Wat krijg je als je een echt dikke sportwagen de liefde laat bedrijven met een vrachtwagen? Nou, eh, dit: de Range Rover Sport SVR – een SUV-beest dat zich moet kunnen meten met de Porsche Cayenne Turbo, BMW X5 M en iets van AMG.

Als je in de markt bent voor een flinke SUV met een duivels prestatiepotentieel – en die prestaties gaan dan alleen over hoe hard je vanuit stilstand naar de maan vliegt – dan kom je al snel uit bij een Duits trio waarvan Audi nu eens geen deel uitmaakt. Audi levert alleen maar brave zescilinders op benzine en diesel in de Q7, wellicht dat de nieuwe Q7 later nog als RS-versie op de markt verschijnt.

Tot voor kort had je keuze uit de Porsche Cayenne Turbo (of Turbo S als je nog eens 40.000 euro extra betaalt), de BMW X5 M en de Mercedes-Benz ML 63 AMG. Allemaal hebben ze een dikke V8 die 520 pk (Cayenne, met 750 Nm) of meer levert (525 voor de ML met 700 Nm en 575 voor de BMW met 750 Nm), wegen ze dik 2.200 kilo (alleen de Cayenne zit daar met 2.160 kilo iets onder) en knallen ze in minder dan 5,0 seconden van 0 naar 100 km/u. De BMW is daarbij op papier het snelst met 4,2 seconden, gevolgd door de Porsche met 4,5 seconden en de AMG met 4,8 seconden. De BMW en Mercedes zijn begrensd op 250 km/u, de Porsche haalt een topsnelheid van 279 km/u. Mooi, kom maar door met knallende cijfertjes van de Range Rover Sport SVR die hun afdeling Special Vehicle Operations creëerde.

Om eerlijk te zijn: ze vallen niet per se mee. Om te beginnen, weegt de SVR 2.335 kilo schoon aan de haak en daarmee is ie letterlijk de dikste. Daar staat dan wel 550 pk en 680 Nm tegenover om ‘m van z’n plek te krijgen, maar hij is er slechts een tiende van een seconde sneller door in de sprint van 0 naar 100 dan de ‘langzaamste’: de ML AMG. Z’n onbegrensde top ligt op 260 km/u. Al met al cijfers waarmee ie z’n directe concurrenten geen slapeloze nachten bezorgt. Daarnaast: Land Rover vraagt in Nederland 192.400 euro voor de SVR (in België 128.000 euro) en dat is dik 25 mille (8,5 in België) meer dan het vlotste jongetje uit de klas: de BMW. In Nederland is ie de duurste van het stel, in België is de Cayenne bijna 5,5 mille duurder.

Je zou denken: het zijn maar cijfertjes. Het gaat erom hoe ie rijdt. Toch vonden we het zinvol om stil te staan bij de cijfertjes, temeer daar Land Rover er prat op gaat een ‘Ring-tijd met de SVR te hebben neergezet. Dat lees je goed. Land Rover is met dit anabole bakbeest de Nürburgring op geweest om te kijken hoe lang ie over die beruchte 20,8 kilometer deed: 8 minuten en 14 seconden. Voor je perspectief: de vorige Mercedes-Benz C 63 AMG deed dat een seconde sneller, de helaas niet meer leverbare, maar geniale BMW 1M Coupé deed er een seconde langer over. Alleen: die auto’s hebben niet het gewicht en frontale oppervlak van een gevulde zeecontainer. Voor z’n directe concurrenten geldt dat wel, alleen is daarmee nog nooit een rondje ‘Ring gedaan. Wellicht een ideetje voor je?

Z’n rapportcijfers maken ‘m niet geniaal, z’n ‘Ring-tijd is imposant, maar appels met appels vergelijken gaat niet; het is tijd om zelf achter het stuur te kruipen en te ervaren of we plankgas durven. We nemen plaats in het weelderig met leer, aluminium en koolstof besprenkelde interieur, brengen de opgepepte V8 tot leven en lanceren onszelf. Na een kilometer of wat, die we voor ons gevoel in ongeveer 0,3 seconden hebben afgelegd, brengen we de 2.335 kilo maar weer snel tot stilstand. Allemachtig. Deze auto vraagt om een herijking van onze rijvaardigheid. Maar meer nog om een herijking van de standaard fabrieksinstellingen. Dat moeten we even toelichten.

De nieuwe Range Rover Sport is uiteraard een echt Land Rover-product en om die reden is ie bijzonder capabel in het ruigere terrein. Daar ligt immers z’n afkomst, en naar ons idee verslaat ie z’n concurrenten daar ook betrekkelijk eenvoudig. Rijden in ruig terrein betekent dat de auto in hoge mate comfortabel dient te zijn om je ingewanden op hun plek te houden, indirect dient te sturen om niet meteen een afgrond in te lazeren en vooral hoog boven de weg dient te staan zodat bulten en kuilen kunnen worden geslecht zonder dat de uitlaat er onderuit dondert. Laten die eigenschappen nou net funest zijn voor een acceptabel weggedrag op extreem hoge snelheden – rechtuit rijdend, maar helemaal in bochten. Nou is de Range Rover Sport zo ingesteld dat ie dat met een flinke motor allemaal best aardig kan combineren, dat vlot rechtuit rijden en bochten nemen: de elektronica regelt dat je, als het echt lastig wordt op onverhard terrein, onverstoord verder kunt rijden. Maar die standaard instellingen gecombineerd met het geweld dat deze motor voortbrengt, maken de auto ronduit gevaarlijk. Als je al dat geweld enigszins aanspreekt.

We wagen een nieuwe poging met de automaat in standje Sport, maar we schuiven nog steeds bij elke bocht over de semi-sportstoelen heen en weer en houden aan elke bocht klamme handen over. Het bulderen van de motor is trouwens ook wat veranderd: je krijgt het idee midden in een bombardement te lopen. (Nee, echt, we reden daags erna met de Mercedes-AMG GT S – geen kleintje als het gaat om het voortbrengen van racegeluiden – en die klonk meer beduusd.) We zetten de joker in: de Terrain Response-knop gaat naar standje Circuit.

Ja, nu is de SVR zoals we ‘m willen voelen: sturen gaat met voldoende precisie om op flinke snelheid door een bocht te gaan, de carrosserie helt nauwelijks meer over en het snelheidspotentieel van de auto is daarmee redelijk in toom te houden. Je moet er wat voor doen, maar dan heb je ook wat: dat kan ook niet anders in een auto die én in het terrein moet uitblinken, en op de openbare weg. En dat doet ie.

Puntje van kritiek zijn de remmen. Die hebben grote moeite om het enorme gewicht in combinatie met hoge snelheden aan te kunnen. Een kwestie van anticiperen. De X5 M en Cayenne Turbo rijden uiteindelijk beter, maar de Sport SVR wint het op veelzijdigheid.

Range Rover Sport SVR

12/20

Motor
5.000 cc
V8 supercharged
550 pk / 680 Nm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 260 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,8 l/100 km
298 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.872 x 2.073 x 1.780 mm (l x b x h)
2.923 mm (wielbasis)
2.335 kg
105 l (benzine)
784 / 1.761 l (bagage)

Prijzen
NL € 192.500
BE € 128.000

Het vonnis
Je moet even zoeken om de juiste instellingen te vinden om onbehoorlijk hard te kunnen gaan. In ruig terrein gaat dat makkelijker. Maar veelzijdiger wordt een auto niet. Alleen: gaat het bij de SVR daarom?

Reacties