Door TopGear werd de Fiat 500 verkozen tot meest sexy auto ooit. Hammond heeft dan ook geen moeite deze Italiaanse schone in zijn hart te sluiten.
 
Wat moet je hier nu nog over zeggen? Ook jij wordt bij het kijken naar bovenstaande foto’s vast overvallen door hetzelfde gevoel. Geef maar toe, diep vanbinnen voel je hetzelfde als ik. Sterker nog, een auto als deze kun je met een gerust hart parkeren tussen een paar honderd rellende voetbalsupporters. Ik weet zeker dat de heren bij het aanschouwen van dit kleine, lieflijke autootje de strijd zouden staken, alleen maar omdat zo schattig is.
 
Hij mag dan klein zijn – minuscuul is misschien een betere omschrijving – maar bij z’n introductie stond de Fiat 500 voor een enorme uitdaging. In het naoorlogse Italië stonden de mensen namelijk massaal te trappelen om een auto.
 
Het moet gezegd dat de eisen zelfs voor die tijd niet bepaald hoog waren. Het kon niemand wat schelen hoe klein de auto was, zo lang het maar niet weer een scooter was. Dat betekende overigens niet dat de 500 veel meer was dan een scooter. Dat ie een dak had, was weliswaar een enorme verbetering, maar het 479 cc motorblokje leverde niet meer dan 13 pk. Dat is zelfs voor een puntenslijper bescheiden. Over de acceleratie van 0 naar 100 km/u werd niet gesproken. Al is het alleen maar omdat die 100 km/u nooit in zicht kwam. Toch deed de Fiat 500 precies wat er van ‘m werd gevraagd, en hij wordt dan ook gezien als de auto die in het Italië van vlak na de massamotorisering op gang bracht.
 
Hij is dus klein en heeft te weinig vermogen. Desondanks heeft de Fiat 500 op mij dezelfde magische aantrekkingskracht als een koeienvlaai op een vlieg. De portieren gaan achterwaarts open. Dat vond ik als kleine jongen al bijzonder. Het interieur is in al z’n Spartaanse eenvoud van een ongekende schoonheid, met dezelfde charme van een eeuwenoud vissershuisje of een hutje op de hei. De kleine motor ligt achterin te schudden dat het een aard heeft, en ondanks z’n 13 pk trekt ie verrassend zelfverzekerd op. Daarbij wekt de minieme tweecilinder met een aanwezig geluid de indruk dat het een echte rauwdouwer is.
 
‘De 500 werd maar voor één doel gemaakt: gewoon lekker in de rondte scheuren zonder dat je nat werd’
 
Het dashboard bestaat uit niet meer dan een snelheidsmeter. Maar is dat niet alles wat je nodig hebt? De hele auto heeft niet meer dan acht (8!) bewegende delen, dus daarover hoef je je ook geen zorgen te maken. De wielophanging is ruimschoots berekend om z’n 499 kilo op de weg te houden, en daarbij ook nog wat oneffenheden weg te filteren. De versnellingsbak is van het ongesynchroniseerde soort, dus moet je jezelf met enig beleid door de vier versnellingen heen worstelen, en ouderwets dubbelclutchen om het toerental van de motor in overeenstemming te brengen met je snelheid. Voor mij reden genoeg om halsoverkop verliefd te worden. Het geluid, de eenvoudige functionaliteit, de campingstoeltjes en het metaal dat je overal in het interieur ziet: alles aan de Fiat 500 is even ongecompliceerd. Ik kan me goed voorstellen dat huidige eigenaren nog altijd breed glimlachend achter het stuur stappen.
 
Toen de productie in 1975 eindelijk werd gestaakt, waren er bijna vier miljoen exemplaren gemaakt. Zelfs na de introductie van z’n opvolger, de 126, rolden er nog Fiatjes 500 van de band. Zo verscheen er een door Abarth gekietelde Sport-uitvoering, al was ook dat bepaald geen geweldenaar. Door de cilinderinhoud met 20 cc te vergroten, nam het vermogen toe tot een wereldschokkende 21 pk. In de uitvoering waarmee ik voor deze reportage rijd, kun je precies voelen voor welk doeleinde de 500 ooit werd gemaakt – gewoon lekker in de rondte scheuren zonder dat je nat werd. Juist vanwege dat totale gebrek aan pretenties is de Fiat 500 anno 2012 nog altijd even charmant.
 
Voor een nieuwe betaalde je destijds omgerekend nog geen 2.200 euro, maar tegenwoordig tel je voor een goed exemplaar minstens hetzelfde bedrag in euro’s neer. Best een hoop geld voor zo weinig auto. Daarbij is het ook geen klassieker die je dagelijks voor de lol gebruikt. Ik zou in deze auto bijvoorbeeld niet graag een botsing meemaken. Toch kun je niet ontkennen dat de Fiat 500 bij de juiste gelegenheid een auto is die je leven een beetje extra glans geeft.

Fiat 500

 

Productie: 1957 - 1975

Motor: 479 - 499 cc

Vermogen: 13 - 21 pk

Acceleratie: 0-100 km/u n.v.t.

Topsnelheid: 85 km/u

Gewicht: 499 kilo

Reacties

Meer van TopGear