Is de Boxster Spyder een leuke marketinggrap als variatie op het serieuze Boxster-thema of moet je ‘m ook echt serieus nemen?
 
Je kunt de Porsche Boxster Spyder op twee manieren bekijken. We beginnen met de simpele: strip een Boxster, bouw ‘m een beetje op met licht materiaal, tentdak erbij en je hebt een nieuw model. Vraagprijs: 85.833 euro. Vijf mille meer dan een aangeklede Boxster S.
 
De meer gecompliceerde manier om tegen de Boxster Spyder aan te kijken ziet er als volgt uit: pak een Boxster, strip die volledig – dus inclusief wielen, dak, deuren en koffer- en motorklep, en bouw hem met minimale en ultralichte materialen weer op. Aluminium deuren, een aluminium kofferdeksel (die bij de Boxster aan de voorkant zit), een aluminium achterklep met twee racy bulten en verder zo min mogelijk fratsen. Geen airco, geen radio, deurhendels van stof, lichte velgen, een kleine brandstoftank, een kleine accu, lichtgewicht kuipstoelen en ontbrekende bekerhouders, het draagt er allemaal toe bij dat er 80 kilo aan gewicht wordt bespaard.
 
Daarnaast is de auto met 20 millimeter verlaagd, heeft-ie aangepaste vering, een bredere wielbasis en is de motor opgevoerd zodat-ie 10 pk meer levert (nu 320 pk) en 10 Nm meer koppel heeft (nu 370 Nm). Natuurlijk gaat-ie dan harder, kun je ‘m als apart model positioneren en zou je er ook nog meer geld voor kunnen vragen dan voor een standaard Boxster S. Is-ie dat ook waard?
 
Ja. Zo, daar zijn we snel van af. Door de afslanksessie weegt de Boxster Spyder slechts 1.275 kilo en dat is voor een kleine sportwagen met middenmotor bijzonder licht. Waardoor-ie ook bijzonder snel is: van 0 naar 100 km/u haalt de Spyder in 5,1 seconden (4,8 met PDK-versnellingsbak en launch control) en de topsnelheid ligt op 267 km/u. Een rondje Ring doet-ie volgens sommige medewerkers van Porsche zeven seconden en volgens anderen tien seconden sneller dan de Boxster S. In het geval van de Boxster Spyder zijn deze waarden niet slechts kille cijfers, in deze auto gaat het er voornamelijk om hóé je deze cijfers haalt.
 
Er wordt beweerd dat zowel de Boxster als de Cayman beter rijden dan een 911. Ook wij onderschrijven dat, ten dele, en dat zit ‘m in het gemak waarmee deze twee modellen zich laten rijden ten opzichte van een 911. Begrijp ons goed: een geoefend bestuurder in een snelle 911 maakt gehakt van z’n kleine broertjes, maar doorsnee rijders als wij voelen zich sneller en meer thuis in een Boxster of Cayman. Dat geldt zeker voor deze Boxster Spyder. Het is heel simpel: je stapt in en kunt direct loeihard rijden. De auto is zo goed, zo gebalanceerd, zo direct, zo vol van gevoel dat iedereen er tot het uiterste van z’n eigen kunnen mee durft te rijden. En dan nog kan de Boxster Spyder meer. Veel meer.
 
We rijden op slecht onderhouden bergwegen aan de Amerikaanse westkust. Gaten, los grind, blinde bochten vol hobbels, onvoorziene verkantingen van de weg, natte wegdelen die hier en daar met bladeren bezaaid zijn, het doet de Spyder helemaal niets. Hoe hard we ook rijden, hoe scherp we ook sturen, de Spyder volgt gewoon precies onze rijlijnen zonder een krimp te geven. Geen piepende banden, geen zwiepende kont, nergens hoeven we een stuurcorrectie uit te voeren. Slechts heel af en toe schuren we de bodem van de auto over het asfalt – in bochten waar een normaal mens stapvoets zou rijden en wij lekker doorstampen. Het voelt zo natuurlijk, zo puur en zo goed dat we onze scepsis – ‘het blijft een gestripte Boxster met een “gezochte” achterkant’ – met gemak overboord zetten. Dit is een briljante Boxster.
 
Het enige dat tegenvalt, is het geluid. We hoopten op die heerlijke boxermotorgrom en vooral veel gereutel en geknal bij het op- en terugschakelen. Wat ons betreft mag dat zelfs met vlammen uit de uitlaatpijpen gepaard gaan. Donder, geraas, bliksem, dat werk. Helaas. Hij klinkt gewoon sportief, niet meer dan dat. Optioneel kun je trouwens wel een ‘knopje’ bestellen dat wat kleppen in het uitlaatsysteem openzet en daarmee een beter geluid geeft – wij hadden dat standaard gewenst. Andere opties zijn airco, een radio/cd-speler en meer alledaagse zaken, maar die wil je niet. Die horen niet thuis in dit model. De Spyder behoort kaal te zijn, zo kaal mogelijk zelfs.
 
Daarmee is de Boxster Spyder geen auto voor iedereen, iets wat de gewone Boxster wel is – even los van het feit of je 85 mille voor deze Spyder zou willen uitgeven. De Boxster Spyder is bedoeld om open te rijden. Permanent. Het uit twee delen bestaande tentdak is er nagenoeg alleen voor de vorm. Het ene deel dient als een soort paraplu, om regen maar vooral zon buiten te houden als je veel stilstaat. Het tweede deel is om de auto volledig af te sluiten en is niets anders dan een achterruitachtig geval. Het op- en afzetten van het geheel vergt een paar minuutjes en zit op zich ingenieus doch een tikkie gecompliceerd in elkaar. Vergeet het gewoon. Je koopt deze Boxster voor de pure, open rijbeleving zonder dat je het dak ooit gebruikt. Dat betekent in Nederland dat je een garage moet hebben en de Spyder er alleen uit haalt als het mooi weer is.
 
Wellicht is dat de reden waarom Porsche denkt er in Nederland maximaal vijf tot tien per jaar te verkopen. Op een totaal van circa 80 Boxsters. Mocht je het overwegen, het betekent niet alleen dat je in de lichtste Porsche van dit moment kunt rijden, maar ook in de makkelijkst en snelst te rijden Porsche. De enige optie die je wenst, is het knopje om het geluid fraaier te maken. Laat de andere opties achterwege. Dat scheelt gewicht.

Reacties