Na een haast dictatoriale heerschappij van een paar honderd jaar is het zo ver: Ferdinand Piëch is weg bij Volkswagen. Wat je verder van de man mag vinden, hij heeft het toch maar allemaal mooi voor elkaar gekregen.

Velen waren sceptisch, op het cynische af zelfs. Hij kondigde aan om van Skoda, Seat, VW en Audi een soort schaap met vier koppen te maken. Één gelijksoortige technische basis waarop vier merken ieder hun eigen modellen mochten maken. Een uitgekiende marketingstrategie zou ze imago-technisch van elkaar los trekken. Dezelfde filosofie kostte Jaguar/Ford (denk aan de X-type) en Peugeot/Citroën bijna de kop. Saab (niemand geloofde dat de 9-3 géén opgepimpte, te dure Vectra was) al helemaal. Piëch kwam er meer dan glorieus mee weg.

Skoda is er weer bovenop

Seat worstelt nog een beetje (maar lijkt nu de weg naar boven te hebben gevonden), maar de andere merken floreerden. Zeker Skoda. Voor de Volkswagen-interventie was het een kwijnend merk dat een glorieus verleden (het is met een leeftijd van 120 jaar één van de oudste automerken ter wereld) treffend wist te verbergen achter absolute baggerproducten als de Favorit. Moet je het nu eens zien. Acht modellen die zich mogen verheugen in veel enthousiasme van een trouwe schare fans, een imago waaraan het goedkope is verdwenen maar het sympathieke is gebleven en een gestaag groeiende hoeveelheid mensen die het als een prima alternatief voor het wat duur en saai geworden Volkswagen ziet.

De klap op de vuurpijl is de nieuwe Superb, die door Skoda zelf als een game-changer wordt gezien. Als je een rondje rond de auto loopt, is het eenvoudig te zien waarom. Het bescheidene dat Skoda-ontwerpen meestal typeert, lijkt in één klap weggevaagd. De nieuwe grille is chic en krachtig, de led-koplampen zijn eerder hightech dan low-budget. Van opzij oogt de Superb vooral lang, opgerekt door die zwaar aangezette ‘tornadolijn’ (de lijn die van de koplampen, onder de zijruiten door, naar achteren loopt). Het heeft iets Audi-achtigs, terwijl het knikje in de achterste zijruiten een beetje aan de grotere Lexussen doet denken – geen slechte voorbeelden als je klasse wilt uitstralen. De achterkant is nog het meest ingetogen, met grote achterlichten die deels door de enorme kofferklep lopen. Rij met ons mee in de Skoda Superb 2.0 TDI Greentech.

Hoe ziet de auto er van binnen uit?

Is de buitenkant al behoorlijk imposant, echt indrukwekkend wordt het als je instapt. Het eerste dat opvalt is de ruimte – je voorpassagier zit heel ver weg. Je zit op prima stoelen en kijkt uit over een dashboard dat die typische nuchterheid van VAG-interieurs uitstraalt. De meters zijn op een no-nonsense manier duidelijk en goed afleesbaar, er tussenin zit een schermpje waarop je allerhande secundaire informatie naar keus kunt laten afbeelden. Middenin het dashboard zit het bekende aanraakscherm dat ‘voelt’ dat je vingers in de buurt zijn en dan alvast een paar belangrijke functies in beeld tovert. Het laat zich allemaal doodeenvoudig bedienen.

Alle gebruikte materialen zijn zonder meer uitstekend: de plastics zijn zacht en voortreffelijk, en alle afwerkingsmaterialen (hangt af van de gekozen uitvoering: er is ‘pianolak’ of licht of donker aluminium) zijn fraai. Het is misschien net niet het niveau van Audi, maar qua kwaliteit ontloopt het VW nauwelijks meer. Een absolute aanrader zijn de (twaalf) speakers van het Duitse merk Canton – ze kosten het alleszins schappelijke bedrag van 550 euro en klinken fantastisch.

