Hoe leuk het tijdelijk verlies ervan ook kan zijn, in de regel geldt bij autorijden: grip is alles. Nu zijn er een hoop zaken die invloed proberen uit te oefenen op jouw grip en die heb je lang niet allemaal zelf in de hand. Een paar wel (de staat van je banden, je rijstijl en of je wel goed bij je hoofd bent – en dan vooral de combinatie van die laatste twee), maar aan sneeuw of ijzel doe je weinig.

Er zijn inmiddels door allerlei fabrikanten eindeloos veel zaken bedacht om je grip te optimaliseren. Hele massa’s veiligheidselektronica, spoilers voor extra downforce, banden van kauwgumkleefrubber – allemaal bedoeld om je op de weg te houden en niet ernaast. Vierwielaandrijving is ook zo’n maatregel. In het begin zagen de meeste sportwagenfabrikanten er niet eens zoveel in – een sportauto moet geduwd worden en niet getrokken. Maar inmiddels hanteren ze zulke kolossale hoeveelheden pk’s dat ze haast wel moeten. Als ze tenminste niet willen dat hun bolides zinloos gaten in het asfalt staan te graven.

Is vierwielaandrijving echt nodig?

Probeer jij maar eens honderden pk’s los te laten op twee oppervlakjes ter grootte van je schoenzolen. Dus ja: 4WD is handig. Dat wil overigens beslist niet zeggen dat de auto’s er per definitie spannender van worden. We durven rustig te stellen dat je in een simpel achterwielaangedreven Mazda MX-5’je meer lol kunt hebben dan in een heel roedel vierwielaangedreven supercars met diverse veelvouden van diens vermogen.

Neem nou de Carrera 4-uitvoeringen van Porsches 911. Geweldige auto’s natuurlijk, buiten kijf, maar het probleem was vaak dat ze zoveel grip hadden en zo moeiteloos hard gingen, dat er van de beleving (vreselijk woord, maar goed) maar weinig overbleef. Gasgeven, warp speed, klaar. Goh.

Porsche herkent en erkent dat ‘probleem’, en probeert dat bij deze nieuwe Porsche 911 Carrera 4S te ondervangen. Onder meer door de diverse voorkeuren die je aan besturing, ESP-instellingen enzovoorts kunt mee­geven (en die je nu vanaf het stuur kunt bedienen) weer wat aan te scherpen en verder uit elkaar te leggen. Je moet er vanwege de nog altijd gigantische hoeveelheden grip behoorlijk wat gas voor geven, maar als je de boel in Sport Plus zet, mag je van de 4S heus hier en daar een tikje dwars. Totdat het te gek wordt, dan grijpt ie subtiel en met een meer helpende dan corrigerende hand in. Mocht je daar geen zin in hebben, dan kan alles natuurlijk ook gewoon helemaal uit.

Heeft die Porsche 911 Carrera 4S niet nog meer te bieden?

Reken maar. Voor wat extra feel met je 911 kun je ervoor opteren ‘m te laten uitrusten met de geweldige handmatige zevenbak. Dit kost je (vanwege de hogere uitstoot; in België is de handbak juist vier mille goedkoper) wel me­teen zes mille extra. Dat maakt de minstens even voortreffelijke PDK-bak weer een stukje aantrekkelijker.

Een verplichte optie is natuurlijk de sport­uitlaat. Alleen daarmee krijgen je oren wat ze op grond van het typeplaatje mogen verwachten. Zeker vanwege de nieuwe, stukken stillere turbomotor van deze Porsche 911 Carrera 4S. Kost je dik 2.700 euro, maar zonder mág (van ons) gewoon niet. En dan heb je een auto die zich nog steeds Koning van z’n Klasse mag noemen.

Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
420 pk @ 6.500 tpm
500 Nm @ 1.700 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 303 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,9 l/100 km
180 g/km CO2
F-label

Afmetingen
4.499 x 1.852 x 1.298 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.485 kg
67 l (benzine)
125 l (bagage)

Prijzen
NL € 141.100 (25%)
B € 125.634

Het vonnis
Z'n ware kracht is dat ie alles kan. Circuit, bergweg, snelweg, winkelcentrum: de Porsche 911 Carrera 4S voelt zich overal thuis. Het is soms even zoeken naar de passie, maar als je een beetje je best doet, vind je die altijd. Dat is wel eens anders geweest

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)