Heel, héél af en toe kunnen ook Duitsers zich even aan hun keurslijf van perfectionisme, discipline en punctualiteit onttrekken. Dan zetten ze bijvoorbeeld heel, héél even een mal hoedje op. Of ze vertellen een ondeugend mopje. Maar die twee natuurlijk nooit in één en dezelfde maand – het blijven wel Duitsers. Toch zie je af en toe ook iets van die totale bandeloosheid, die tomeloze ‘gooi je haar los en doe eens gek’-mentaliteit van onze buren terug in hun auto’s. Een model dat een beetje ongerijmd is, een beetje schuurt of soms zelfs een heel, héél klein beetje buiten de lijntjes kleurt. De anarchie!

Volkswagen deed het bijvoorbeeld met de Scirocco, die flopte, en nu met de T-Roc Cabriolet, een poging tot humor die zo slecht is (qua humor dan) dat we hopen dat het een nog veel grotere flop wordt. Opel gooide er af en toe iets mafs als de Tigra tegenaan, maar die zijn nu Frans en we moeten maar zien hoe dat afloopt. Mercedes doet sinds de CLC eigenlijk weinig rare dingen meer (echte Duitsers). En BMW doet de laatste tijd zo veel idioots dat we ons afvragen of het nog wel een Duits bedrijf is. Het zou ons niet verbazen als over een tijdje onthuld wordt dat de complete directie de afgelopen jaren eigenlijk bestond uit aliens van de planeet Znork, in een ongekend goedgelijkende mensvermomming.

En Porsche dan?

Porsche is in werkelijk alle opzichten de ‘verpersoonlijking’ van de Duitse Degelijkheid, met dubbele hoofdletters D. Als je het zelfs voor elkaar krijgt iets volslagen krankzinnigs te maken als een elektrische auto die voelt en rijdt als een échte Porsche, eentje waarop zelfs de meest puristische Purist alleen maar als sputterende kritiek kan hebben ‘aber es macht gar keinen Lärm’, dan doe je echt alles goed. Humor? Totaal niet. Die beperkt zich bij Porsche überhaupt tot de bizarre prestaties en geniale hoeveelheden grip die een lach op je gezicht toveren. Maar dat is allemaal beslist niet als humor bedoeld. Sterker: dat zijn gewoon bloedserieuze zaken.

En toch. Toch is er één model waarvan we ons afvragen of er niet toch stiekem ergens een cabaretzaaltje in Zuffenhausen te vinden is. Dat model is de Panamera Sport Turismo. Kijk, de Panamera snappen we. Zie hem simpelweg als een vierdeurs 911 en al je vragen zijn beantwoord. Met de eerste generatie hadden we weinig, die was gewoon niet mooi genoeg, maar die tweede: fraai ding hoor. We weten alleen niet hoe die Sport Turismo, toch een soort shooting brake of op z’n minst een ‘stationwagen met coupélijnen’, ooit door de Deugdelijkheidscommissie van Porsche is gekomen.

En juist daarom (en omdat we het een bloedmooie auto vinden – mooier en eindeloos veel aparter dan de gewone Panamera) zijn we al sinds zijn eerste verschijning nogal verkikkerd op hem. Het is mooi dat hij volwaardig meedraait in het Porsche-gamma. Daarom was er ook van hem die bespottelijk snelle, deels op 918 Hybrid-techniek gebaseerde Turbo S E-Hybrid-versie, die de normale Turbo-topper niet alleen duurder maakte maar ook qua prestaties deklasseerde (een beetje dan). En dus is er nu ook de versie die we hier hebben, die de fantasievolle naam Porsche Panamera 4S E-Hybrid heeft meegekregen. Hij moet het gat tussen die überhybride met zijn 700 gecombineerde pk’s en de eveneens vernieuwde instapper, de 462 pk sterke 4 E-Hybrid, gaan opvullen.

