TopGears eigen ex-Formule 1-coureur doet elke maand verslag van de belevenissen in en om de Formule 1. Deze maand de afsluiting van het seizoen.

Het Formule 1-seizoen van 2015 zit erop. Het was een seizoen met een waardige wereldkampioen, met een waanzinnig succesvolle debutant, echte winnaars, slechte verliezers, een nieuwe Grand Prix in Mexico, financieel drama, politieke spelletjes, de terugkeer van het winnende steigerende paard uit Maranello en meer. Je kunt spreken van een lang Formule 1-seizoen dat in maart begon en pas op 29 november z’n laatste, negentiende, Grand Prix beleefde. Een seizoen waarin we mooie, saaie en echt spannende races kenden.

Voor Nederland was de instap van de 17-jarige Max Verstappen natuurlijk sensationeel. Met zijn team Toro Rosso/Renault liet hij van de eerste race af aan zien een grote toekomst in de Formule 1 tegemoet te gaan. Inmiddels lonken de bazen van topteams naar hem, waaronder Ferrari, waarover momenteel geruchten gaan dat Verstappen de stoel van Kimi Räikkönen zou innemen. De Fin trekt zich niet al teveel aan van de geruchtenmachine die elk jaar opnieuw de ronde doet. Hij is en blijft de laatste wereldkampioen die Ferrari gehad heeft, alleen is die titel van 2007 en dat betekent dat Ferrari al weer acht jaar droog staat. Kimi eindigde het seizoen sterk, met een podiumplaats in Abu Dhabi, en heeft ook voor 2016 een contract bij Ferrari, samen met Vettel. Maar volgens de Italiaanse media zou Verstappen een serieuze kandidaat zijn voor het begeerde Ferrari-stoeltje. Met zijn gedurfde inhaalacties die wereldwijd respect afdwongen en een bijna foutloos gereden eerste seizoen trok Verstappen de volle aandacht.

Helaas ging het hem de laatste GP minder goed af maar zoals Max eerlijk toegaf: ‘Het was niet mijn weekend in Abu Dhabi. Vanaf de vrije trainingen liep het niet zoals ik het me had voorgesteld. Maar bij elkaar opgeteld ben ik over mijn eerste seizoen tevreden. Met het team en met mijzelf.’ Op het circuit van Yas Marina vocht de F1-sensatie weliswaar enkele mooie gevechten, maar tevergeefs. Door twee straffen, twee flatspots en een Renault-motor zonder vermogen zat er niet meer in dan plek 16. Het neemt niet weg dat Verstappen apetrots mag zijn op zijn prestaties. Zijn eerste jaar in de Formule 1 sluit hij af met 49 punten en een twaalfde plaats in de WK-stand. Ruim voor teamgenoot Carlos Sainz. De twee vierde plaatsen in Hongarije en Austin waren sensationeel en blijven zijn voorlopige hoogtepunten. Het einde van de zeer veelbelovende loopbaan van ‘De Nieuwe Senna’ is bovendien nog lang niet in zicht.


Mercedes

Lewis Hamilton behaalde zijn derde wereldtitel al drie races voor het einde van het seizoen. De man van het jaar pakte de titel in stijl met een waanzinnig hard bevochten overwinning in Austin, Texas. Nico Rosberg miste te vaak de boot en kon niet tegen de oppermachtige Hamilton op. Maar hij presteerde de laatste races, na Hamiltons titel, verrassend goed. Drie keer vanaf pole gestart, drie keer de race gewonnen. Dat zet je wel aan het denken. Over weggevallen psychische druk bij Rosberg of bijvoorbeeld over gekozen teamstrategie. De twee coureurs van Mercedes zijn absoluut geen vrienden en de sfeer binnen het team is daardoor best gespannen. De grote baas van Mercedes-F1, Toto Wolf, liet zich onlangs scherp uit over de situatie binnen zijn succesvolle team. Als de ene coureur wint is de andere chagrijnig en vice versa. Volgens Toto moet dat heel snel veranderen anders is hij genoodzaakt de line-up van zijn coureurs te veranderen. De heren hebben beiden lopende contracten bij de Duitse autofabrikant, Rosberg tot 2017 en Hamilton tot 2019. En ook hier wordt de naam Verstappen genoemd als serieuze kandidaat voor de toekomst. Hoe dan ook. het team van Mercedes kan wederom terugkijken op een succesvol seizoen met twee wereldtitels, eerste en tweede bij de rijderstitel, 32 podiumplaatsen voor beide coureurs, 10 overwinningen voor Hamilton, 6 voor Rosberg, 18 pole-positions van de 19 Grand Prix’ voor de Zilveren Pijlen. Dat zijn indrukwekkende cijfers!

