In een automobiel landschap dat meer en meer wordt gedomineerd door SUV’s, blijft er voorlopig nog genoeg vraag naar stationwagens bestaan. En we moeten zeggen: we bidden tot elke mogelijke autogod dat dat zo blijft. Niet dat wij nou per se trouwe aanhangers zijn van die carrosserievorm, maar als je niet wilt dat praktische familiezeulers over een paar jaar alleen nog in het smaakje ‘opgeblazen crossover-blob’ komen, is het zaak om tijdig partij te kiezen.

We zijn daarom op dit moment erg blij met Peugeot. De Fransen lijken er bijzonder veel werk van te willen maken om de trouwe stationwagen geen stille dood te laten sterven, getuige alle moeite die in hun nieuwste model is gaan zitten. De 508 Berline, die toch al bezig was om het merk designtechnisch naar nieuwe hoogten te tillen, krijgt een beeldschone SW-variant. Hij werd gepresenteerd in Parijs en het schijnt dat hij daar niet eens in de fik is gestoken. Dan kun je als merk met recht zeggen dat je ontwerp goed is ontvangen.

Een en al design

Het front is identiek aan dat van de gewone 508, met een bescheiden grille, boos priemende koplampen en lange, puntige led-strips die ook dienstdoen als knipperlichten. Op de motorkap prijkt het 508-embleem, net als lang geleden bij de 504, die Peugeot meer dan eens aanhaalt in hun uitleg waarom ze stijl en design tegenwoordig weer hoog hebben zitten. De achterlichten weerspiegelen die van de 508 sedan, met afzonderlijke led-segmenten die een mooi gechoreografeerd dansje doen als je de auto opent of sluit.

Om de vorm van de 508 SW zo gestrekt te krijgen, zit hij vol met shooting brake-­achtige elementen: deuren zonder stijlen, een lage daklijn (slechts 1,42 meter hoog – 6 centimeter lager dan voorheen) en een nauw achterruitje. Dat hij daardoor niet de allerruimste is, ligt in de lijn der verwachting.

De bagageruimte is iets kleiner dan die van de vorige 508 SW, al is 530 liter (1.780 liter met de bank plat) nog steeds niets om je voor te schamen. Bovendien vergeef je het ’m zodra je erachter komt dat je, net als bij wijlen de Mercedes CLS Shooting Brake, een houten laadvloer kunt bestellen.

Het interieur van de Peugeot 508 SW

Ook de rest van het interieur barst van de klasse. De materialen zijn hoogstaand, de afwerking keurig. Peugeot volhardt in hun bewering dat de i-Cockpit, met de hoge tellers en het kleine stuurtje, geschikt is voor mensen van elk postuur; wij hebben collega’s die daar toch heel anders over denken.

De dienstdoende redacteur (1,83 meter, houdt van pizza’s) heeft bij deze 508 echter niets te klagen, of het moet over de vrij vlakke zittingen gaan. Het feit dat alle bediening via het centrale scherm verloopt – ook die van de airco – is niet altijd even handig, maar de fraaie knoppen en de vlotte reacties van het touchscreen zorgen dat je er snel vrede mee hebt.

Onder de middenconsole vind je een verborgen compartimentje met een laadplateau voor je telefoon. De animaties op de schermen zijn mooi, er is dikke Focal-audio. Alles wat je ziet en bedient, draagt een luxueuze ­sensatie met zich mee.

De Peugeot 508 SW PureTech 180 GT-line

We proberen de Peugeot 508 SW PureTech 180 GT-line, die net als alle overige versies (met uitzondering van de goedkoopste diesel) standaard is uitgerust met de achttraps EAT8-automaat. Niet al te lang geleden was een motor met 180 pk heel wat in deze klasse; nu is het de instapbenzine. Je kunt verder nog kiezen voor een PureTech 225 of voor BlueHDi-diesels met 130, 160 of 180 pk.

Op zich zul je niet snel méér nodig hebben dan deze meest bescheiden PureTech: hij doet z’n werk stil en overtuigend, heeft kracht genoeg en vormt een mooi koppeltje met de automaat. Ze lijken vanachter een donzen laagje te opereren, alsof ze een gepaste afstand tot jou willen bewaren – ongetwijfeld met het oog op typisch Frans comfort. Hetzelfde geldt voor de besturing en het onderstel, die beide niet ongewillig zijn, maar wel wat gesmoord aanvoelen. In de Sport-stand verstijven ze een beetje; echt scherp worden ze nooit.

Hoe rijdt de Peugeot 508 SW?

Dat je de 508 SW toch heel behoorlijk over lollige weggetjes kunt sturen, is te danken aan de evenwichtigheid van het geheel. En, het moet gezegd, aan dat kleine stuurtje, dat zorgt dat je deze joekel op een natuurlijk aanvoelende manier in het rond kunt meppen.

Peugeot koos ervoor om de schakelflippers aan de stuurkolom in plaats van aan het stuur te monteren. We zijn er nog steeds niet uit of we dat nu wel of niet een goed idee vinden, maar Ferrari doet het ook, dus er zal wel een gedachte achter zitten. In Sport heb je ze in ieder geval regelmatig nodig, anders blijft de automaat soms onnodig hoog in de toeren hangen.

Op het vlak van zelfrijdende kunstjes – niet ons favoriete onderwerp, gezien de nog altijd vaak gebrekkig werkende technologie – doet de 508 iets dat we nog niet eerder meemaakten: hij kan niet alleen zijn rijstrook vasthouden, maar ook zijn positie binnen die rijstrook. Dit betekent dat je bijvoorbeeld ruimte kunt laten voor motorrijders in kruipend verkeer en dat de auto op snelheid niet gaat zwalken tussen de lijnen. In de korte tijd dat wij het probeerden, werkte het uit de kunst. Daarnaast is Night Vision een optie; ook niet alledaags in deze klasse.

Geen crossover

De algehele indruk van de 508 SW is er een van smoothness en souplesse. Hij rijdt gemoedelijk, is onderscheidend en weerspiegelt het harde werk dat z’n makers in ’m hebben gestoken. Later komt er een plug-in hybride die tot 50 kilometer elektrisch moet kunnen rijden.

Voor nu reikt het gamma van de 508 SW van de BlueHDi 130 met handbak tot de ruim 60 mille kostende First Edition. Ja, voor dat geld kun je ook uit een keur aan crossovers kiezen. Mogen wij voorstellen dat je dat nu eens niet doet?

Specificaties Peugeot 508 SW PureTech 180 GT-Line 2019


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
180 pk @ 5.500 tpm
250 Nm @ 1.650 tpm

Aandrijving
voorwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,0 s
top 225 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
127 g/km CO2

Afmetingen
4.790 x 1.859 x 1.420 mm
(l x b x h)
2.793 mm (wielbasis)
1.460 kg
62 l (benzine)
530 / 1.780 l (bagage)

Prijzen
49.890 euro (NL)
39.373 euro (B)

Het vonnis
Stijlvol en schitterend, deze grote Peugeot. Rijdt ontspannend en zit vol mooie techniek. Als iets de middenklasse-­shopper zou moeten kunnen overtuigen dat stationwagens nog altijd het overwegen waard zijn, is het deze 508

Reacties

  • pans heeft op 7 juli 2019 geschreven:

    Wat een sublieme uitvinding om de tellers te plaatsen boven het stuur. Nu kan ik eindelijk de meters goed aflezen!!! GENIAAL EN TOP!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)