Skoda zag een gaatje tussen de Fabia en Octavia, en propt daar nu deze Rapid in: een vijfdeurs hatchback zonder pretenties, maar met een paar sterke troeven.
 
Skoda werd ooit ingelijfd bij de Volkswagen Groep als budgetmerk, als bouwer van betaalbare no-nonsense instapmodellen met de bekende Duitse techniek en kwaliteit. Als we nu echter doorklikken naar de Koopgids op deze site, zien we daar Superbs staan met snelle zescilinder-motoren en vierwielaandrijving. Auto’s van meer dan 50.000 euro, volgestouwd met leer en hout. Dat zou je, met de oorspronkelijke insteek van het merk in gedachten, een beetje vreemd kunnen vinden.
 
Ook bij de kleinere modellen lijkt het af en toe alsof het Skoda een beetje naar het hoofd is gestegen. De Fabia bijvoorbeeld, ooit een bescheiden hatchbackje, is nu in blije tweekleurige versies en zelfs als plastic nep-terreinwagen te krijgen. De Yeti had een Dacia Duster-achtige SUV voor het volk kunnen zijn, maar kost in de basis al ruim vijf mille meer dan die auto.
 
Gelukkig gloort er hoop aan de horizon voor de liefhebbers van ‘simply clever’. Zo is Skoda van plan om de volgende generatie Octavia een slagje groter te maken, zodat het – net als bijvoorbeeld de basis-Superb ten opzichte van de VW Passat – weer een extra aantrekkelijke aanbieding wordt. De afstand die daardoor met de Fabia ontstaat, zal worden opgevuld door een middelgrote vijfdeurs hatchback, die ten dele gebruik maakt van Jetta-techniek en z’n platform deelt met de nieuwe Seat Toledo. Er moest dus een geheel nieuw model vormgegeven worden. De Tsjechen zagen hun kans schoon.
 
Ze ontwierpen een carrosserie die bijna precies even groot is als die van de eerste generatie Octavia, maar met meer binnenruimte. Ze borduurden voort op hun bestaande ontwerptaal (al vinden ze zelf dat het design ‘compleet nieuw’ is) om een simpele, scherpe sedanvorm neer te zetten. Ze plakten er zelfs een vernieuwd, vereenvoudigd logo op. Het resultaat noemt zich Rapid, en het is een echte Skoda zonder fratsen.
 
Er is, als je het ons vraagt, geen slimmer moment te verzinnen om met zo’n auto op de markt te komen. Niet alleen willen steeds meer mensen kleiner en goedkoper gaan rijden zonder meteen met hun knieën in hun nek te hoeven zitten; met alle technologische ontwikkelingen kunnen we ons voorstellen dat er ook een steeds grotere vraag ontstaat naar recht-toe-recht-aan-auto’s. Naar ongecompliceerd vervoer. Fabrikanten die ooit zulke auto’s maakten, dwalen immers steeds vaker af naar ingewikkelder spul. Zo zullen degenen die hun oude Kia’s of Hyundai’s op nieuwe modellen van die merken willen inruilen, nu plots moeten wennen aan blauwe led-verlichting en styling die nog hipper is dan de Audi van hun kleinzoon. Willen ze dat wel?
 
Skoda zegt zelf dat ze met de Rapid mikken op mensen die hun auto eigenlijk niet interessant vinden. Zij kiezen een nieuw vervoersmiddel met dezelfde criteria als een nieuwe koelkast: welke biedt veel voor weinig en gaat lang mee? Nou, de Rapid dus, aldus Skoda. Dat je het onthoudt.
 

 
We rijden in de 1.2 TSI-uitvoering met 105 pk, een motortje dat ons in andere VW-producten al voor zich wist te winnen. Beloon het met een beetje intensief schakelwerk, en het kan behoorlijk gretig uit de hoek komen: vanaf zo’n 2.500 toeren sleurt de 1.2 er aardig aan en klinkt er een pittig roffeltje. Heb je geen zin om al te actief bezig te zijn, dan zet je ‘m lekker in z’n zes en tokkel je zuinig en stilletjes voort. Simpel, net als de auto zelf.
 
In het Rapid-interieur is het prima toeven. Het is er zwarter dan zwart en er is nergens enige frivoliteit te ontdekken, maar de plastics ogen netjes en het geheel is stevig in elkaar geschroefd. In deze Elegance-uitvoering is de uitrusting goed voor elkaar, met een klein en gemakkelijk te bedienen navigatiescherm, Bluetooth-telefonie, automatische airco en elektrische spiegels. Onnodige, overgewaardeerde zaken als een licht- en regensensor ontbreken.
 
‘Je kunt simpliciteit ook tot een sympathieke karaktertrek verheffen’
 
We staan versteld van de beenruimte die de achterpassagiers nog hebben wanneer we bestuurdersstoel op onze 1,85 meter afstellen. We mogen de forse wielbasis van 2,60 meter hiervoor bedanken, maar het valt ook te verklaren door de nogal lange slag die het koppelingspedaal maakt, waardoor we iets dichterbij het stuur zitten dan we normaal zouden doen. Dit betekent dat we onze rechterknie tijdens het rijden permanent tegen de middenconsole moeten parkeren. Echt storend is dat niet, maar in zo’n ruim opgezette auto is het wel opvallend.
 
Wat betreft het rijgedrag van de Rapid heeft Skoda voor een wat aparte afstelling gekozen. De besturing is licht en vrij gevoelloos, en dus bij uitstek op z’n plek in een auto waarmee niet sportief gereden zal worden. Vreemd genoeg is de vering en demping juist spijkerhard, waardoor je je op slecht wegdek af en toe in een verfmixer waant (zij het een erg sober gekleurde). Het onderstel nodigt bijna uit tot vlot bochtenwerk, iets wat de Rapid aardig doet, maar waartoe de meeste Skoda-rijders toch niet snel zullen overgaan. Waarom de ingenieurs niet voor een zachtere setup hebben gekozen, is ons een raadsel.
 
Niet dat we hier al te zwaar aan tillen. Voor de rest is de Rapid namelijk gewoon dik in orde. Ja, hij is wat kaal en droog en er is voor iemand die van auto’s houdt eigenlijk geen barst aan. Maar je kunt simpliciteit ook tot een sympathieke karaktertrek verheffen, en dat doet deze Skoda als geen ander. Een paar slimme en uiterst eenvoudige vondsten, zoals een ijskrabber achter het tankklepje, zorgen dat we ‘m extra waarderen. Als je bovendien hoort wat de vanaf-prijs zal zijn wanneer deze ruime auto begin 2013 op de Nederlandse markt geïntroduceerd wordt – tussen de 15.000 en 16.000 euro voor een 1.2 MPI met 75 pk – dan weet je dat ze bij Skoda tijdens de ontwikkeling van de Rapid niet naast hun schoenen zijn gaan lopen. Missie geslaagd.

 

Skoda Rapid 1.2 TSI 77 kW Elegance

 

12/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 10,4 s

Top: 195 km/u

Verbruik: 5,4 l/100 km

Motor: 1.197 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 105 pk

Koppel: 175 Nm

Gewicht: 1.175 kg

CO2: 125 g/km

 

Prijs

NL n.n.b.

BE n.n.b.

 

Vonnis

De Skoda Rapid is een auto. Niets meer en niets minder. Dat is verfrissend, al zouden wij zelf iets spannenders kiezen. Jij als TopGear-lezer waarschijnlijk ook

Reacties

Meer van TopGear