Welke innovaties heeft Skoda toegpast?

Dat Tsjechen over een overweldigend gevoel voor humor beschikken, wordt duidelijk als je vervolgens achterin plaatsneemt. De ruimte! De Superb stond al bekend als een klein wonder op dit gebied, maar deze nieuwe tart werkelijk alle verbeelding. Hij staat op de langste versie van het befaamde MQB-platform en is ten opzichte van de vorige een paar centimeter langer en vijf centimeter breder.

Veel belangrijker is dat de wielbasis maar liefst acht centimeter groeide, ruimte die vooral ten goede komt aan de achterpassagiers. Skoda claimt dat die nu meer dan twee keer zo veel beenruimte hebben als in de beste concurrent en we hebben geen enkele reden om daaraan te twijfelen: het is ronduit ongekend. Daarnaast hebben ze dus ook vijf centimeter meer in de breedte, wat betekent dat ook drie mensen die niet echt met elkaar kunnen opschieten comfortabel achterin kunnen zitten. Overigens hebben ze daar ook de beschikking over een stopcontact en usb-aansluiting, eigen klimaatregeling en kunnen ze (typische S-klasse-geintjes) de passagiersstoel verder naar voren zetten. Via een speciale app kunnen ze via hun telefoon het hele multimediasysteem overnemen – buiten het bereik van je kinderen houden, dus.

Hoeveel liter bagageruimte zit er in deze Superb?

Het zou je vergeven zijn als je denkt dat met zoveel interieurruimte de bagageruimte wel eens wat krapper uitgevallen zou kunnen zijn. Niets daarvan: een ware grot is het. Niet minder dan 625 liter heb je tot je beschikking, en zelfs een reusachtige 1.760 liter als je de achterbank (vanuit de kofferruimte te bedienen) neergooit. Dat is 30 liter meer dan in z’n voorganger, 50 liter meer dan in een Passat en, om het even in perspectief te plaatsen, 115 liter meer dan in een Mercedes S-klasse.

Omdat het in zo’n echoput doodsimpel is spulletjes voor eeuwig kwijt te raken, heeft Skoda een hele serie slimmigheidjes bedacht. Zo is de verlichting uitneembaar en wordt dan een zaklampje, en zijn er kleine plastic hoekjes met klittenband aan de onderkant, zodat je koffers of kratjes bier vast kunt zetten. Even eenvoudig als briljant. Overal zijn haakjes en lusjes om netjes of boodschappentassen aan te bevestigen en een 12V-aansluiting ontbreekt evenmin. De kofferbak kun je door middel van een voetbeweging ook handsfree openen. Trouwens, over dat soort ‘simply clever’-grapjes gesproken: vroeger zat er een paraplu in het linkerachterportier, nu zit er in elk voorportier één.

Welke motoren levert Skoda?

Er zijn vier benzinemotoren (125, 150, 180 en 280 pk) en drie diesels (120, 150 en 190 pk), uiteraard allemaal uit de VW-schappen. Die 280 pk is leuk, maar dat leek ons een tikje overdreven en weinig representatief, dus de keus viel op de medium-diesel, een 2,0-liter met 150 pk. Het is een uitstekende motor, met veel kracht onderin, een rustig loopkarakter en mooie verbruikscijfers (4,1 l/100 km) en derhalve 20 procent bijtelling.

Hoewel het geen overweldigende krachtpatser is, zal je zelden of nooit het gevoel hebben dat je vermogen tekort komt. De handmatige zesbak die standaard is, schakelt prima, maar heeft een eigenaardige eigenschap. Zelf hadden we er geen last van, maar onze reisgenoot liet de motor bij optrekken diverse keren afslaan; later klaagden diverse collega’s over hetzelfde euvel. Geen idee waar het aan ligt, behalve dat we zeker weten dat het niet ligt aan het ‘kan niet rijden’-syndroom. Daarbij kun je altijd kiezen voor een fijne zeventraps dsg – al kost die wel 3.500 euro extra.

