Op zich is het begrijpelijk dat Opel voor de vernieuwde Mokka, die ze de toevoeging X hebben gegeven vanwege z’n stoere matte accentjes, geen heel grote veranderingen op stapel zette. De kleine crossover is namelijk bijzonder goed aangeslagen, met een Europees verkoopcijfer van meer dan 600.000 sinds hij in 2012 op de weg verscheen. De interesse voor de Mokka nam jaar na jaar ook niet bepaald af – integendeel: tussen 2013 en 2015 zijn ze ruim verdubbeld. De opdracht aan de ingenieurs was dus duidelijk: zo weinig mogelijk veranderen.

Waarom komen ze dan überhaupt met een nieuw model?

Aan de andere kant: de concurrentie heeft nu vier jaar de tijd gehad om Opels crosspropje voorbij te streven, dus helemaal op dezelfde voet doormokkaën, dat kon ook weer niet. De grootste wijzigingen zitten daarom daar waar je ze het meest opmerkt: vanbinnen.

Volgens Opel is de Mokka X het meest connected van alle auto’s in zijn klasse. Je krijgt geen 482 knoppen meer, maar een touchscreen van 7 inch met daarachter Apple CarPlay en Android Auto – in duurdere versies krijg je 8 inch met daarnaast nog ingebouwde navigatie. Er is een wifi-hotspot aan boord waaraan je tot zeven apparaten kunt koppelen en alle uitvoeringen krijgen OnStar, de 24-uurs hulpservice die de status van je auto in de gaten houdt of gewoon de dichtstbijzijnde afhaalchinees voor je kan zoeken met behulp van echte mensen. Je hoeft dus nooit meer alleen te zijn in je Opel Mokka X.

Zou ik het verschil kunnen zien als de nieuwe Mokka voorbij kwam rijden?

Natuurlijk veranderde er uiterlijk wel iets. Er kwam een moderner neusje met nieuwe (led-)koplampen en een bredere grille, voor wat meer road presence. De achterlichten werden opnieuw ontworpen, er kwamen nieuwe kleuren en een optioneel OPC Linepakket om de boel optisch wat aan te dikken.

Binnenkort krijgt de Opel Mokka X een nieuwe 1.4 turbo-benzinemotor met 152 pk. Bij de introductie was deze motor nog niet beschikbaar, dus reden we een oude bekende: de 1.6 CDTI-diesel met 136 pk, een handgeschakelde zesbak en vierwielaandrijving. Dat laatste is in Europa een hot item – bij ons in Nederland, met woekerbelastingen en volmaakt vlakke wegen, kraait er geen haan naar.

Hoe dieselt dat in de Opel Mokka X?

De diesel is nog altijd stil en smooth. Vanaf zo’n 2.000 toeren begint hij vrolijk te sleuren en mag je af en toe het boterige pookje door de bak bewegen. De besturing is licht en het onderstel wat stuiterig, maar dat zal je kinderen weinig kunnen schelen, zolang ze het wifi-wachtwoord maar hebben. De ruimte is dik in orde, al is de achterbak wat klein. Het nieuwe infotainment is een verademing, de veiligheidsfuncties (via de Opel Eye-camera achter de voorruit) negeren we. De stoelen zijn voortaan goedgekeurd door de Duitse vereniging van ruggengraateigenaren.

De Opel Mokka X komt fris over, maar laat op details – afwerking, gewicht (dus uitstoot, dus prijs) – z’n jaartjes een beetje doorschemeren. Eén ding spreekt nog steeds voor ‘m: het is een van de weinige kleine SUV’s die er niet uitziet als een raar stuk plastic speelgoed.

Opel Mokka X 1.6 CDTI 4x4 Innovation


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
136 pk @ 3.500 tpm
320 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,7 s
top 187 km/u
Verbruik
4,5 l/100 km
119 g/km CO2
G Label
Afmetingen
4.275 x 1.781 x 1.658 mm (l x b x h)
2.555 mm (wielbasis)
1.404 kg 52 l (diesel)
356 / 1.372 l (bagage)
Prijzen
NL € 36.845 (25%)
B € 28.550

Het Vonnis
Onderhuids een Opel van de vorige stempel, maar de Mokka is nog steeds een fijne My First SUV en kan er nu qua technologie weer even tegen. Diesels zijn duur, maar een 1.4 Turbo heb je voor 25.000 euro

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)