Is dit het eerste voorteken dat Skoda in een midlifecrisis begint te glijden? Deze bijna 60 mille kostende, elektrische coupé-SUV met hot-hatch-pretenties is misschien wel de minst Skoda-achtige Skoda die Skoda ooit heeft gemaakt. In ieder geval is de Skoda Enyaq Coupé RS iV een van de duurste, tenzij jij zo iemand bent die z’n middenklasse-crossover graag gepantserd bestelt.

De gewone Enyaq hebben we hoog zitten – dat is een uitstekende familie-EV die bijzonder goed is in zaken waarin een Skoda goed behoort te zijn. Zelfs al is ook hij ten prooi gevallen aan de onbedwingbare neiging van de VW Groep om alle knoppen te schrappen en te vervangen door aaibare vingerafdrukverzamelstripjes.

Waarom bestaat deze Skoda Enyaq Coupé RS iV?

Maar een coupéversie? En dan ook nog deze Skoda Enyaq Coupé RS iV met twee motoren en een hitsige bodykit? Geen idee wat ze daar precies mee willen bereiken. Deze 300 pk sterke RS met AWD is de eerste variant die op de markt komt; later volgt de gewone Coupé met achterwielaandrijving en een enkele elektromotor.

Skoda beweert stellig dat inzittenden van de Enyaq Coupé niets te lijden hebben onder de nieuwe aflopende daklijn. Ze zeggen dat de kofferruimte maar een fractie kleiner is, met 15 liter minder inhoud, en dat je qua hoofdruimte achterin maar een beetje hoeft in te leveren dankzij het standaard panoramadak.

Als bewijs dat het merk dit niet zomaar roept zonder er ook echt hun best voor te hebben gedaan: het glas van dat dak is dunner en werd speciaal behandeld om hitte te reflecteren, aangezien het verduisterende gordijntje moest worden weggelaten.

Met een lichtgevende grille

De Skoda Enyaq Coupé RS iV krijgt een paar leuke speeltjes mee, zoals het zogeheten Crystal Face met 131 led’jes erin, die de grille ’s nachts doen oplichten als de kerstafdeling van de Xenos. Hij ligt vóór 15 millimeter dichter bij de grond en achter 10 millimeter, voor extra inspirerend weggedrag, en je krijgt een extra dosis topsnelheid. Ja, hou je maar goed vast: dit beest rijdt zomaar 180 km/u, liefst 20 km/u sneller dan andere Enyaqs.

De Skoda Enyaq Coupé RS iV voelt zeker vlot aan, maar dat komt vooral door dat typische, meteen beschikbare EV-koppel. Je zou denken dat er zou zijn gezocht naar nieuwe manieren om de bestuurder bij de actie te betrekken, gezien dat kwieke elektrokarakter, maar deze 2,2 ton zware SUV krijgt het niet goed voor elkaar.

De Skoda Enyaq Coupé RS iV is zwaar, en dat merk je

Wil je stoeien met de Enyaq, dan merk je dat je al snel te veel van ’m vraagt – z’n veergedrag is aardig solide, maar door het gewicht weet de ophanging bij slecht wegdek niet echt meer waar ie het zoeken moet. De besturing is stevig maar ongeïnspireerd en de remmen zijn nogal sponzig.

Hou je jezelf in de hand en rijd je op een manier die beter past bij een EV waarmee je een bereik van pakweg 420 kilometer probeert te halen, dan biedt de Enyaq kalm onderstelcomfort, en de regeneratie is sterk genoeg om het grootste deel van je reis maar één pedaal te hoeven bedienen. Achter die bizarre lakkleur en discogrille is dit nog steeds een verstandige, praktische auto.

We snappen gewoon het punt niet van een gecoupeerde Enyaq met een snel logo erop. Als je een leuke RS wilt, ga dan voor de plug-in Octavia met z’n – och jee – 2,0-liter benzinemotor. Of wees gewoon een verstandige Skoda-koper en neem de standaard-Enyaq.

Specificaties Skoda Enyaq Coupé RS iV (2022)


Motor
2 elektromotoren
300 pk
460 Nm
82 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,0 kWh/100 km (A-label)
Actieradius (opgave)
505 km (WLTP)
Laadtijd
>8 uur bij 11 kW
30 min. bij 135 kW (80%)
Afmetingen
4.653 x 1.879 x 1.607 mm (l x b x h)
2.772 mm (wielbasis)
2.267 kg
585 / 1.710 l (bagage)
Prijzen
€ 58.990 (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)