Opel heeft een speciale editie van de OPC in de prijslijst gezet. Deze Unlimited-versie belooft een onbegrensde top van 270 km/u.
 
De Opel Insignia OPC is er voor degenen die het genoegen mogen smaken een Insignia te rijden én budget over hebben voor wat peper onder de motorkap. Hij is al enige tijd leverbaar als vierdeurs, vijfdeurs en stationcar. De Insignia OPC heeft een 2,8-liter V6 met turbo en dat is goed voor 325 pk, 435 Nm, een sprint van 0 naar 100 in precies zes seconden en een topsnelheid die elektronisch begrensd is op 250 km/u.
 
Dat laatste getal geldt echter niet voor de nieuwste Insignia-variant. In de nieuwe OPC Unlimited loopt de teller rustig door tot 270 km/u. Dat ‘rustig’ mag je letterlijk nemen, want de snelheid waarmee de naald zich boven de 240 km/u naar rechtsonder beweegt, is weinig schokkend. Je moet wind mee hebben en een nagenoeg lege snelweg om überhaupt boven de 250 km/u te komen. Ook in Duitsland. Het is ons in ieder geval niet gelukt en geloof ons, we hebben het geprobeerd. Maar telkens wanneer we rond de 250 km/u reden, zagen we in de verte een paar auto’s dicht achter elkaar rijden op de rechterbaan, of dwong een flauwe bocht in de snelweg ons om van het gas te gaan.
 
Toch komt Opel volgens Alain Visser, marketingtopman bij Opel, met de Unlimited tegemoet aan de wens van klanten. ‘Kopers van de Insignia OPC zijn vaak ervaren en verantwoorde bestuurders die graag van alle technische mogelijkheden van hun auto willen genieten’, aldus Visser. Wij vermoeden dat het vooral een marketingverhaal is, aangezien Opel hiermee niets anders doet dan in de voetsporen treden van premium-merken als Mercedes, BMW en Audi. Bovendien haalt alleen de vierdeurs uitvoering met handbak deze snelheid. De top van de overige modellen liggen ligt slechts fractioneel boven de 250 km/u die de begrensde modellen halen.
 
Bovendien is de Unlimited-editie op alle overige punten identiek aan de standaard Insignia OPC. Ook de optische kenmerken springen weinig in het oog. De auto is slechts herkenbaar aan een blauw Brembo-logo en een nieuw ontworpen dashboard.
Voor wie een meer extravagante smaak heeft, staat er ook een speciale versie met matzwarte lak op het programma. Erg veel redenen om voor de Unlimited te kiezen, zijn er in onze ogen niet. Alle andere onbegrensde auto’s die je op de Duitse snelweg tegenkomt, zijn niet bij te houden. De BMW M5 rijdt bijvoorbeeld 331 km/u wanneer de begrenzer eraf wordt gehaald. De enige meerwaarde – afgezien van die extra 20 km/u als je geluk hebt – is de OPC Performance-rijtraining op het testcircuit van Opel in Dudenhofen. Maar daarvoor is de meerprijs – al is die nog niet bekend – van de Unlimited Edition mogelijk een beetje te gortig.
 
Wel lekker is de nieuwe zestraps automaat voor de Insignia OPC. Naast de automatische modus biedt deze transmissie de bestuurder de mogelijkheid om manueel te schakelen met (optionele) schakelflippers aan het stuur. De elektronische sturing van de transmissie is verbonden met het mechatronische FlexRide-chassis van de Insignia OPC. Door het inschakelen van sport- of OPC-modus schakelt de automaat sneller terug en houdt deze de versnellingen langer vast. Ook schakelt de elektronische schokdempersturing over naar minimale carrosseriebewegingen en reageren het stuur en gaspedaal directer. Leuk, maar leuk genoeg?
 
 

Specificaties: OPC Unlimited


 

Leuk 

Iedereen die niet sneller kan dan 250 km/u gefrustreerd achterlaten

 

Niet leuk 

Dat het zo lang duurt voor je de 250 km/u-grens hebt doorbroken

 

TopGear-vonnis

Topauto. Bergen grip dankzij de vierwielaandrijving en met de nieuwe automaat ook geschikt voor Hollandse files

 

Prestaties  

0-100 km/u 6,0 sec., top 270 km/u, verbruik 10,6 l/100 km

 

Techniek  

2.792 cc zescilinder, vierwielaandrijving, 325 pk, 435 Nm, 1.710 kilo, 249 g/km CO2

 

Doen!   

Elektronisch begrensde BMW’s en Mercedessen achter je laten

 

Niet doen   

Datzelfde proberen bij de niet-begrensde BMW’s en Mercedessen

 

Prijs NL n.n.b.

Prijs BE n.n.b.

Reacties