kan je een migraine bezorgen en de raampjes achterin zijn wat aan de kleine kant, maar toch zul je verbaasd staan over de ruimte die je ter beschikking hebt. Vooral achterin, waar de grote hoofdruimte door de raamlijn wat wordt verdoezeld.


De Polo heeft het strakste, meest eenvoudige interieur, maar we kunnen je verzekeren dat het mooi is gedaan. Het wordt wat afgezaagd, maar de Golf-formule werkt ook hier. Een centraal scherm dat je kunt swipen als een mobiele telefoon, intuïtieve bedieningsknoppen, en ook de pedalen, stoelen en klokken voldoen aan onze verwachtingen. Toegegeven, je vrienden zullen hun boodschappen niet met open mond laten vallen als je hen tegenkomt, maar toch kun je er zeker tevreden mee zijn. Zelfs het ranke stuur is een absoluut genot. Net als bij de Corsa geeft de Polo de indruk dat er goed over is nagedacht en dat je hier zonder groeiende ergernis gemakkelijk je tijd kunt doorbrengen.

Dat zorgt er eerlijk gezegd voor dat het interieur van de Fiesta een beetje geforceerd overkomt. Het superdikke stuur is gewoon raar en het glitterdashboard bezaaid met knoppen voelt niet intuïtief of makkelijk aan in het gebruik in vergelijking met dat van de Corsa of zeker de Polo. De zittingen van de stoelen zijn torenhoog, een veelgehoorde klacht over moderne Fords, waardoor je je nogal ‘op de bok’ voelt zitten. Daar is op zich niets mis mee, maar de veranderingen in deze markt gaan snel waardoor je zomaar de boot kunt missen.

Dat brengt ons bij het eindoordeel en dat is niet zo simpel. De Opel Corsa is met horten en stoten opgestoomd. Er is weinig om kritiek op te hebben en veel om leuk te vinden: een heerlijke motor in een auto die heel goed rijdt, stuurt, stopt en zich makkelijk laat bedienen. Hij biedt veel ruimte, het interieur is met stappen vooruitgegaan ten opzichte van de vorige versie en de kwaliteit is aangenaam goed. Tel de agressieve prijsstelling daarbij op – belangrijk voor ons als potentiële kopers – en het mag duidelijk zijn waarom je in de verleiding kunt komen. Als je de oude Corsa al leuk vond, zal de nieuwe je versteld doen staan.

De uitdaging voor Opel is dat de concurrentie zo verdomd goed is. Ben je op zoek naar betaalbaar rijplezier, dan heeft de Fiesta het nog steeds. In de Fiesta worden alle bekende eigenschappen van supermini’s bij elkaar gebracht en als het ware gecondenseerd; waarschijnlijk zou je nog steeds lol hebben in een exemplaar met slechts 65 pk. Of je nou nog even naar de supermarkt moet voor een rol toiletpapier of de dagelijkse kilometers naar je werk aflegt, de Fiesta zal je iedere keer dat je er een ritje mee maakt van oor tot oor laten lachen, en dat is niet zo eenvoudig als het klinkt.

Maar zoals we al eerder zeiden, dat is niet de enige reden om een supermini te kopen. Je koopt zo’n auto omdat je er in je dagelijkse leven wat aan hebt. Omdat een supermini een makkelijk handelbare, praktische en goedkope variant is op het basisbegrip van een auto. Ze vormen de basis voor menigeen, passen uitstekend in alle levensstijlen en budgetten en voorzien in dagelijks gemak. Daarom wint de Polo op punten. De Corsa is weliswaar stiller, de Fiesta rijdt leuker, maar als het er echt op aankomt, kiezen we toch voor de Polo, omdat hij zo netjes in elk leven past. Het is de zoveelste slag van Volkswagen, een auto die niet uniek is, maar ook een waar vrijwel niets op is aan te merken. Dat is nou precies wat je nodig hebt in deze klasse: vertrouwen in het feit dat hij precies zal doen wat je van hem verwacht, altijd en overal. Iemand nog zin in een rondje mini-Golf?


Volkswagen Polo 1.2 TSI 110 pk Comfortline 3-deurs



Motor

1.147 cc

viercilinder turbo

110 pk / 175 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 km/u in 9,3 s

top 196 km/u



Verbruik (gemiddeld)

4,9 l/100 km

110 g/km CO2

B-label



Afmetingen

4.064 x 1.682 x 1.453 mm (l x b x h)

2.470 mm (wielbasis)

1.035 kg

45 l (benzine)

280 / 952 l (bagage)



Prijzen

NL € 17.591 (20%)

BE € 20.190





Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125 pk Titanium X 5-deurs



Motor

998 cc

driecilinder turbo

125 pk / 200 Nm



Aandrijving

voorwielen

5v handbak



Prestaties

0-100 km/u in 9,4 s

top 196 km/u



Verbruik (gemiddeld)

4,3 l/100 km

99 g/km CO2

A-label



Afmetingen

3.969 x 1.722 x 1.495 mm (l x b x h)

2.489 mm (wielbasis)

1.001 kg

42 l (benzine)

276 / 960 l (bagage)



Prijzen

NL € 19.045 (20%)

BE € 15.155 (Titanium)





Opel Corsa 1.0 Turbo 115 pk Cosmo 3-deurs



Motor

999 cc

driecilinder turbo

115 pk / 170 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 km/u in 10,3 s

top 195 km/u



Verbruik (gemiddeld)

4,9 l/100 km

115 g/km CO2



Afmetingen

4.021 x 1.775 x 1.479 mm (l x b x h)

2.510 mm (wielbasis)

1.063 kg

45 l (benzine)

285 / 1.090 l (bagage)



Prijzen

NL € 19.095 (25%)

BE € 18.050

Reacties

Meer van TopGear