Ferrari

Scuderia Ferrari kwam dit seizoen iets dichterbij de Mercedessen en verwacht in 2016 de strijd vol aan te kunnen gaan. Het team uit Maranello kwam van ver aangezien zij een paar dramatische seizoenen achter de rug hadden. Door de frisse wind in het team, met een nieuw management, nieuwe topcoureur Sebastian Vettel en sterk verbeterde motor kwamen ze tot drie overwinningen en een regelmatig bezoek aan het podium. Ferrari zet alles op alles om in 2016 de F1-wereldtitel weer naar de Tifosi te brengen. Om de beste te kunnen zijn, moet je op alle gebieden keihard werken deze wintermaanden. De power-unit moet weer verbeteren ten opzichte van afgelopen seizoen, maar de betere prestatie mag niet ten koste gaan van de betrouwbaarheid. De aerodynamica moet ook beter. Het team moet blijven zoeken naar alle mogelijke manieren om meer neerwaartse druk tegenover zo min mogelijk luchtweerstand te realiseren. Als laatste het chassis, daar moet het team de juiste balans zien te vinden zodat de coureurs tot het maximale kunnen gaan. Deze drie elementen spelen een cruciale rol binnen een F1-team.


Williams

Williams heeft opnieuw bewezen met minder middelen het op te kunnen nemen tegen de grote jongens. Zij hebben met een derde plaats bij de constructeurs laten zien dat zij een team zijn waar altijd rekening mee gehouden moet worden. Met hun coureurs Massa en Bottas en de Mercedes-krachtbron waren zij altijd in de top vijf te vinden. Op Silverstone beleefde het team een absoluut hoogtepunt door met beide auto’s vanaf de tweede startrij, achter de Mercedessen, bij de start de leiding te pakken. Silverstone is het thuiscircuit voor 80 procent van de huidige F1-teams dus voor een legendarisch team als dat van Frank en zijn dochter Claire Williams was dat een prestatie van formaat. Om in 2016 een race te gaan winnen moeten ze nog wat stapjes maken, maar ze hebben de juiste mensen in dienst om dat te kunnen doen. Ook hier blijft de rijdercombinatie voor 2016 gelijk aan afgelopen seizoen.

Red Bull Racing

Red Bull Racing is natuurlijk niet tevreden met een vierde plaats in het algemeen klassement voor constructeurs. Net als bij Toro Rosso had het team grote problemen met de betrouwbaarheid van de Renault-motor aan het begin van het seizoen. Dit resulteerde in veel frustraties, penalty’s voor motorenwissels en DNF’s (Did Not Finish). Wanneer de Renault-motor het team niet in de steek liet, bleek pas hoeveel minder deze presteerde ten opzichte van de concurrentie. Op sommige circuits scheelde het bijna 20 km/u met een Mercedes of Ferrari op het rechte stuk! Een pijnlijk seizoen voor de viervoudig wereldkampioenen F1. Na een hoop dreigementen om de sport te verlaten is de knoop doorgehakt en racet RBR volgend seizoen wederom met Renault-motoren. Ook zij behouden dezelfde rijders-line-up, met Ricciardo en Kvyat.

Force India

Force India heeft met haar vijfde plaats in het algemeen klassement een absolute topprestatie geleverd. Het is overigens het beste resultaat van het team sinds de Jordan-jaren en het begeeft zich daarmee in een goede positie voor 2016. Ze hebben twee goede coureurs en een aantal sterke sponsoren. Er gaan geruchten dat Aston Martin zich gaat inkopen in het team onder leiding van Dave Richards. Ik zou dit alleen maar toejuichen en ik denk Michiel Mol ook want hij is nog steeds medeaandeelhouder in het team van Force India. Er is na een succesvol seizoen als dit geen beter moment om een stukje van je aandelen te verkopen. De snelle Mexicaan Perez en Hulkenberg, die de 24 Uur van Le Mans won, blijven ook in 2016.