Welke rijstanden heeft Skoda geïntegreerd?

Skoda heeft voor de Superb natuurlijk ook de beschikking gekregen over alle rij-assistentiesystemen die de VW Groep rijk is. Rijbaan-assistentie, dode-hoekhulp, adaptieve cruisecontrole – het kan allemaal. Een zinvolle optie is het systeem dat je automatisch file laat rijden. Het stopt en trekt weer op als je voorganger dat ook doet en spaart je een hoop geëmmer. Er is ook een dynamisch onderstel, maar dat blinkt eerlijk gezegd uit in overbodigheid. Je kunt, als te doen gebruikelijk, kiezen uit opties als Comfort, Normal en Sport.

De Comfort-setting is dermate zompig en week dat passagiers er waarschijnlijk na drie bochten kotsmisselijk van zijn geworden. Bij Sport wordt de demping een stuk harder. Dat past weer niet zo goed bij het soort comfortabele reiswagen dat de Superb nu eenmaal is. Het maakt allemaal niet heel veel uit, omdat de normale instelling dik in orde is. Een tikje gezapig misschien, maar een Superb koop je toch niet om mee te hoeken. Het heeft allemaal niet de brille van een Mondeo of Passat, maar het is een kwestie van keuzes. De verschillen zijn zeker niet enorm en laat de Superb dan maar gewoon een voortreffelijke reiswagen zijn.

Welke uitvoeringen biedt Skoda aan?

Het is trouwens raadzaam je uitgebreid te verdiepen in alle uitvoeringsmogelijkheden. Hoewel showroomlokkertje Active al over een bijzonder riante uitrusting beschikt, zijn een hoop dingen die we hier genoemd hebben deel van de wat hogere pakketten. Zo heb je met het Businessline-pakket er al meteen onder meer automatische airco, navigatie, zij-airbags voor en achter en 16 inch lichtmetaal bij. De Ambition is leuker. Dan kan de achterbank van binnenuit plat en krijg je er een hoop opbergmogelijkheden plus die paraplu’s bij. De Ambition Businessline mikt er bi-xenon lampen, digitale radio, led-dagrijverlichting en 17 inch velgen bij. Dan is er nog de Style. Die vult dat geheel aan met elektrische (en verwarmbare) Comfort-stoelen, betere audio, een chiquer interieur en in diens Businessline-uitvoering ook dat fijne Canton-soundsysteem, achteruitrijcamera en keyless entry. De topuitvoering L&K heeft gewoon álles, tot en met stoelventilatie aan toe. Wij reden met de Skoda Superb 2.0 TDI Greentech.

Al met al is het een bijzonder indrukwekkende auto. Hij doet eigenlijk in geen enkel opzicht onder voor z’n duurdere broer Passat. Hij overvleugelt die (zeker waar het op ruimte en prijs aankomt) regelmatig en overtuigend. Ze hadden ‘m ook Grandioso, Magnus of Fantastico kunnen noemen. Superb zegt het eigenlijk allemaal wel. Onze test-Skoda Superb 2.0 TDI Greentech is een fijne auto.

Specificaties Skoda Superb 2.0 TDI Greentech Style


Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
150 pk / 340 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,1 l/100 km
108 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.861 x 1.864 x 1.468 mm (l x b x h)
2.841 mm (wielbasis)
1.385 kg
66 l (diesel)
625 / 1.760 l (bagage)

Prijzen
NL € 33.890 (20%)
BE € 33.010

VONNIS
Hij rijdt uitstekend, ziet er net zo serieus uit als ie is, zit goed in z’n spulletjes en biedt een ruimte die in deze klasse (en die daarboven) volstrekt ongekend is. Skoda is hiermee de bescheidenheid ontgroeid. Waarom nog een Passat kopen?

Reacties