Hebben we alles op twee- en vierwielgebied inmiddels wel gezien? Het lijkt erop, want er is kennelijk ruimte voor dit soort tussenoplossingen. De Piaggio MP3 is al sinds 2006 een regelrechte hit onder mensen die wel tussen files door willen kruipen, maar niet op twee wielen durven te rijden. Of dat niet mogen. Voor de LT-versie van de MP3 hoef je namelijk geen motorrijbewijs te hebben.
 
Dat aparte feit is te danken aan een slimme Duitse particulier, die ontdekte dat als men de voorwielen van de driewielscooter iets verder uit elkaar plaatste en wat kleine aanpassingen aan de verlichting doorvoerde, de MP3 in de EU officieel als auto gezien zou worden. Hij tipte Piaggio, en die verkocht meteen tig keer zo veel exemplaren. De Fransen willen er zo’n 12.000 per jaar, en ook in Nederland is het inmiddels de best verkochte motor. Alleen is het dus geen motor.

Wat is het wel?

Omdat de gewone MP3 wat meer naar een toermachine neigt (langere wielbasis, grotere bergruimte), zag Piaggio wel heil in een gedownsizede stadversie. Zie daar: de MP3 Yourban. Kleiner, lichter, wendbaarder, met een iets hipper ontwerp en daarom voor een jongere doelgroep. Dat hoopt de fabrikant tenminste. Als je het ons vraagt, zijn deze rare scooterdingen namelijk niet bepaald cool. Van voren (oftewel: in iedereens spiegels in de file) zie je er uit als een kromme opa op een Segway. Haal dan gewoon je motorrijbewijs als je zo nodig nat wilt regenen.
 
Goed, stoer is ie dus niet, maar handig? Dat absoluut. Je kunt er met twee mensen op zitten en ‘m op iedere stoep parkeren zonder dat ie omvalt als er iemand tegenaan wandelt. De voorwielen kun je met een knopje op slot zetten zodat ze rechtop blijven staan; rij je weg, dan schiet het slot er automatisch af en kun je, net als op een gewone scooter, de bocht in leunen. Overigens merk je nauwelijks iets van het feit dat je twee voorwielen hebt, tot je obstakels als tramrails of stoepranden tegenkomt. Daar kun je zonder pardon overheen rollen. Als je wat langere bochten maakt, blijkt dat oneffenheden feilloos door de ingenieuze ophanging verwerkt worden en er ook bij zand of gruis meer dan voldoende grip is.

En veilig?

Het fietsje mag overigens van de elektronica maar een beperkte hellingshoek maken. Die grens kun je tegenkomen als je erg hard of lomp een korte bocht in duikt. In zo’n geval glijdt het ding gewoon een beetje rechtdoor. Bizar en tegennatuurlijk, want op een motor had je allang op je plaat gelegen. Zet je de Yourban stil, dan hoef je je benen niet uit te steken: druk gewoon op de lock-knop en de voorwielen blijven weer recht staan. Dat went snel, dus pas op als je daarna nog eens op een echte motor stapt.
 
We rijden op de sterkste 300 cc-versie, en die komt van 0 tot 80 km/u aardig mee. Daarna is de rek er een beetje uit, maar hé: het ding is bedoeld voor in de stad. Prima dus. Schakelen hoeft niet, want zoals elke moderne scooter heeft de MP3 een cvt-versnelling. Het is kinderlijk eenvoudig om ermee te rijden, maar toch geeft Piaggio iedere automobilist die een MP3 Yourban LT koopt, een KNMV-rijvaardigheidscursus cadeau. Wel zo veilig, want motorrijden in het verkeer blijft oppassen geblazen. Ook met een auto.
 
 

Specificaties: Yourban LT 300
Leuk
Klein, handig, rijdt geinig

Niet leuk
Blijft toch nogal knullig ogen

TopGear-vonnis
Goed idee, zo’n MP3. Koop er een! Kunnen wij weer wat vlotter doorrijden op de snelweg

Prestaties
acceleratie n.b., top n.b., verbruik n.b.

Techniek
278 cc eencilinder, achterwielaandrijving, 23 pk, 24 Nm, 211 kg, CO2-uitstoot n.b.

Doen!
Anti-diefstalsysteem

Niet doen
Je velgjes verchromen en een gettoblaster achterop zetten

Prijs NL € 7.399
Prijs BE € n.n.b.

Reacties