Lotus

Lotus is gefinisht op de zesde plaats na een dramatisch seizoen. Het team kampte met veel financiële problemen ondanks hun sterk gefinancierde coureur Maldonado, die goed is voor 50 miljoen dollar aan sponsoring. Hun andere coureur Grosjean neemt afscheid en vertrekt in 2016 naar het nieuwe team Haas F1. Ondanks alle tegenslagen presteerde de door een Mercedes-motor aangedreven auto op sommige circuits erg goed. Grosjean pakte in Spa-Francorchamps een waanzinnig podium. Ondanks dat het team op donderdag de pitbox niet in mocht omdat er nog wat openstaande rekeningen waren. F1-baas Ecclestone heeft het team geholpen maar hij zal ook erg blij zijn te horen dat de problemen in 2016 verleden tijd zijn, want Renault heeft de aandelen teruggekocht zodat Lotus weer een officieel F1-fabrieksteam wordt.

Toro Rosso

Toro Rosso heeft een sterk seizoen achter de rug. Ze hebben een waanzinnig chassis gebouwd, maar hadden net als Red Bull Racing veel pech met de onbetrouwbare, niet competitieve Renault-motor. Verstappen en Sainz hebben laten zien dat het chassis op sommige circuits bij de absolute top behoorde. Het had een heel mooi seizoen geweest met een competitieve motor, aangezien het Max nu al lukte om op plek vier te eindigen in Hongarije en de VS. Volgend seizoen rijden zij met B-spec Ferrari-motoren en dat moet een voordeel van ruim een halve seconde per ronde opleveren. Nu maar hopen dat het chassis net zo goed is of misschien wel beter; dan zien we Max in 2016 op het podium eindigen.

Sauber

Sauber heeft een dramatisch seizoen achter de rug. Ze piekten in Melbourne met beide auto’s in de punten, en daarna ging het alleen maar bergafwaarts met het Zwitserse team. Ze hebben veel sponsorinkomsten van de coureurs en een competitieve motor, maar het chassis was niet snel en de coureurs maakten ook best wat fouten. De rijders blijven hetzelfde dus het is aan de engineers om deze winter hun huiswerk extra goed te doen om het team wat verder naar voren te krijgen.


McLaren-Honda

McLaren en Honda zijn wat mij betreft de grootste verliezers van het seizoen. De frustratie van Ron Dennis als teambaas en zijn twee wereldkampioenen als coureur was elk weekend te merken. De Spanjaard Alonso had nog de grootste moeite om zijn frustratie niet te uiten. Er werd gevloekt over de boordradio, hij meldde dat het voelde alsof hij in een GP2-auto rondreed, dat hij voor lul reed en dat ze zich moesten schamen. Tja, ergens moet je ‘m gelijk geven. Zo’n grote naam in de sport maar McLaren kreeg het niet voor elkaar om een goed chassis te bouwen. Honda leverde een dramatisch slechte motor en heeft heel het seizoen achter de feiten aangelopen. Alonso verdient twee miljoen per weekend racen, alleen hoefde hij daar niet veel voor te doen want het aantal mechanische uitvalbeurten waren het hoogst van alle teams. Het McLaren-Honda-project heeft nog een hele lange weg te gaan, willen ze de gloriejaren van de succesvolle combinatie doen herleven.

Manor

Manor is niet heel verassend de hekkensluiter van het seizoen. Het team heeft gedaan wat ze konden doen met het materiaal dat ze ter beschikking hebben. Natuurlijk is het puur veldvulling en racen ze in een andere categorie vergeleken met de mannen vooraan. Volgend seizoen komen er nieuwe motoren van Mercedes, en versnellingsbakken van Williams, en daarmee moeten ze een sprong kunnen gaan maken.

Pirelli is en blijft de exclusieve bandenleverancier aan de F1 en heeft nu al aangekondigd om in 2016 met nog een extra compound-droogweer-band te komen, de ultra-soft. Dat betekent extra, extra veel grip maar een niet al te lange levensduur in de race. Pirelli neemt altijd drie typen droogweer-compounds mee naar een GP en daaruit kunnen de teams een selectie maken. Voor de natte weekenden zijn er de intermediate- en full-wet-banden als keuze. Een coureur heeft tijdens een GP-weekend dertien sets droogweer-banden, vier sets intermediates en drie sets full-wets tot zijn beschikking. De verschillende compounds-droogweer-banden van hard naar zacht worden aangegeven met kleuren op de zijwanden van de banden. Ja, even een lesje voor de beginnende F1-kijkers onder jullie.

Er gaat de komende wintermaanden nog veel meer gebeuren in de wereld van de mooiste en snelste sport op aarde, en ik houd jullie op de hoogte.

Reacties