De specificaties van de Porsche Panamera 4S E-Hybrid

Hij maakt daartoe gebruik van dezelfde V6-motor als die instapper, een 440 pk sterke 2,9-liter V6 die er met hulp van een elektromotor een systeemvermogen van 560 pk uit beukt. Onze landelijke limiet bereik je fluitend in 3,7 seconden, en mocht je in de gelegenheid zijn, dan behoort een top van 293 km/u tot de mogelijkheden. In onze tijden van bewuste overdrijving staat er dan meer dan 300 km/u op de teller, en ja, dat heeft wel wat. Insta-waardig, zeker, maar laat dan wel iemand anders het fotootje van de teller nemen, graag.

Verder maakt de Porsche Panamera 4S E-Hybrid gebruik van een serie verbeteringen die Panamera-wide zijn doorgevoerd. Zo is de batterij vergroot van 14,1 naar 17,9 kWh, wat betekent dat je langer puur op elektriciteit kunt rijden. Dat is vooral handig voor de extreem prijsbewuste forens die 55 kilometer van zijn werk woont. Dat haalde hij voorheen nooit op stroom, en nu krijgt hij zelfs nog een kilometertje reserve voor als het tegenzat. Hoe dan ook, met 56 kilometer (WLTP-)bereik kun je aardig wat shoppen en Porsche-kindertjes naar school brengen voordat je je ooit bij een tankstation hoeft te melden.

Fijne details

Daarnaast zijn vooral welkome kleinigheidjes aangepast. Het toch al fraaie scherm heeft een hogere resolutie, CarPlay werkt nu ook zonder snoertje, de stembediening snapt je beter, er zijn wat extra veiligheidsdingetjes en alle elektronische settings die te maken hebben met comfort of juist sportiviteit zijn wat aangescherpt. Niets van gemerkt, maar als Porsche (serieus!) het zegt, zal het ongetwijfeld zo zijn.

Blijft het feit dat vooral ook deze Porsche Panamera 4S E-Hybrid zo’n volmaakte alleskunner is. Als je zoevend onder de radar wilt blijven en lekker met het stadse verkeer mee wilt kabbelen – geen probleem. Kom je echter op een bochtig weggetje, dan schakel je simpelweg met het nog altijd wat goedkoop ogende en aanvoelende draaiknopje op je stuur naar Sport of Sport+, de benzinemotor komt er enthousiast en grommend bij kijken, en de Sport Turismo vreet bochten alsof het beloningsbrokjes voor een leergierige hond zijn. Hij lijkt zich daarbij geen bal aan te trekken van het feit dat hij doodleuk 2.240 kilo weegt. Het zou in die zin net een Pixar-animatievarkentje of -olifantje kunnen wezen dat een perfect Zwanenmeer neerzet.

De vraag is nu of de Porsche Panamera 4S E-Hybrid zijn meerprijs van zo’n 17k boven de instapper waard is. Dat je niet per se zo’n Turbo S E-Hybrid nodig hebt, die er met een minimumprijs van 202k nog eens dik 60 mille op gooit, dat snappen we. Maar 17 mille is best een forse klap geld, toch? Zeker, maar niet in het Porsche-universum. Als je daarin namelijk een paar vloermatten met logo en een koolstofvezel achteruitkijkspiegel wilt (geen idee waarom, maar die mensen zijn er), betaal je al het BNP van een middelgroot Afrikaans land. In die zin is 17.000 euro voor 100 pk extra en een 0-naar-100-tijd onder de vier seconden (plus wat andere dingetjes die bij de 4S horen, maar anders een miljoenziljard zouden kosten) feitelijk een schijntje.

Specificaties Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo (2021)


Motor
2.894 cc
V6 turbo hybride
560 pk
750 Nm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 293 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,4 l/100 km
55 g/km CO2, A-label
Afmetingen
5.049 x 1.937 x 1.428 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.240 kg
80 l (benzine)
418 / 1.287 l (bagage)
Prijzen
€ 137.988 (NL)
€ 126.309 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)