Het was even wennen aan de combinatie Porsche en diesel. Maar in de nieuwe Cayenne S Diesel lijkt alles bij elkaar te komen.

Dat was even schrikken: nadat Porsche de ware liefhebbers al vol in het gezicht had gefluimd met ajakkes-modellen als de Cayenne en Panamera, moest de vernedering nog wat groter worden door een Porsche uit te rusten met een tractormotor. Een diesel dus. Bij al die beledigingen regende het Porsche-puristen van bruggen en hoge gebouwen, maar de nieuwe klanten kwamen op Porsche af als zombies op een rauw-vlees-barbecue. En wie geld verdient, heeft gelijk, nietwaar?

Porsche vindt de tijd nu rijp om te komen met een dieselmotor die het merk echt eer aandoet. Want hoewel we veelal weinig ophebben met puristen, moeten we ze nageven dat hun kritiek in één opzicht zeer terecht was. Het V6-blok dat Porsche gebruikte kwam immers rechtstreeks, zonder noemenswaardige wijzigingen, uit de schappen van Audi. Tikje makkelijk, inderdaad. De V8 in de Cayenne S die we hebben gereden, komt ook van Audi, maar nu is hij wel degelijk door Porsche behandeld. Zo is hij, onder veel meer, voorzien van twee turbo’s en de intercooler van de Cayenne Turbo. Resultaat: 382 pk vermogen en een haast wanstaltige, oceaanstomer-waardige 850 Nm koppel, dat er al vanaf 2.000 toeren per minuut helemaal klaar voor is.

Met dat soort waarden mag je rekenen op Porsche-waardige prestaties en hell, die krijg je ook. Dat zit ‘m nog niet eens zozeer in de 0-naar-100-tijd van 5,7 seconden (nog even: we hebben het hier over een dieseltje van 2.200 kilo hè?) of in de top van 252 km/u. Het ligt vooral aan de verpletterende manier waarop deze Cayenne van de ene snelheid naar de andere gaat. Wij reden ‘m op behoorlijk bochtige weggetjes in Oostenrijk en het is haast niet te geloven hoe je, gezeten in je ultraluxe-lounge, de ene na de andere curve verorbert alsof het een borrelnootje is. De dieselmotor ronkt en gromt alsof hij op een heel ander soort brandstof loopt, terwijl je verbruik (oké: volgens de fabriek) niet meer dan 8,3 l/100 km hoeft te bedragen.

De vering en demping zijn comfor­tabel (eventueel harder te zetten, maar dat is geenszins nodig), de besturing is van een precisie die diverse cijfers achter de komma doet vermoeden. Alleen bij het aanremmen merk je onmiskenbaar dat je met een kolos op pad bent, maar verder eigenlijk nooit. In dat moeiteloos overweldigende schuilt de grootste kracht van de Cayenne S Diesel. Waarmee hij met stip de eerste tractor is die de naam Porsche waardig is.


Porsche Cayenne S Diesel



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 5,7 s

Top: 252 km/u

Verbruik: 8,3 l/100 km

Motor: 4.134 cc, V8 biturbo diesel

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 382 pk

Koppel: 850 Nm

Gewicht: 2.195 kg

CO2: 218 g/km



Prijs

NL € 108.117

BE n.n.b.



Vonnis

Niets doet denken aan diesel, behalve dat je dit soort trekkracht nooit uit een benzine zou krijgen. Imposant in alle opzichten – ook qua prijs, helaas

Reacties