Inmiddels nemen Rolls-Royces uit de Black Badge-serie al 27 procent van de totale verkopen van het merk voor hun rekening, en dat terwijl het idee nog maar in de kinderschoenen staat. In 2016 waren de Wraith en de vorige generatie Ghost de eerste modellen die een Black Badge-variant kregen, gevolgd door de Dawn in 2017 en de Cullinan in 2019.

Simpel uitgelegd is het een uitrustingsniveau dat meer luxe, meer vermogen, een verbeterd weggedrag en een nogal duistere esthetiek toevoegt. Maar in feite werd de reeks vooral in het leven geroepen om de jonge multimiljonair aan te spreken.

Uiteraard zijn de Spirit of Ecstasy en de trotse Pantheon-grille in al hun glorie aanwezig, maar ze zijn voorzien van een donkerder chroomtint, en de 21-inch wielen bestaan uit een koolstofvezel ‘tonnetje’ met een kern van gesmeed aluminium erin. Binnenin vind je een nieuw, diamantvormig koolstofvezelpatroon waarin metallische vezels zijn verwerkt. Tussen de achterstoelen prijkt in aluminium het oneindigheidssymbool dat de Black Badge-modellen kenmerkt.

De motor van de Rolls-Royce Ghost Black Badge

De 6,75-liter twin-turbo V12-motor ‘werd toereikend bevonden’, aldus het merk, maar het vermogen blijkbaar dan weer niet. Vandaar dat de Black Badge 29 extra pk’s meekrijgt voor een mooi rond totaalcijfer van 600 pk. Het koppel steeg met 50 Nm naar een dorpjesverplaatsende 900 Nm. ‘Volumineuzere luchtveren helpen om de rolneiging van de carrosserie te reduceren bij het assertiever benaderen van bochten’, oreert Rolls-Royce. Ook werd het aangrijpingspunt van de remmen iets verhoogd en maakt het rempedaal een kleinere slag.

Als je op de versnellingshendel het knopje ‘Low’ indrukt, kun je genieten van een versterkt motorgeluid via een geheel nieuw uitlaatsysteem. Maar als je een ongegeneerd knetterende V12-soundtrack verwacht, moeten we je teleurstellen: het verschil is subtiel. De knop zorgt ook dat de volledige 900 Nm aan koppel loskomt vanaf 1.600 tpm, dat de achttraps ZF-transmissie 50 procent sneller schakelt en dat de gasrespons iets wordt aangescherpt.

Dit is niet zozeer een volledige orgaantransplantatie; meer een vriendelijke massage van het karakter van de Rolls-Royce Ghost. Maar zet je ’m aan het begin van een korte landingsbaan en begraaf je het gaspedaal in het tapijt, zoals wij deden, dan sleurt ie er ongenadig hard aan. Hij haalde 217 km/u voordat we enigszins doortastend op de rem moesten gaan staan.

De vering stelt zichzelf bij

Vervolgens joegen we de sinistere limo door een slalomparcours, waarbij hij zowaar steeds minder begon over te hellen naarmate we de snelheid gestaag opvoerden. Dat kwam natuurlijk doordat de luchtvering in de gaten kreeg dat we de bochten ‘assertief wensten te benaderen’.

Als je absoluut het meest opulente van het opulente moet hebben, is er altijd nog de Phantom. Maar de Ghost doet dezelfde kunstjes net zo goed, en de Black Badge is de versie die je wilt – een beetje slimme marketing van Rolls-Royce om het ouwebokkenimago van weleer voorzichtig af te laten brokkelen en de Spirit of Ecstasy in een wat meer toekomstbestendige richting te laten wijzen. En kom nu maar op met die Spectre.

Specificaties Rolls-Royce Ghost Black Badge (2022)


Motor
6.749 cc
V12 biturbo
600 pk @ 5.000 tpm
900 Nm @ 1.700 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,8 l/100 km
359 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.546 x 2.148 x 1.571 mm (l x b x h)
3.295 mm (wielbasis)
2.490 kg
83 l (benzine)
507 l (bagage)
Prijzen
€ 462.473 (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)